پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:02 - 1396/07/13

دندان‌های شیر پیر استقلال هنوز تیز هست؟

کارنامه نگران‌کننده سرمربی جدید استقلال در 12 سال اخیر

سرمربی جدید استقلال هرچه که در بوندسلیگا و تیم ملی کامرون موفق بوده و در دنیای فوتبال شناخته شده، در امارات و تایلند و جامائیکا کارنامه قابل توجه از خود به جا نگذاشته است.

به گزارش کارگرآنلاین، وینفرد شفر سرمربی 67 ساله آلمانی سرمربی استقلال شد تا هم جای علیرضا منصوریان جوان را بگیرد و هم بر جذابیت های لیگ افزوده شود. یک مربی سرد و گرم چشیده که آبی ها امیدوارند با بهره گرفتن از تجربیات او به جایگاه مد نظر هوادارانشان دست پیدا کنند. شفر با سابقه درخشان روی نیمکت کالسروهه و اشتوتگارت در بوندسلیگا، راهی کامرون شد تا با تیم ملی این کشور هم خالق نتایج جالب توجهی باشد.

شفر موفق شد با کامرون جام ملت های 2002 آفریقا را فتح کند در حالی که پیش از آن دو بار نایب قهرمان بوندس لیگا شده بود و یک مرتبه جام اینترتوتو سال 96 اروپا را بالای سر برده بود.

وینفرد سال 2004 فعالیتش در قاره آفریقا را به پایان برد تا با پیوستن به الاهلی امارات در سال 2005 برای نخستین بار روی نیمکت تیمی آسیایی بنشیند و به جز قهرمانی در فصل اول حضور در امارات، کارنامه و آمار تیمهای تحت هدایت وی چندان درخشان نبوده است. باید دید سرنوشت فصل اول الاهلی امارات در انتظار آبی های ایران است یا درب خروج و شعار هواداران علیه شفر در پایان فصل؟!

در این مجال نتایج سرمربی تازه وارد استقلال به صورت ریزتری زیر ذره بین قرار داده و عملکرد این مربی آلمانی را در 12 سال اخیر مورد بررسی قرار داده ایم؛ یعنی از زمانی که پا به قاره کهن نهاد:
 
* شفر در اولین فصل آسیایی شدن قهرمان شد
وینفرد شفر با الاهلی امارات فوق العاده نتیجه گرفت. کسب 14 پیروزی و ثبت 5 تساوی طی 22 هفته سبب شد تا عنوان قهرمانی لیگ امارات در دسترس شفر و الاهلی قرار بگیرد. البته این تیم با هدایت وینفرد موفق شد در گام آخر همانند بلا بر سر الوحده نازل شود تا شیرینی قهرمانی اش چند برابر گردد.

در واقع امتیارات برابر الاهلی و الوحده در هفته پایانی باعث شد تا یک بازی اضافه میان دو تیم برگزار شود. در دیدار مذکور سیستم غیرقابل پیش بینی شفر حریف را دچار مشکل کرد تا نتیجه فوق العاده 4-1 سند قهرمانی را به نام الاهلی ومربی آلمانی اش بزند.

* 3 فصل کم فروغ در امارات
با این حال فصل بعد نتیجه اش جالب نبود. یعنی الاهلی با سرمربی قهرمان نه تنها مدعی قهرمانی نشد که طی 22 هفته فقط 10 مرتبه رنگ پیروزی را دید تا در پایان به ایستادن روی پله هفتم لیگ امارات رضایت دهد.

این مربی آلمانی پس از الاهلی به العین رفت و در دو فصل هدایت یک مقام ششم و یک مقام سوم را همراه این تیم کسب کرد. فرهاد مجیدی در العین شاگرد شفر بود.

* از باکو به بانکوک
به گزارش مشرق، وینفرد شفر که پیش ار این روی نیمکت تیم ملی کامرون نشسته بود یک بار دیگر تصمیم گرفت هدایت تیم ملی یک کشور را بر عهده بگیرد. با این حال انتخاب جدید با کامرون مدعی تفاوت داشت. این بار آلمانی "خاص" قصد داشت به فوتبال تایلند سر و سامان دهد.

این در حالی بود که چندی قبل سری هم به آذربایجان و نیمکت اف سی باکو زده بود.

اتفاقا عملکرد شفر در آذربایجان قابل تامل بود. این آلمانی در باکو 6 ماه حضور داشت تا تیمش طی نیم فصل اول در 8 دیدار از 13 بازی خود به پیروزی برسد. کسب میانگین امتیاز 1.92 از هر دیدار نشان می داد که وینفرد در کوتاه مدت توانسته با شرایط لیگ آذربایجان منطبق شود. با این حال تصمیم گرفت به جای ادامه همکاری با آذربایجانی ها راهی بانکوک شود.

در تیم ملی تایلند اوضاع آن طور که انتظار می رفت نبود. در واقع آنجا از استعدادهایی که روزگاری در تیم ملی کامرون برای شفر بازی می کردند خبری نبود.

سرمربی آلمانی در دو سال حضور 25 بازی هدایت تایلندی ها را بر عهده داشت تا اینکه در بازی بیست و ششم، پس از قبول شکست 2-5 برابر لبنان، حکم برکناری اش صادر شد. به این ترتیب کارنامه مربیگری او در تیم ملی تایلند با ثبت 12 پیروزی و 6 تساوی بسته شد در حالی که تیم ملی تایلند طی 26 بازی و تحت نظر شفر، 41 گل زد و 26 گل خورد.

به هر تقدیر وینفرد که 8 شکست را در کارنامه داشت بعد از این تجربه فقط یک ماه هدایت تیم باشگاهی موانگ تانگ تایلند را بر عهده گرفت. جالب اینکه تیم مذکور در اولین تجربه با سرمربی آلمانی اش به بانکوک گلس 0-1 باخت اما پس از آن در سه دیدار پی در پی رقبایش، ترو سوسانا، چاینات و آرمی یونایتد را نقره داغ کرد.

* 8 تا از فرانسه خورد؛ آمریکا را برد
بعد از تایلند نشستن روی نیمکت تیم ملی جامائیکا یک تجربه دیگر برای این سرمربی سرشناس آلمانی بود. شاید می شد خاطرات درخشش با کامرون را در عرصه ملی دوباره زنده کرد. با این حال جامائیکا هم از بنیه کافی برای ایستادن برابر تیم های گردن کلفت برخوردار نبود.

بر خلاف اینکه گفته می شود وینفرد شفر با جامائیکا نتایج فوق العاده ای گرفته، این آلمانی در سومین تجربه اش روی نیمکت یک تیم ملی نتایجی ضعیف بدست آورد. کسب میانگین تنها 1.15 امتیاز از هر بازی قطعا نمی تواند یک نتیجه ایده آل برای یک مربی سرشناس باشد.

وینفرد شفر اولین بار در بازیهای انتخابی جام جهانی 2014 برزیل و دیدار برابر پاناما روی نیمکت جامائیکا نشست. دیداری که با نتیجه بدون گل خاتمه پیدا کرد. شفر بعد از آن در پنج دیدار پی در پی دیگر برابر تیم های کاستاریکا، آمریکا، هندوراس، ترینیداد و توباگو(2بار) رنگ پیروزی را ندید تا اولین برد خود با جامائیکا را در دیداری دوستانه برابر جزیره باربادوس جشن بگیرد!

* از مقاومت جانانه برابر اروگوئه و آرژانتین تا درخشش در آتلانتا
به گزارش مشرق، جامایکا با وینفرد شفر بالا و پایین زیاد داشت. از نایب قهرمانی در رقابتهای گلدن کاپ کونکاکاف تا تحقیر شدن با نتایجه 8-0 برابر فرانسه.

تیم ملی جامائیکا در 44 دیدار طی سالهای 2013 تا 2017 سرمربی امروز استقلال را روی نیمکت خود داشت که نتیجه ثبت 15 پیروزی، 22 شکست و کسب 7 مساوی بود.

جامائیکای شفر طی 44 دیدار یادشده 48 گل زد و البته 61 بار دروازه اش به روی رقبا باز شد تا در نهایت شکست برابر آمریکا در تاریخ جمعه 15 بهمن ماه سال 1395 همکاری طرفین به پایان برسد.

در واقع بهترین خاطره شفر و جامائیکا در رقابتهای گلدن کاپ کونکاکاف به ثبت رسید. آنجا که این تیم موفق شد در مرحله گروهی از کاستاریکا یک تساوی 2-2 بگیرد و بعد از سد کانادا و السالوادور با نتیجه مشابه یک بر صفر عبور کند.

این تیم در یک چهارم نهایی با گل دقیقه 7 بارنز از سد هائیتی گذشت تا در نیمه نهایی به مصاف میزبان رقابتها آمریکا برود. در واقع آن روز کسی فکرش را هم نمی کرد که آمریکا با سرمربی آلمانی اش یورگن کلینزمن مقابل تماشاگران خودی نتیجه دیدار در آتلانتا را؛ به جامائیکای شفر 1-2 واگذار کند. اما نهایتا این اتفاق در شرایطی افتاد، که وینفرد با انتخاب سیستم 4-2-3-1 برابر آمریکایی ایستاد که تحت هدایت کلینزمن 4-4-2 بازی می کردند.

به هر شکل جامائیکا فینالیست رقابتها شد و این اتفاقی بزرگ بود هر چند که در نهایت بازی نهایی را 1-3 به مکزیک و ستارگانش باخت تا عنوان نایب قهرمانی گلدن کاپ به کارنامه وینفرد شفر و تیم ملی جامائیکا افزوده گردد.

البته باید به این نکته هم اشاره داشت که پیش از برگزاری رقابتهای گلدن کاپ، جامایکا با برنامه های سرمربی آلمانی اش در مرحله گروهی مسابقات جام ملت های آمریکای جنوبی هم عملکردی قابل دفاع داشت. این تیم که به عنوان میهمان حضور داشت در سه دیدار با حداقل اختلاف گل به اروگوئه، پاراگوئه و آرژانتین باخت در حالی که بر خلاف رقبا دست شفر خالی از ستاره های نامدار و تاثیرگذار بود.

* 8 تایی شدن برابر فرانسه
شکست برابر فرانسه و ستاره هایش نمی تواند به خودی خود یک نتیجه غیرقابل توجیه باشد. با این حال جامائیکا با شفر در فرانسه 8 گل از شاگردان دیدیه دشان در دیداری دوستانه خورد تا این بازی به تاریخ شکست های سنگین فوتبال این کشور اضافه شود.

یکشنبه 18 خردادماه سال 1393 جامائیکا در دیداری دوستانه 2 گل از کریم بنزما خورد و 2 گل از گریزمان و البته 2 گل ماتویدی زد و یک گل هم اولیور ژیرو تا پیروزی عجیب 8-0 میزبان بر شاگردان وینرد شفر به ثبت برسد.

به هر تقدیر سرمربی امروز استقلال، در ده بازی پایانی موفق شد از سد تیم هایی مانند شیلی، گویان و سورینام بگذرد؛ اما بالاخره پس از شکست برابر آمریکا در دیدار دوستانه جمعه 15 بهمن ماه سال 1395 از روی صندلی هدایت تیم ملی جامائیکا بلند شد تا پس از 8 ماه این بار حضور در ایران و یک تیم باشگاهی پرطرفدار را که شاید از همه تیم های قبلی وی پرهوادارتر باشد را تجربه کند.

مشرق

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین