پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:00 - 1396/08/06

تجدد گرایی یا الگو سازی فرهنگ ایرانی اسلامی در زندگی

یک پژوهشگر گفت: در باب اشتراک سبک زندگی ایرانی و اسلامی، ابتدا باید بررسی کرد نگاه به انسان و خانواده در هر یک از این دو نظام فکری چگونه است.

به گزارش کارگرآنلاین، با توجه به روند پیشرفت جوامع و تکنولوژی، سبک زندگی انسان ها به مرور زمان دگرگون شده است. دگرگونی که با ظهور تکنولوژی و تزریق آن به فرهنگ جوامع، سبک زندگی و رفتار خانواده ها را هم تحت تأثیر قرار داده است.

با ورود تجددگرایی و تقلید از فرهنگ اروپایی در عصر قاجار و تحول شگرف پوشش و آداب رفتاری در دو دوره پهلوی، می توان گفت سبک زندگی خانواده های ایرانی دچار تغییراتی شد که گاهی به ضرر و گاهی به نفع جامعه بود، اما دیری نپایید که با در نظر گرفتن جنبه های مثبت تجددگرایی و بومی کردن آن با فرهنگ ایرانی اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همه خانواده ها در یک سطح و با یک فرهنگ آن هم فرهنگ ایرانی و اسلامی شکل گرفتند. تا اینکه نسل ها تغییر کرد و دوباره تقلید از جوامع غربی شکاف گسترده را بین خانواده ها ایجاد کرد.

به همین منظور مبحثی را درباره سبک زندگی ایرانی و اسلامی آغاز کرده ایم. در آغاز راه باید دید که این دو در تعریف انسان، زندگی، آفرینش و سبک زندگی چه اشتراکات و تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در این باره گفتگویی کوتاه با حسین آسا پژوهشگر و استاد دانشگاه داشتیم که در ادامه می خوانید.

حسین آسا پژوهشگر و استاد دانشگاه درباره سبک زندگی ایرانی و اسلامی، اظهار داشت: بحث درباره سبک زندگی ایرانی اسلامی با توجه به نهاد خانواده است. به عقیده من، باید در نظر گرفت که چه مسائلی در هر نظام فلسفی و فکری وجود دارد. همچنین درباره زندگی انسان ها هم، باید هدف از آفرینش در نظر داشت و هم جایگاه انسان بررسی شود و در مرحله بعد کار ما پاسخ دهی به پرسش های بنیادی است و باید ابعاد سبک زندگی ایرانی و اسلامی را در دستور کار قرار بدهیم.

وی ادامه داد: ما باید از ابتدا به نظام زندگی ایرانی و اسلامی توجه ویژه داشته باشیم. باید بررسی کنیم آیا در آن دو سوال های بنیادین درباره خانواده مطرح شده است یا خیر؟ اگر بله پاسخ ها چیست. یا اگر مشترکاتی در مسائل وجودشناختی در بین این دو سبک باشد، باید و نباید های مشترکی هم وجود دارد.

این استاد دانشگاه افزود: نظام زندگی ایرانی، اسلامی در سایه انگیزه و هدف آفرینش است که حیات انسان تبیین خاصی به خود می گیرد. هدف و سبک زندگی انسان در هر مکتبی به گونه ی خاص تعریف می شود. اما در باب سبک زندگی ایرانی و اسلامی باید گفت در بسیاری مسیر ها این دو تفکر با هم تطابق دارند؛ این دو تفکر در بسیاری از مبانی هستی مشترکات زیادی دارند که خود این اشتراک ها در نظام فکری نتیجه و هدف روشنی را ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: اگر نیم نگاهی به مبانی فکری سبک زندگی اسلامی داشته باشیم، می بینیم که تفکر اسلامی خیلی واضح و روشن درباره انسان و حیات بشری صحبت کرده است. اما از سویی هستی در تفکر ایرانی تا جایی که تاریخ به ما نشان می دهد، به دور از دنیای مادی است. جهان بینی ایرانی را می توانیم در راستای جذابیت و کشش ذاتی درون و همچنین تلاش وافر مغان در اشاعه اعتقادات ایرانی قرار داد.

آسا در پایان خاطرنشان کرد: با کنکاش در متون دینی زرتشت و فرهنگ عام و خاص ایران باستان، درک می کنیم که مهارت های فکری فلسفی بر دو مؤلفه بسیار اساسی و انسان شناسانه تاکید می کنند. یکی از این مولفه ها فطری بودن نیاز ها و تعاملات انسان و دیگری اجتماعی بودن افراد است. خود همین تعاملات و گرایش ها می تواند در بررسی سبک زندگی، خانواده، حیات و انگیزه حیات به ما کمک کند. با توجه به این دو مؤلفه است که ما می توانیم حقوق و وظایف اجتماعی خود را درک و به آن عمل کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین