پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:00 - 1396/07/04

چک‌های برگشتی به ایستگاه آخر رسیدند

باتوجه به افزایش چک‌های برگشتی در سیستم بانکی انتظار می‌رود که با راه اندازی سامانه صیاد به این معضل پایان داده شود.

به گزارش کارگرآنلاین، چند روز پیش سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک) رونمایی شد، اکنون چک‌ها به صورت غیر متمرکز در شعب بانک‌ها صادر می‌شود و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، در این فرآیند ممکن است خللی بوجود آید و بر اثر مشکل یا سهل انگاری برای کسی که سابقه چک برگشتی دارد و یا حساب او مسدود شده مجدداً دسته چک صادر شود.

ویژگی بسیار مهم سامانه صیاد این است که یک شماره منحصر به فرد بر روی هر برگ چک درج می‌شود که دریافت کننده چک می‌تواند این رقم را به سامانه پیامکی بانک مرکزی ارسال کند و در همان لحظه از سوء سابقه صاحب چک مطلع شود.

اگر مشکلی وجود داشته باشد همان لحظه گیرنده پیامک مطلع می‌شود و می‌تواند قبل از اینکه چک را دریافت کند معامله را قطعی نکند، این موضوع اطمینان نسبی به افراد می‌دهد که اصالت چک اطمینان بخش و ضمن آنکه وضعیت صاحب چک استعلام شده است.

 مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی چک‌های برگشتی را یکی از دغدغه های مهم مردم و مسئولین در بخش‌های مختلف دولت دانست و تاکید کرد: بانک‌ها به اعتبار اینکه متقاضی چک در پی یک تعامل مالی سالم اقدام به درخواست چک می کند این خدمات را به متقاضیان ارائه می کنند.

در حالی که خدمتی با چنین تقاضای بالا اگر بدون پشتوانه وارد بازار شود؛ ضمن بی اعتمادی به شبکه بانکی، باعث بروز فساد و به هم ریختگی فضای کسب و کار و نتایج متعدد ناشی از آن خواهد شد.

بنابراین الکترونیکی کردن شبکه بانکی که می توان آن را پایه اصلی اجرای دولت الکترونیک دانست؛ کمک بسیاری به تقویت اعتماد عمومی به شبکه بانکی، شفاف سازی فضای تعاملات مالی، ایجاد فضای امن تبادلات مالی و در نهایت بهبود فضای کسب و کار کند.
سامانه صیاد احتمال خطا را کمتر خواهد کرد

حسین وکیلی کارشناس اقتصادی، درخصوص تاثیر سامانه صیاد و استفاده مناسب درفضای کسب و کار گفت: با حرکت به سوی سیستم بانکی الکترونیکی علاوه بر کاهش درصد خطا اقتصاد پویا تر خواهیم داشت.

وکیلی تصریح کرد:چک‌های بی حساب برگشتی موجب انباشت دعاوی شده در نتیجه راه اندازی این سامانه می‌تواند مشکلات این چنینی را به حداقل برساند.

مسعود صوفی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ،دراین باره گفت: راه اندازی سامانه صیاد می‌تواند گامی مثبت در کاهش چک‌های برگشتی به حساب آید.

وی با اشاره به اینکه اکنون افزایش چک‌های برگشتی منجر به بی اعتمادی در بازار شده، افزود: راه اندازی این سامانه اعتماد افراد را جهت سرمایه گذاری در بازار افزایش می دهد.

صوفی تصریح کرد: امیدواریم این سامانه بزودی بتواند در همه شعب‌های بانکی اجرایی شود تا شاهد کاهش چک‌های برگشتی درکشور باشیم.
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین