پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:00 - 1396/08/06

/حرف رئیس کمیسیون اقتصادی از سر دلسوزی نیست

وارونه نمایی در مورد قانون کار ممنوع

بازرس کانون شوراهای اسلامی کار کشور می‌گوید صحبت‌های اخیر رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره سختگیرانه بدون قانون کار وارونه نمایی واقعیت‌است و بوی منفعت طلبی دارد.

به گزارش کارگرآنلاین، در بهار ۹۶ اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در گزارشی که به پایش مالی محیط کسب و کار مربوط می‌شد از عدم استقبال از نوآوری، دشواری‌های تامین مالی، برداشت‌های سلیقگی و غیر قابل پیش بینی ماموران برق، گاز و محیط زیست، بی ثباتی سیاست‌ها و مقرارتبه عنوان اصلی‌ترین موانع رونق کسب و کار در کشور یاد کرد.

اگرچه در این گزارش نامی از قانون کار نامی به میان نیامده است با این حال پنجشنبه هفته گذشته «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع هیئت رئیسه مجامع بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور مدعی شد که اجرای سختگیرانه قانون کار را از اصلی‌ترین موانع رونق اقتصادی است.

سخنان این نماینده مجلس در مخالفت با قانون کار واکنش‌هایی را از جانب کنشگران صنفی کارگری به دنبال داشته استٰ در همین باره «حسین حبیبی» دبیر کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار استان تهران به ایلنا می‌گوید: این صحبت‌های آقای پورابراهیمی ناشی از دلسوزی ایشان به الگوها و مولفه‌های اقتصادی سرمایه داری است و ارتباطی با واقعیت‌های موجود ندارد.

این فعال صنفی کارگری با بیان اینکه رئیس کمیسون اقتصادی مجلس حتی به گزارش‌های منتشر شده توسط اتاق بازرگانی درباره اصلی ترین موانع رونق تولید و کسب و کار توجهی نکرده است، گفت: اگر واقعا آقای پورابراهیمی به دنبال شفافیت هستند، باید به گلایه‌های بخش خصوصی توجه کنند.

بازرس کانون شوراهای اسلامی کار کشور، افزود: با این حال وی با فرافکنی و بدون ارجاع دادن به مشکلات و موانع بالادستی رونق  تولید، صرفا توپ را به زمینه قانون کار انداخته و به صورت کاملا وارونه واقعیت‌های را منعکس کرده‌اند.

حبیبی افزود: جای تعجب دارد که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گویند قانون کار به صورت سختگریانه اجرا می‌شود، وقتی بیش از ۹۰ درصد قراردادهای کار موقت هستند و اثری از امنیت شغلی نیست، نمی‌توان حتی صحبت از اجرای قانون کار کرد، چه برسد به اینکه بخواهیم آن را سختگیرانه ارزیابی کنیم.

وی با بیان اینکه استدلال این نماینده مجلس کج سلیقگی توام با  منفعت طلبی را در خود دارد، گفت: موانع کسب و کار را باید در سیاست‌های کلان اقتصادی، نوع مواجه با اعتراضات صنفی کارگری، سیاست‌‌گذاری‌های کار و تولید و جذاب نبودن بازار ایران برای سرمایه گذاری جست از این روست که می‌گوییم این صحبت‌ها تنها منفعت طلبی و کج سلیقگی را در خود دارد.

این فعال صنفی کارگری در پایان با بیان اینکه به جای این حرف‌ها باید به روابط کار رنگ و بوی روابط انسانی بخشید، افزود: کسی حق ندارد که امنیت شغلی کارگران را به خطر بی‌اندازد زیرا چنین عملی تمامی شئونات زندگی ۵۴ درصد از جمعیت کشور را زیرپا می‌گذارد و برای همین نمایندگان کارگران خواهان اجرای دقیق ماده هفت قانون کار و تبصره‌های آن هستند و با این صحبت‌ها نیز از مطالبات بر حق خود عقب نمی‌نشینند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین