پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:01 - 1396/07/12

بلایی که دسته‌جمعی سر پرسپولیس آوردند

محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات و محرومیت طارمی از همان محرومیت‌هایی بود که آقایان آن را پیش‌بینی کرده بودند، ولی با قیافه‌های حق به جانب و مصاحبه‌های پرطمطراق افکار عمومی را به‌زعم خود فریب دادند.

به گزارش کارگرانلاین،  افزایش تعداد پرونده‌های باشگاه‌های فوتبال ایران در فیفا نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده، به ویژه اینکه قرارداد مشکل‌دار مهدی طارمی محرومیت سنگینی برای پرسپولیس در پی داشته است. با این حال جنس نگرانی‌های مسئولان ما با سایر نقاط دنیا متفاوت است؛ به جای آنکه با خاطی یا خاطیان برخورد جدی شود نه‌تنها برخوردی صورت نمی‌گیرد، بلکه به علت دسته‌جمعی بودن تخلف همه تقصیر را گردن همدیگر می‌اندازند و بازیکن خاطی به خاطر خیریتی که در کار بوده در تیم ملی به تمریناتش ادامه می‌دهد!

پرونده‌های ایرانی بیشترین وقت مقامات رسیدگی به شکایات فیفا را می‌گیرد و روز به روز نیز بر تعداد شکایاتی که به دست‌شان می‌رسد، اضافه می‌شود. از آنجا که در فوتبال ما هیچ عزمی برای مبارزه با متخلفان پرتعداد وجود ندارد، کارمندان فدراسیون جهانی فوتبال مجبورند سه شیفت کار کنند تا بلکه بررسی پرونده‌های ما به پایان برسد، ولی به این راحتی‌ها هم نیست.

تا زمانی که بی‌درو پیکری فوتبال ایران تداوم داشته باشد، فیفا پر از نامه‌های شکایتی است که از طرف بازیکنان، مربیان و باشگاه‌هایی ارسال شده که برای رسیدن به حق و حقوق‌ خود امیدشان به فدراسیون جهانی است. بلایی را که مهدی طارمی سر پرسپولیس آورد، باید بلایی دسته‌جمعی خواند که عده زیادی در آن دست داشتند، اما در آشفته‌بازار سوءمدیریت به کار خود ادامه می‌دهند و ترسی هم از بابت برخورد، تنبیه و مجازات ندارند.

 طارمی با خیال راحت به ترکیه رفت و با تیم مقصد قرارداد همکاری امضا کرد. با این حال خیلی زود از تصمیمش منصرف شد و دوباره به ایران بازگشت. سرخپوشان نیز با آغوش باز پذیرای او شدند به خیال آنکه باشگاه ریزه‌اسپرت بی‌خیال قوانین بین‌المللی می‌شود و خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات و محرومیت طارمی از همان محرومیت‌هایی بود که آقایان آن را پیش‌بینی کرده بودند، ولی با قیافه‌های حق به جانب و مصاحبه‌های پرطمطراق افکار عمومی را به‌زعم خود فریب دادند. حالا هم که با حکم فیفا دست‌شان رو شده و نمی‌توانند واقعیت را کتمان کنند، هیچ مسئولیتی به گردن نمی‌گیرند و در تازه‌ترین ادعا هم به دنبال ردپای برخی افراد ناشناس می‌گردند.

داستان آنقدرها هم پیچیده نیست و با یک بررسی معمولی می‌توان به سرنخ‌های زیادی رسید؛ پول جریمه باشگاه ترکیه‌ای پرداخت شده، اما به دست ترک‌ها نرسیده، طارمی به ایران می‌آید و تاریخ قراردادش تعمداً دستکاری می‌شود و کسی صدایش درنمی‌آید، باشگاه ترکیه‌ای بارها تهدید به شکایت می‌کند، اما توجهی از سوی ایرانی‌ها نمی‌شود و در آخرین مرحله هم محرومیتی سنگین گریبان سرخپوشان را می‌گیرد، ولی متولی اصلی باشگاه (وزارت ورزش) با تأخیر فراوان به آن واکنش نشان می‌دهد و خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های حقوقی، تشکیلاتی و مالی برای مدیران و مسئولان باشگاه‌ها می‌شود!

در این مدت که هواداران پرطرفدارترین تیم آسیا نگران آینده تیم‌شان هستند کسی حرف از برخورد، جریمه و محرومیت نمی‌زند و در عجیب‌ترین برخورد انضباطی مهدی طارمی بعد از دعوت به تیم ملی خوشحال‌تر از همیشه تمرین می‌کند و به بازی‌های تدارکاتی پیش‌رو می‌اندیشد. باید تأسف خورد به حال رشته‌ای که میلیون‌ها هوادار دارد و از همین روست که یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی  به حساب می‌آید. با این حال اما مسئولانش بویی از مدیریت حرفه‌ای نبرده‌اند و حتی به پیش‌پا افتاده‌ترین قوانین نیز بی‌اعتنا هستند. بدون شک طارمی به تنهایی و یک‌تنه نمی‌توانست پروژه بازگشت به پرسپولیس را مدیریت کند.

در این قضیه باشگاه و افراد زیادی که از آنها به عنوان ردپا یاد می‌شود هم از او حمایت می‌کردند. اینکه چه کسی زمینه شکایت ترک‌ها از قرمزها و محرومیت پرسپولیس را فراهم کرده اهمیتی ندارد، چراکه در هر صورت تخلفات زیادی روی داده است. از سوی دیگر انتظار می‌رفت وزیر ورزش در این موضوع زودتر از اینها ورود ‌کند؛ البته در قامت رئیس مجمعی که قاطعانه با تخلفات باشگاه متبوعش برخورد می‌کند و خواهان برخورد با خاطیان می‌شود.

از سوی دیگر باید دید دعوت طارمی به تیم ملی با چه منطقی انجام شده و آیا کارلوس کرش از اصل ماجرا خبر دارد که خواهان پیگیری و برطرف کردن مشکل این بازیکن شده یا نه. بهتر است به جای اینکه بی‌خود و بی‌جهت به خودمان لقب حرفه‌ای بدهیم، کمی هم از برخورد قانونی با رئیس باشگاه بایرن و کنار گذاشتن کریم بنزمای معروف از تیم ملی فرانسه درس بگیریم!

چرا باید در فوتبالی که تمام بودجه‌اش از پول بیت‌المال تأمین می‌شود هر کسی ساز خودش را بزند و به اهدافش فکر کند؟ چرا هیچ اهرم قانونی برای ریشه‌کن کردن این سوءمدیریت‌ها، حیف و میل کردن‌ها و جریحه‌دار کردن احساسات هواداران وجود ندارد؟

منبع: روزنامه جوان

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین