پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:00 - 1396/08/07

قانونِ مهمی به نفع جوانان بیکار که پیمانکاران فراموشش کرده‌اند

استفاده از نیروی کار غیربومی در استان های مختلف کشور، اعتراض جوانان بیکار منطقه را در پی داشته است.

به گزارش کارگرآنلاین، بدون شک نقش نیروی انسانی در فرآیند توسعه پایدار ، نقشی مهم و بی بدیل است، به طوریکه آینده هر ملتی را نیروی انسانی آن تعیین می‌کند.

در دهه های اخیر به‌ منابع‌ انسانی به‌ عنوان‌ عنصری هوشمند توجه‌ شده‌ است‌ که‌ با مهارت‌ و خلاقیت‌ خود نقش‌ اساسی در سیستم‌ ایفا می‌کند. ‌نیروی انسانی کارآمد در یک‌ کشور جزو سرمایه‌های ارزشمند آن کشور به‌شمار می‌آید، به طوریکه سرمایه دانش از سرمایه تولید بسیار مهمتر است.

در این میان آنچه که بحث گزارش ما و بسیاری از محافل کارشناسان اشتغال را شامل می شود، توجه به استفاده از نیروهای بومی در اشتغالزایی هرمنطقه و استان است.

در سال‌های اخیر در موارد متعددی دیده شده است که پیمانکاران بخش خصوصی و حتی شرکت ها و ارگان های دولتی برای تامین نیروی کار مورد نیاز خود از افراد غیربومی بهره جسته اند و اتفاق نامبارکی که در این میان رخ داده، اعتراض مردم به‌ویژه جوانان بیکار منطقه به این امر بوده است.

معایب بهره گیری از نیروهای غیربومی تنها به اینجا ختم نمی شود. بسیار مشاهده شده که نیروهای خارجی علاوه بر تاثیرات منفی فرهنگی و اجتماعی بر منطقه هدف خود، میزان هزینه های تولید را بالا برده و در نتیجه موجب اتلاف منابع موجود می شوند.

افزایش مهاجرت به کلان شهرها در نتیجه استفاده از نیروهای غیربومی
جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در مناطقی که جوانان بیکار بومی وجود دارند، انتظار بر استفاده و اولویت بکارگیری آنها در مقابل نیروهای خارج از منطقه است.

حسینی کیا افزود: بکارگیری نیروهای خارجی موجب بالا رفتن هزینه های مصرفی شده و طبق قاعده این موضوع میزان بیکاری در استان را بالا برده و در نتیجه شاهد افزایش مهاجرت به کلان شهرها خواهیم بود.

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت بیان کرد: استفاده درست و بجا از نیروهای بومی مزیت های بی‌شماری در حوزه های امنیتی ، اجتماعی و حتی سیاسی به دنبال دارد.

وی بیان کرد: در غیر این‌صورت باید منتظر چالش های ایجاد شده در اثر بکارگیری نیروهای غیربومی در نقاط مختلف کشور بوده و هزینه های تحمیلی را پذیرا باشیم.

جواد حسینی کیا در پایان تاکید کرد: عدم توجه پیمانکاران به جذب نیروهای بومی موجب شده تا بیشترین شکایت به نمایندگان مجلس  به همین دلیل باشد.

برخی افراد به دنبال انحصار طلبی هستند
ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از شروط واگذاری معدن به بخش خصوصی توسط دولت، استفاده از نیروی بومی در کادر کارگری و متخصص این معادن بوده است.

ملکی در ادامه افزود: این به نفع خود تولیدکننده و سرمایه‌گذار است که از نیروهای بومی برای انجام امور مختلف بهره ببرد و این امر موجب پایین آمدن هزینه تمام شده تولید یک کالا و یا انجام خدمات خواهد شد.

رییس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نیت برخی از افراد متخلف در استفاده از نیروهای غیربومی در کارگاه ها، معادن و کارخانه ها ایجاد انحصار است که به شدت با این موضوع برخورد خواهیم کرد.

پیمانکارن تمایل به جذب نیروی غیر بومی دارند
علی اسدی کرم ، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای سلامی گفت: متاسفانه از آنجاییکه بیشتر امور صنعتی و معدنی استان های کشور در دست پیمانکارن است، دولت و دستگاه های اجرایی نمی توانند در امور استخدامی دخالتی داشته باشند.

نماینده مردم شهربابک کرمان در خانه ملت به اعتراض همیشگی مردم بومی درباره عدم استفاده از نیروی کاری آنها در صنایع کشور اشاره کرد وگفت: به عنوان مثال در معادن شهر بابک، به تعداد بسیار اندکی از مردم خود منطقه برای اشتغال بهره برده شده است و پیمانکار پروژه از نیروهای غیربومی حتی برای کارگری ساده استفاده می‌کند.

اسدی‌کرم همچنین اضافه کرد: با وجود اینکه جوانان شهربابک ، تحصیلات موردنیاز برای کارهای تخصصی معدن را دارند، اما شاهدیم که پیمانکار باز هم کارشناسان خارج از استان و یا حتی خارج از کشور را استخدام می‌کند.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از بازنشستگان هم به بهانه داشتن تخصص و تجربه باز استخدام می شوند که این موضوع موجب گله مندی جوانان بیکار شده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اصل به کارگیری نیروهای بومی در فرامین اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: در شرکت های نفتی کشور به غیر از مواردی که نیروی بومی کارشناس در استان نباشد، از نیروهای بومی استفاده می شود.

وی با تشریح دلایل ضرورت به کارگیری نیروهای بومی هر استان در صنعت، بیان کرد: در پی این اتفاق نه تنها میزان اشتغالزایی استان‌های کشور بیشتر می شود، بلکه در کنار محرومیت زدایی، هزینه های کمتری هم صرف خواهد شد.

اسدی کرم در پایان گفت: برنامه ریزی شده تا طرحی در جهت تدوین قانونی برای بهره گیری از نیروهای بومی در مشاغل هر استان ، به مجلس شورای اسلامی ارائه شود تا بتوانیم قانونی از ایجاد اشتغال بومی حمایت کنیم.

استخدام نیروی انسانی بر اساس قانون استخدامی صورت می گیرد
عباس تفضلی مدیر عامل شرکت فولاد شادگان گفت: بر اساس آزمونی که در سال 94 برگزار شد، 143 نفر از بومیان استان خوزستان برای کار در کارخانه فولاد شادگان پذیرفته شدند.

وی در ادامه افزود: شاید در برخی کارخانه‌های دیگر کشور برای استخدام نیرو از افراد غیربومی استفاده شده باشد ، اما در فولاد شادگان به جز مواردی که متخصص مورد نیاز در خود استان یا منطقه نباشد، استخدام سفارشی نداشته ایم و همه چیز بر اساس چارت قانونی و برگزاری آزمون استخدامی انجام شده است.

اولویت جذب نیرو با نیروهای بومی است
عبدالله کعبی قائم‌مقام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به جذب نیرو در دروازه‌های ورودی منطقه آزاد اروند بیان کرد: اولویت جذب نیرو در این مبادی با نیروهای بومی بوده است و اخباری که در فضای مجازی مبنی بر استخدام 200 نیروی غیربومی توسط سازمان منطقه آزاد اروند در مبادی ورودی و خروجی آبادان و خرمشهر منتشرشده، صحت ندارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد اروند هیچ نیرویی را استخدام نکرده و مجوز استخدام نیرو ندارد، تاکید کرد: طبق موافقت‌نامه‌ای که سازمان منطقه آزاد اروند با گمرک جمهوری اسلامی ایران برای استقرار نیرو در مبادی شش‌گانه ورودی و خروجی آبادان و خرمشهر منعقد کرده، اولویت جذب نیرو با بومیان آبادان و خرمشهر است.

کعبی گفت: سازمان منطقه آزاد اروند، نیروهای مورد نیاز را از بومیان منطقه به گمرک کشور معرفی می‌کند و با نظارت گمرک، نیروها جذب می‌شوند.

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، یادآور شد: این سازمان هیچ نیرویی را استخدام نمی‌کند، بلکه گمرک کشور مسوول به‌کارگیری نیروها است. اما سازمان منطقه آزاد اروند موافقت‌نامه‌ای با گمرک امضا کرده که این نیروها  باید از بومیان منطقه آبادان و خرمشهر باشند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین