پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:43 - 1396/07/20

فعال جامعه صیادی:

تأمین اجتماعی ۲هزار ماهیگیر را از امتیازات کارگری محروم کرد

فعال جامعه صیادی گفت: سازمان تأمین اجتماعی به‌خلاف دیدگاه‌های حمایتی خود با اتکا به قانونی که مشمول مالکان کارخانه‌های بزرگ می‌شود، مالکین قایق‌های صیادی کوچک را از امتیازات کارگری بیمه تأمین اجتماعی محروم کرده‌ است.

به گزارش کارگرآنلاینف عبدالرسول غریبی درباره احتمال حضور کشتی‌های صیادی چینی در آب‌های خلیج فارس با بیان اینکه مسئولین سازمان شیلات ایران اشرافی بر فعالیت صیادان ندارند، اظهار کرد: مسئولان این سازمان اطلاعی از اینکه صیادان منطقه با دریافت مجوزهای لازم اقدام به صید می‌کنند یا خیر، ندارند.

وی  با بیان اینکه نظارت سازمان شیلات بر مناطق صیدگاهی اصلاً معنی نمی‌دهد چون وجود ندارد، افزود: اینکه سازمان شیلات ایران، مجوزی برای صید چینی‌ها نداده یک بحث است اما باید توجه داشت که ده‌ها شناور بدون مجوز در صیدگاه خلیج فارس اقدام به صید می‌کنند.

عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه صیادان بوشهر ادامه داد: شناورهایی نیز که در این آب‌ها توقیف می‌شوند توسط نیروهای مرزی و توسط سپاه، به‌خاطر مسائل امنیتی است و  سازمان شیلات واحدی برای نظارت بر شناورهای صیادی داخلی و خارجی و صدها قایق صیادی بدون مجوز ندارد.

غریبی با ابراز اینکه "مشاهدات عینی از وجود کشتی‌های چینی در منطقه صیادی بوشهر نداریم، هرچند که صحبت‌هایی برای این منظور و اجاره بخشی از صیدگاه‌ها توسط بخش خصوصی به چینی‌ها  وجود داشت" گفت: شیلات هیچ‌گونه نظارتی بر محدوده‌ها ی صیدگاهی ندارد و نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که نظارت دارد.

وی یادآور شد: کشتی‌های چینی در گذشته تعارضاتی در منطقه هرمزگان و دریای عمان داشتند اما اخیراً چیزی با عنوان کشتی‌های صیادی چینی حداقل در منطقه خودمان نشنیده‌ایم.

سازمان تأمین اجتماعی 2هزار مالک قایق‌های صیادی کوچک را از امتیازات کارگری محروم کرد

این پیشکسوت صیادی همچنین به وضعیت بیمه تأمین اجتماعی مالکان شناورهای صیادی اشاره کرد و گفت: سازمان تأمین اجتماعی به‌خلاف دیدگاه‌های حمایتی خود با اتکا به قانونی که شامل مالکان کارخانه‌های بزرگ می‌شود، مالکین قایق‌های صیادی کوچک را از امتیازات کارگری بیمه تأمین اجتماعی محروم کرده‌ است.

وی تصریح کرد: این مالکین قایق‌های صیادی، خرده‌مالک‌هایی هستند که مانند کارگان و صیادان خود در معرض ناملایمات و خطرات قرار دارند اما باید به‌صورت آزاد خود را بیمه کنند، به همین دلیل برخی از مالکین، این قایق‌های صیادی را به نام نزدیکان خود می‌کنند تا بتوانند از این خدمات بهره‌جویند.

وی اظهار داشت: 2 هزار مالک قایق‌های کوچک صیادی وجود دارد که با اجرای این قانون این افراد از مواهب بیمه‌ای محروم می‌شوند، این در حالی است که در دنیا به بخش کشاورزی معافیت‌های زیادی داده می‌شود.

بنابراین گزارش، سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات اخیراً صید آبزیان توسط کشتی‌ها و شناورهای چینی را رد کرده و گفته بود که تمام کشتی‌های صیادی فعال در آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، مالکیت و پرچم ایرانی دارند.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین