پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:08 - 1396/08/05

شرط بارزانی برای استعفا

منابع داخلی عراق و برخی رسانه‌ها اعلام کردند، مسعود بارزانی با استعفا و تشکیل دولت نجات ملی موافقت کرد به این شرط که نچیروان بارزانی رئیس آن باشد.

به گزارش کارگرآنلاین، منابع داخلی عراقی و برخی رسانه های این کشور اعلام کردند، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق کناره گیری از قدرت و تشکیل دولت نجات ملی را به ریاست نچیروان بارزانی بر این دولت مشروط کرد.

فشار بر بارزانی برای استعفا
این منابع تاکید کردند، برخی طرف های مشخص بارزانی را که دوره ریاست او رو به پایان است، برای استعفا و تشکیل دولت نجات ملی تحت فشار قرار داده اند.

بر اساس این منابع تمدید دوره پارلمان در جلسه روز گذشته نخستین گام برای تحقق پیشنهاد مزبور است.

درخواست بارزانی برای میانجیگری عربستان نزد حیدر العبادی
منابع داخلی همچنین فاش کردند، بارزانی از ملک سلمان پادشاه عربستان خواست برای فراهم کردن امکان گفت‌وگو با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به منظور حل وفصل مشکلات و نیز اجرایی کردن تمام خواسته های العبادی، میانجیگری کند اما وی گفت وگو با بارزانی را نپذیرفت و به ملک سلمان اطلاع داد فقط در صورت استعفای بارزانی می توان مشکلات را با اقلیم حل و فصل کرد.

در این میان بارزانی به حزب خود اعلام کرد، تصمیم استعفا را در داخل پارلمان اجرایی خواهد کرد تا گفته نشود تحت فشارهای بین المللی و داخلی استعفا داد.

شروط دیگر بارزانی برای استعفا چیست؟
از دیگر شروط بارزانی برای استعفا لغو پست ریاست اقلیم از سوی پارلمان و حفظ نخست وزیری نچیروان بارزانی به اضافه انتقال اختیارات رئیس اقلیم به او و تمدید هشت ماهه فعالیت پارلمان است.

منابع عراقی پذیرش این شروط را به معنی حمایت از منافع مالی بازانی چه در بغداد و چه در شمال عراق برشمردند و در عین حال قبول استعفای او را نیز به معنی حفظ اقلیم با حفظ هویت کُردی آن دانستند.

تصمیم یک حزب کُردی برای تشکیل ائتلاف جدید برای پایان ریاست بارزانی
از سوی دیگر فراکسیون پارلمانی «تغییر» از تصمیم خود برای تشکیل ائتلاف سیاسی کُردی جدید متشکل از گروه اسلامی و حزب برهم صالح خبر داده و هدف از آن را سرنگونی حکومت بارزانی و تشکیل حکومت جدید اعلام کرد.

«محمود رضا» یکی از نمایندگان این فراکسیون گفت، حکومت اربیل اکنون فاقد مشروعیت است و امکان گفت وگو با حزب بارزانی وجود ندارد زیرا هیچ یک از احزاب کُرد و نیز دولت بغداد به آن اعتماد ندارند و به این ترتیب گفت وگو با آن محال است.

وی هدف از تشکیل ائتلاف جدید را برکناری حکومت بارزانی و تشکیل دولت نجات ملی عنوان کرد.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین