پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:00 - 1396/08/03

نرخ کارمزدهای بانکی بازنگری شود

رئیس کانون بانکهای خصوصی از مجلس و سایر دستگاه های ذیربط خواستار بازنگری درباره کارمزدها شد.

به گزارش کارگرآنلاین، کورش پرویزیان در نمایشگاه تراکنش که امروز افتتاح شد با اشاره به وجود بیش از ۱.۵ میلیارد تراکنش و اهمیت تامین امنیت آن که در   سند چشم انداز نیز مورد توجه قرار گرفته است گفت: ایجاد ساختارهای لازم نیازمند هزینه های سنگینی است.

وی تاکید کرد که در شرایط موجود انتظار  این است که دستگاه های ذیربط در مورد کارمزدهای پرداختی بازنگری هایی داشته باشند.

پرویزیان- مدیر عامل بانک پارسیان-با بیان اینکه توسعه کسب و کارهای دانش پایه اولین و مهمترین زمینه ای است که اشتغال را با فوریت سامان می دهد. یادآور شد: جنس بانک و قانون بانک مبتنی بر اعتماد و اطمینان مردم به بانکها است بنابراین شبکه بانکی وظیفه دارد این شرایط را فراهم کندکه در این رابطه شفافیت سیستم های مبتنی بر فن آوری اطلاعات مورد توجه است.

رئیس کانون بانک‌های خصوصی در حاشیه این مراسم نیز در رابطه با برنامه شبکه بانکی برای بازنگری در پرداخت کارمزدها توضیح داد: بانک مرکزی در حال حاضر در حال انجام جامعی در حوزه فناوری بوده که در این باره نظرات بسیاری از مراجع از جمله کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی را مورد بررسی قرار داده است، اما موضوعی که در حوزه کارمزدها مهم است، این خواهد بود که سرمایه‌گذاری‌های سنگینی که بانک‌ها در حوزه پرداخت انجام داده‌اند که نیاز به توسعه سرمایه‌گذاری‌های جدید دارد و لازم است سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه نظام‌های پرداخت شکل بگیرد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوان سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه نظام‌های پرداخت برای رفاه حال بیشتر مردم انجام شود، ناچارا باید هزینه‌های آن به گونه‌ای تامین شود که ما انتظار داریم از محل اصلاح نظامات کارمزدی این اتفاق صورت بگیرد.

پرویزیان گفت: موضوعی که صاحبان کسب و کار را همواره آزار می‌داده این است که شبکه بانکی همه درآمد خود را از محل اعطای تسهیلات به دست می‌آورد، اما با بازنگری در نظام کارمزد بخشی از هزینه‌ها، از این بخش تامین شده و به صورت عادلانه بین بازیگران مختلف در این عرصه تقسیم شود که هم مشتریان شبکه بانکی و پذیرندگان آن که برای کسب و کار خود از این سرویس استفاده می‌کنند و هم شبکه بانکی.

وی با اعلام آمادگی شبکه بانکی برای سرمایه‌گذاری بیشتر متناسب با تکنولوژی روز دنیا گفت که حتما قبل از این و همراه آن لازم است تا نظام کارمزدها اصلاح شود.

برخی فقط اعتبار از طریق کارت را دنبال می کنند
اما بخش دیگری از اظهارات رئیس کانون بانک‌های خصوصی به نحوه ارائه کارت‌های اعتباری در شبکه بانکی اختصاص داشت. وی در رابطه با چرایی عدم استقبال از توزیع این کارت‌ها گفت: مسئله بسیار مهم در رابطه با کارت‌های اعتباری این است که باید بتوان روابط مشتریان و بانک‌ها را تنظیم کرد. یکی از محصولاتی که بانک‌ها ارائه کرده و در این شرایط بسیار مهم است که بتوان تقاضای کالای داخلی را پوشش داد، این است که مصرف‌کنندگان کالای ایرانی بتوانند منابعی در دسترس داشته باشند که کالا را خریداری کنند، این موضوع در تمامی بانک‌ها امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: اما موضوعی که وجود دارد این است که برخی تنها موضوع دادن اعتبار از طریق کارت را دنبال می‌کنند، در حالی که سیستم کارتی در دنیا با آنچه که اکنون در شبکه بانکی ما می‌گذارد، متفاوت است. به عبارتی نوع توانمندی، اعتباری که مشتریان دارند، باعث در اختیار قرار دادن کارت برای آنها می‌شود.

پرویزیان گفت: تسهیلاتی را قرار بود دولت در اختیار بانک‌ها قرار دهد تا آنها بتوانند با شرایط بهتری وام کالایی را به مردم ارائه کنند. در یک مقطعی این اتفاق افتاد و منتظریم اگر تصمیم‌گیران مربوطه بتوانند این کمک را به شبکه بانکی انجام دهند، بانک‌ها زیرساخت‌های مربوطه را که از قبل فراهم کرده‌اند، در اختیار قرار دهند. آنها از منابع خود نیز در این باره استفاده کرده‌اند اما به هر حال تفاوت نرخی بین منابع بانکی و آنچه که دولت می‌آورد، وجود دارد تا بتواند با قیمت ارزان‌تری در اختیار مردم قرار گیرد.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین