پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:51 - 1396/07/18

سوالی که زنگنه باید جواب دهد؛

آیا وزارت نفت از نماینده‌های مجلس و وزیر سابق هم برای استخدام مصاحبه گرفت؟

درحالیکه وزارت نفت برای استخدام دانشجویان ممتاز دانشگاه نفت سد محکم مصاحبه را قرار داده است اما طبق اسناد موجود دارندگان "ژن خوب" به راحتی استخدام می‌شوند.

به گزارش کارگرآنلاین، اصلی ترین دلیلی که موجب شد طی روزهای گذشته جمعیت زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت دست به تجمع در مقابل ساختمان وزارت نفت و نهاد ریاست‌جمهوری بزنند، اعتراض به بی قانونی زنگنه در تغییر ساختار جذب و بکارگیری فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در سال‌های گذشته است.

براساس توضیحاتی که دانشجویان حاضر در این تجمعات به خبرنگار مشرق دادند، از زمان روی کار آمدن زنگنه، وزارت نفت با ایجاد مراحل جدیدی همچون برگزاری مصاحبه‌های غیرتخصصی و سلیقه‌ای، سعی در فرار از عمل به تعهدات قبلی خود در استخدام این دانشجویان دارد.

در این زمینه تعدادی از دانشجویانی که در دوره قبل به مصاحبه دعوت شده و در این آزمون رد شده بودند روایت‌های عجیب و غریبی از نحوه برگزاری مصاحبه مطرح نمودند، که گذاره صوری بودن این مصاحبه ها را تقویت می‌کند.

به گفته این دانشجویان، در این مصاحبه ها که طی دو روز برگزار می شد، علی‌رغم اینکه توقع می‌رفت مطالب تخصصی و علمی بحث شود اما در واقع مراحل مصاحبه شامل تست‌های نقاشی و رنگ‌آمیزی و آزمون‌های ساده هوش بود و بجز موارد خاصی نظیر تست زبان و ... تقریبا این مصاحبه‌ها هیچ ارتباطی به تخصص این دانشجویان نداشت.

از آن گذشته، روند برگزاری این مصاحبه‌ها نیز بطوری بود که افراد پیش از برگزاری آزمون از موضوعاتی که قرار بود مطرح شود اطلاعی نداشتند و پس از آن نیز بجز جواب قبول یا رد هیچ توضیح دیگری از امتیازات کسب شده در هر مورد امتحانی و همچنین علت رد شدن داده نمی‌شد که کاملا مغایر با شفافیت است.

همچنین از دیگر معایب این شیوه غلط نیز این بود که اگر فرد مصاحبه شده نمی‌توانست در این آزمون قبول شود، باید قید بکارگیری در مجموعه وزارت نفت را نیز می‌زد چراکه فرصت مصاحبه مجدد از وی سلب می‌شد.

به عبارت دیگر دانشجویانی که عمدتا رتبه های زیر هزار کنکور سراسری را داشتند و در تحصیلات دوره کارشناسی ارشد نیز رتبه های بعضا تک رقمی را کسب کرده بودند، اگر با تشخیص سلیقه‌ای فرد مصاحبه گیرنده حذف می‌شدند امکان فعالیت در وزارت نفت را نیز از دست می‌دادند و تحصیلات تخصصی چندین ساله و همچنین هزینه های بسیاری که از بیت المال برای تربیت آن‌ها صورت گرفته بود از بین می‌رفت.

از سوی دیگر، اگرچه این مطالبی که تاکنون مطرح شد، تلخی های خاص خود را دارد، اما در طرف مقابل استخدام بی ضابطه و بعضا با رانت برخی از افراد در مجموعه وزارت نفت روی دیگر سکه تصمیمات و اقدامات غیرکارشناسی ژنرال دولت روحانی است.

طبق اخباری که تاکنون منتشر شده و وزیر نفت نیز در جلسه رای اعتماد به آن اعتراف نمود، تعداد زیادی از نمایندگان دوره‌های قبل مجلس حتی بدون اینکه تخصص لازم را در حوزه مسایل نفتی داشته باشند، صرفا براساس حمایت از وزیر نفت، استخدام شدند و در سمت های حساس مدیریتی نیز قرار گرفتند. رویه ای که زنگنه در جلسه رای اعتماد خود به سایر نمایندگان نیز وعده آن را داد و متاسفانه با خوشحالی آن‌ها مواجه شد.

در لیست زیر اسامی برخی از نمایندگان گذشته مجلس که به استخدام وزارت نفت درآمدند گردآوری شده است:

١- محمدسعید انصاری - نماینده سابق آبادان- صندوق‌های بازنشستگی نفت
٢- عبدالله تمیمی - نماینده سابق شادگان- صندوق‌های بازنشستگی نفت
٣- حسن شبانپور -  نماینده سابق مرودشت- معاونت پارلمانی وزارت نفت
٤- حمید کریمی - نماینده سابق ایلام- شرکت نفت مناطق مرکزی
٥- شمس‌اله بهمیی - نماینده سابق رامهرمز- معاون پشتیبانی و فناوری مرکز توسعه مدیریت وزارت نفت
٦- سیدشریف حسینی - نماینده سابق اهواز- مدیرکل حسابرسی و امور مجامع وزارت نفت
٧- سیدموید حسینی صدر - نماینده سابق خوی- مشاور وزیر نفت در امور پتروشیمی
٨- امیرعباس سلطانی - نماینده سابق بروجن- عضو هیأت‌مدیره شرکت نفت فلات قاره
٩- علی مروی - نماینده سابق نیشابور- رئیس هیأت‌مدیره پتروپارس
١٠- سعید حیدری طیب - نماینده سابق کرمانشاه- نماینده وزیر نفت در هیأت عالی گزینش
١١- جلیل جعفری - نماینده سابق خلخال- عضو هیأت‌مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت
١٢- سیدعماد حسینی - نماینده سابق قروه- رئیس هیأت‌مدیره تاپیکو
١٣- سیدمعروف صمدی - نماینده سابق سنندج- فعال در فاز ١٥ و ١٦
١٤- سیدمحمد بیاتیان - نماینده سابق بیجار- فعال در فاز ١٤
١٥- مرتضی زرین‌گل - نماینده سابق کردستان- معاونت توسعه طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس
١٦- احمد سجادی - نماینده سابق سرخس- شرکت نفت مناطق مرکزی
١٧- ابوالقاسم رحمانی - نماینده سابق اقلید – مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی
١٨- محمد سقایی - نماینده سابق استهبان و نی‌ریز- مشاور وزیر و مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک
١٩- محمد ابراهیم محبی - نماینده سابق سنقر- سرپرست هسته گزینش مرکزی
٢٠- حمیدرضا کاتوزیان - نماینده سابق تهران- رئیس پژوهشگاه صنعت نفت
٢١- پورفاطمی - نماینده سابق تنگستان- رئیس امور فرهنگی شهرک‌های مسکونی صنعت نفت
٢٢- محمد فیروزی - نماینده سابق نطنز- مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز
٢٣- غلامحسین فروغی‌نیا - نماینده سابق شیراز- مدیر منابع انسانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی

نکته قابل ذکر در خصوص این فهرست بکارگیری نمایندگان این است که برخی از این افراد تخصصی در حوزه نفت و انرژی ندارند اما در مراکز حساس این حوزه بکارگیری شده‌اند. مسئله‌ای که مورد اعتراض دانشجویان بورسیه نیز واقع شده است. به عنوان نمونه می‌توان به حضور فردی با مدرک فوق لیسانس تاریخ در هیئت مدیره شرکتی با رشته فعالیت صادرات نفت اشاره کرد.

همچنین از دیگر مواردی که می‌توان به لیست فوق اضافه کرد، جذب و بکارگیری نزدیکان نماینده های مجلس در شرکت های تابعه وزارت نفت است. در این زمینه نیز اخیرا سندی منتشر شد که گویای دستور برای انتقال و استخدام دختر یکی از نمایندگان مجلس بود.


بکارگیری محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیر و بازنشسته و در عین حال (به گفته زنگنه) عوام دولت قبل در وزارت نفت نیز دیگر اقدام زنگنه در استخدام های سلیقه‌ای به شمار می رود که کلکسیون شیوه های بکارگیری در این وزارتخانه حساس را تکمیل کرد.

به بیان دیگر، آنچه براساس بررسی نحوه استخدام ها در این وزارت خانه مشخص است، اگر کسی بخواهد وارد مجموعه نفت شود یا باید همچون دختر نماینده مجلس "ژن خوب" داشته باشد، یا باید نماینده مجلس حامی زنگنه باشد و یا اینکه همچون نعمت زاده پیر و ناکارآمد.

اما در این میان آنچه قابل سوال و توجه است این که آیا وزارت نفت دولت روحانی که گذر از هفت خوان ناممکن برای جذب دانشجویان نخبه و ممتاز دانشگاه نفت در نظر گرفته است، برای استخدام دختر نماینده مجلس و نعمت زاده و ... نیز به همین میزان سخت گیری کرده و از آن ها نیز به شیوه استخدام دانشجویان بدون رانت و پارتی مصاحبه می‌گیرد؟

منبع: مشرق

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین