پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:00 - 1396/09/09

مناطق آزاد به آفت بزرگ اقتصاد تبدیل شده‌اند

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است، مناطق آزاد در حال حاضر نه تنها به محلی برای تولید و صادرات، بلکه حتی به مکانی برای واردات تبدیل شده‌اند.

به گزارش کارگرآنلاین، علی اکبر کریمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تیتر امشب در بررسی عملکرد مناطق آزاد گفت: فلسفه تاسیس مناطق آزاد، ایجاد مناطقی با برخورداری از یک سری معافیت‌های حقوقی و مالیاتی برای توسعه تولید و صادرات بوده است، اما در حال حاضر نه تنها تولید و صادرات قابل قبولی در این مناطق نداریم، بلکه حتی به مکانی برای واردات تبدیل شده اند.

وی افزود: مناطق آزاد بستری برای تسهیل رشد اقتصادی در نظام تجاری و در سطح منطقه‌ای و جهانی هستند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در قالب تبصره ۱۹ و ۲۰ برنامه توسعه در سال ۷۰ و ۷۱ و ۷۲ مناطق آزاد قشم، کیش و چابهار و ماکو در سال ۸۹ تاسیس شد و سرمایه‌گذاران خارجی توانستند، بدون قید و بند سرمایه گذاری تولیدات خود را صادر کنند و با کسب تسهیلات قانونی و نیروی کار، عملکرد چند دهه‌ای در این مناطق آزاد نشان دهند.

او ادامه داد: اگرچه این مناطق نقش مثبتی داشتند؛ اما انحراف زیادی هم داشتند.

کریمی افزود: مناطق آزاد به یک آفت بزرگ تبدیل شده‌اند و به جای تامین زیر ساخت‌ها یک زمین بکر را مصوب کرده و در اختیار این مناطق آزاد قرار داده‌ایم. آفت این منطقه این است که از ابتدا سنگ بنای آن‌ها از طریق تامین عوارض گذاشته شده است و همواره واردات بر صادرات می‌چربد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کارشناسان رسوب کالا از منطقه آزاد و یا همان پدیده قاچاق را از مشکلات موجود در مناطق آزاد می‌دانند. کالای همراه مسافر به یکی از جذابیت‌های مسافران تبدیل شده است و بسیاری از لوازم غیر ضروری از این مناطق وارد کشور می‌شود.

وی تاکید کرد: وقتی رقم قاچاق به واردات کشور افزوده شود، این رقم بسیار افزوده خواهد شد.

کریمی گفت: ما ۳ منطقه قشم، کیش و چابهار را برای صادرات معرفی کردیم، اما کیش برای گردشگری موفق‌تر بوده است.

وی افزود: ما در کمیسیون اقتصادی کلیات لایحه را تصویب کرده ایم و نکته اصلی مساحت گردشگری است که کاهش یافته است.

آهنگران معاون شورای عالی مناطق آزاد میهمان دیگر برنامه در ادامه این گفتگو اظهار داشت: مناطق آزاد بیشتر به کار‌های خدماتی و بانکی می‌پردازند و عملکرد آن‌ها نسبتا موفق بوده است.

وی افزود: عملکرد آن‌ها نسبت به بخش‌های دیگر اقتصادی بهتر بوده است و آن‌ها مرحله تکمیل زیر ساخت‌ها را گذرانده و درباره اقتصاد مقاومتی هم در ۴ سال گذشته اقدامات مثبتی انجام داده و سیاست‌های راهبردی داشته اند و اکنون آماده پذیرش سرمایه خارجی هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: از این پس باید نظارت بر سازمان مناطق آزاد تقویت شود و به کارکرد اصلی خود یعنی تولید و صادرات سوق پیدا کند.

آهنگران افزود: مکان یابی مناطق آزاد به درستی صورت نگرفته، چون شیوه مدیریت مناطق آزاد درآمد هزینه‌ای است.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات مناطق آزاد مساحت زمین‌هایی است که انتخاب می‌شود. در کشور‌هایی که روی مناطق آزاد سرمایه گذاری کرده اند، مناطق آزاد بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار نیستند، اما برخی مناطق آزاد در ایران مانند منطقه ازاد ماکو ۵۴۰ هزار هکتار است و همین مسئله موجب شده مدیران مناطق ازاد به جای تولید و صادرات به دنبال کار‌های عمرانی و شهرداری بروند، چون مناطقی که به عنوان منطقه آزاد تعریف شده شهر و روستا‌های بسیاری را در برگرفته است.

آهنگران گفت: رسوب نیرو در مناطق ازاد از دیگر مشکلات این مناطق شمرده می‌شود. به عنوان مثال در منطقه‌ای مانند قشم کارکنان مناطق آزاد چند برابر کارکنان شهرداری آن منطقه است. در صورتی که قرار نیست این مناطق آنقدر کارمند به خدمت بگیرند که در پرداخت حقوق آن‌ها هم دچار مشکل بشوند و از راه‌هایی مانند فروش زمین و برخی عوارض حقوق ان‌ها را تامین کنند.

معاون شورای عالی مناطق آزاد افزود: در مناطق هشت گانه آزاد ورود کالا با مسافر ممنوع شد، ولی اعضای کمیسیون با این طرح مخالفت کردند و پیشنهاد شد منطقه ویژه امیر آباد به منطقه آزاد تبدیل شود و منطقه ماکو به عنوان یک منطقه موفق معرفی و در سیستان و بلوچستان، منطقه چابهار منطقه تجاری شد.

هادی قوامی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دیگر میهمان برنامه درباره اهمیت مناطق آزاد تصریح کرد: این مناطق در بخش‌هایی شکل گرفته که اقتصاد کاملا دولتی بوده است.

وی افزود: انتظار داریم با تشکیل مناطق آزاد این مناطق به کارکرد اصلی خود یعنی صادرات دست یابند.

او ادامه داد: با وجود این مناطق در کشور، اما شاهدیم بیشتر افراد برای تجارت به کشور‌های اطراف رفته و ارز کشور را خارج کرده اند که دراینجا با دو نوع خروج سرمایه مواجه هستیم و حتی قادر به جذب گردشگران هم نبوده ایم.

فرهاد تجری نماینده مجلس هم دیگر میهمان تلفنی برنامه در حالی که از منطقه سرپل ذهاب صحبت می‌کرد، گفت: بخشی از اقتصاد مناطق آزاد دولتی است که به نوعی مانع تولید و واردات می‌شود.

وی گفت: دولت باید قابلیت هر منطقه را شناسایی و بررسی کند که بالاترین میزان صادرات از کدامیک از مناطق بوده است.

تجری ادامه داد: امروز مناطق آزاد محل ورود کالا‌های قاچاق شده است و باید دید که با بستن مبادی ورودی این مناطق آیا دیگر جنس خارجی وارد کشور نمی‌شود و بررسی کرد که آیا مسافران از طریق دیگر جنس وارد کشور نمی‌کنند؟

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین