پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:27 - 1396/09/13

وزیر کار دوباره به بیکاران وعده خبر خوش داد

علی ربیعی در تشریح برنامه های ۱۰۰روزه عملکرد وزارت کار گفت: با تدابیر در نظرگرفته شده از سوی رئیس جمهور کشورمان خبرهای خوب اشتغالی در راه است.

به گزارش کارگرآنلاین، علی ربیعی، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه «صبح بخیر ایران» در شبکه یک سیما با تشریح عملکرد صد روزه دولت افزود: ایجاد اشتغال وکاهش بیکاری، رفع فقر درابعاد مختلف، ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را چهار برنامه مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۹۶ است. این برنامه‌ها از اصلی‌ترین مسائلی هستند که امروز جامعه به آن مبتلاست. با افتخار همیشه اعلام کرده ام که هم وزیر تولید و امنیت سرمایه و هم وزیر کارگران و افرادجویای کار هستم و این امور را به عنوان هماهنگ کننده پیگیری می‌کنم.

وی با اعلام اینکه رئیس جمهور هم در برنامه دولت دوازدهم و هم در برنامه‌های سال ۹۶ دو جهت گیری کاهش فقر و گسترش اشتغال را درصدر برنامه‌های خود قرارداده است گفت: ما نیز این امور را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می‌کنیم.

ربیعی از پیگیری موضوع صندوق‌های بازنشستگی نیز خبر داد و گفت: در سال ۹۲ و هم زمان با آغاز به کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطالعه درباره آینده صندوق‌ها را آغاز کردم؛ چهار سال پیرامون موضوع صندوق‌ها بحث کردیم و امروز گفتمان چالش‌های صندوق‌ها به گفتمان اصلی حوزه سیاستگذاری تبدیل شده است و بر این اساس برنامه ریزی می‌کنیم.

وزیرتعاون، کار ورفاه اجتماعی افزود: تصور کنید در سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ میلیون سالمند داریم که باید به نوعی بازنشستگی را تجربه کنند. بنده در این زمینه مثال دولت‌های صیفی کار و گردو کار را مطرح می‌کنم و معتقدم که ما باید برای آیندگان مانند دولت‌های گردوکار باشیم و امروز برای آیندگان بکاریم.

وی همچنین اظهار کرد: ما به عنوان بازیگر مهم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش پیشگیری از معلولیت ها، غربالگری‌های مختلف و ... وظایف متعددی به عهده داریم.

* اینجا جای پرخیر و برکتی است که مسئولیت اجتماعی انسان را افزایش می‌دهد
ربیعی گفت:: خوشحالم در وزارتخانه‌ای قرارگرفته ام که بیشترین ارتباط را بازندگی روزمره مردم دارد و اثرات مثبت کار‌ها روی زندگی افراد تاثیر می‌گذارد. ازسوی دیگر کار دراین وزارتخانه دشوار است و وقتی حقوق یک بازنشسته به تاخیر می‌افتد یا حتی وقتی قدرت خرید‌ها را می‌بینیم و با جریان اشتغال مواجه می‌شویم خواب از چشم مان ربوده می‌شود، اما اینجا جای پرخیر و برکتی برای کاراست و جایی است که مسئولیت اجتماعی انسان را افزایش می‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجتماعی را بزرگ‌ترین وزارت اجتماعی کشور دانست وی یاد آورشد: حتی وجه اقتصادی این وزارتخانه نیز اجتماعی محسوب می‌شود.

ربیعی درباره حقوق بازنشستگان به اندازه گیری‌های انجام شده در سال ۹۲ و منحنی‌های افزایش حقوق‌ها و شکاف‌های ایجاد شده بر اثرتورم در آن زمان اشاره کرد و گفت:: متوسط تورم همواره برای فقرا بسیار شدیدتر است و روی موضوعاتی نظیرحمل و نقل و قدرت خرید این افراد تاثیرات عمیق تری می‌گذارد.

وی با بیان اینکه این موضوعات در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجتماعی دائماً در حال اندازه گیری است تاکید کرد: افزایش قدرت خرید را به عنوان یک سیاست و استراتژی دنبال می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان دستمزد‌ها را به یک باره دوبرابر افزایش داد چرا که اصلاً چنین ظرفیت و امکانی وجود ندارد و این شیوه‌ها به هم ریختگی کل اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم شیب بالای تورم را برعکس کنیم و چهارسال ابتدای دولت دکتر روحانی و امسال نیز این برنامه را داریم که همواره مزد را برتورم پیشی دهیم.

وی اظهار کرد: درسال‌های گذشته برای رشد حقوق بازنشستگان به بیش از تورم و متناسب سازی حقوقی با مدل پلکانی و به منظور بالا آوردن افراد پایین تر، حدود بیش از ۳ هزارمیلیارد تومان تنها در صندوق بازنشستگی کشوری و مقداری نیز درصندوق بازنشستگی نیرو‌های مسلح هزینه شد. امسال نیز یک هزار میلیارد تومان به همین منظور کنار گذاشته شد.

*افزایش تدریجی قدرت خرید بازنشستگان تامین اجتماعی
ربیعی در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز در سال گذشته با صدک‌های پایین مستمری بگیری افزایش حقوق‌ها به ۳۰ درصد نیز رسید که با بودجه خود این صندوق اقداماتی انجام دادیم.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی اجتماعی با ابراز نگرانی نسبت به بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی تصریح کرد: بسیاری از این افراد با حداقل‌ها و زیرحداقل‌های مزد در حال زندگی هستند بنابراین افزایش تدریجی قدرت خرید این افراد را در دستور کار خود داریم. صندوق‌های بازنشستگی به زندگی اجتماعی بازنشستگان تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در گذشته صندوق‌های بازنشستگی به صندوق‌های کارپردازی تبدیل شده بودند تصریح کرد: ما درحال تبدیل این صندوق‌ها به زندگی اجتماعی بازنشستگان هستیم. سعی کردیم در شهر‌های بزرگ خانه‌های امید ایجاد کنیم. هرسال این خانه‌های امید افزایش پیدا کرد و امسال نیزجزء برنامه هایمان است.

ربیعی در این برنامه همچنین از پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان وام برای بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری (۳۰۰ هزار نفر، نفری ۴ میلیون تومان) و تدابیری برای تامین بودجه برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به منظور پرداخت وام خبر داد.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد آورشد: بازنشستگان و مستمری بگیران مناطق زلزله زده غرب کشور نیز بدون قرعه کشی و دراولویت دریافت این وام‌ها قرار گرفتند.

وی با اعلام اینکه برنامه‌های سفر برای بازنشستگان امسال نیز دنبال می‌شود گفت: فرصت سفر برای بازنشستگان اندک است و حتی یک حرکت کوچک و یک سفر در زندگی بازنشستگان تاثیرگذاراست.

وزیرتعاون، کار ورفاه اجتماعی افزود: من روزی را به یاد دارم که برای بدرقه بازنشستگان تامین اجتماعی به راه آهن رفته بودم و پیرزنی را دیدم که می‌گفت: تا آن زمان به مشهد مقدس نرفته بود و وقتی به او تلفنی شد مبنی بر این که می‌تواند به مشهد مقدس برود از شدت خوشحالی گریسته بود

ربیعی پایدارسازی صندوق‌ها را موضوعی بسیار مهم توصیف کرد و گفت:: سیاست‌های غلط در گذشته منجر به اشتباه گرفتن سیاست‌های حمایتی و سیاست‌های بیمه شد. مثلا درسفره تعداد زیادی از کارگران و مستمری بگیران آدم‌های جدیدی مهمان شدند بدون آن که پول آنان تامین شود. به مروراز سال‌های کارکاسته شد و سیاست گذاران در آن دوران فکر می‌کردند که با آن روش درحال حمایت ازمردم هستند. اما آن شیوه مانند چاه‌های آبی بود که از آن‌ها برداشت می‌شد بدون این که درباره تمام و خشک شدن آن آب‌ها فکر شود.

ربیعی در ادامه گفت: با کاسته شدن طول سال‌های کار صندوق‌ها به وضعیت کنونی رسیدند. دریک حالت خوب اکنون ۳۶ نفر، ۲۰ نفر کار می‌کنند و یک نفر بازنشسته است و در بهترین صندوق ما (تامین اجتماعی) ۶ نفر کار می‌کنند و یک نفر بازنشسته است. دربرخی از صندوق‌ها ۱۰ نفر کار می‌کنند و یک نفر بازنشسته است.

وی تاکید کرد: براساس مطالعات و اصلاحات پارامتریک و ساختاری، سیستماتیک و تامین منابع سعی در پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی داریم که امر نیازمند برنامه‌ای ۲۰ ساله است و ما آغاز کننده آن هستیم و امیدواریم در این زمینه یادگاری‌های خوبی به جا بگذاریم.

*بدهکاری صندوق‌های تامین اجتماعی
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره رقم بیش از ۵۰ هزارمیلیارد تومان بدهی صندوق‌های تامین اجتماعی توضیح داد: طبق قانون بدهی به صندوق‌های تامین اجتماعی با نرخ اوراق مشارکت سنجیده می‌شود بنابراین با عددی بیش از ۵۰ هزارمیلیارد تومان روبرو هستیم. چرا که تورم افزایش پیدا کرده است و نمی‌توان بدهی را با نرخ پیشین محاسبه کرد.

وی افزود: این بدهی به این گونه است که مثلاً در سال ۸۸ یا ۹۰ یک مرتبه اعلام شده است که حدود یک و نیم میلیون نفر دیگر به صندوق‌های تامین اجتماعی اضافه شوند و این درست همان جایی است که معتقدم سیاست‌های حمایتی با سیاست‌های بیمه اشتباه گرفته شده بود. بار مالی این موضوع سالانه بردوش صندوق‌ها افتاد.

وی در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال درسال اول ۲ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق‌های تامین اجتماعی اضافه شد. درسال‌های آینده این رقم افزایش پیدا کرد و بعد از محل هدفمندی یارانه‌ها نتوانستند پول آن را تامین کنند که منجر به بدهی شد. یا در مواردی دیگر که اگر اشتباه نکنم در دوران جنگ از صندوق‌های نیرو‌های مسلح پولی برداشت شده است و به قیمت آن روز باید آن پول محاسبه شودکه آسیب‌هایی به دنبال داشت

ربیعی افزود: در مطالعات به این نتیجه رسیدیم که در صندوق بازنشستگی کشوری در طول ۵۰ سال تصمیماتی برای این صندوق گرفته و باری بردوش آن شد و به ارزش امروز ۴۵۰ هزارمیلیارد تومان است.

وی گفت: نوع محاسبات این موضوع بسیار پیچیده است و کشور‌هایی مانند فرانسه و یونان نیز با آن درگیرهستند. این موضوع به مساله تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در سالی که بنده وزیر شدم دربخش درمان سالی ۷ هزار میلیارد تومان می‌آوردیم گفت: اکنون ۲۰ هزارمیلیارد تومان (حدود سه برابر) تنها در تامین اجتماعی آورده است. دربیمه سلامت نیز چند برابر پول آورده شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: آثار تصمیماتی که در مورد سلامت مردم گرفته می‌شود روی صندوق هاست و منجر به تصمیماتی می‌شود که پیچیدگی صندوق‌ها را ایجاد کرده است.

ربیعی افزود: اکنون ۶ میلیون ایرانی بیمه بازنشستگی ندارند و رئیس جمهور و بنده نگران این افراد هستیم و در حال دنبال کردن برنامه‌ای هستیم که بتوانیم سالمندی بدون معلولیت و سالم را داشته باشیم.

* خبر‌های خوب اشتغالی در راه است
ربیعی با بیان اینکه خبر‌های خوب اشتغالی در راه است گفت:با تدابیر در نظرگرفته از سوی روحانی رئیس جمهور کشورمان خبر‌های خوب اشتغالی در راه است. گرچه برخی از توانایی‌های افراد دارای معلولیت قوی نیست، اما سایر توانایی هایشان بسیار قوی است و ضمن تبریک این روز به این افراد امیدوارم این افراد نیز مانند سایر ایرانیان روز‌هایی سرشار از اتفاقات خوب را تجربه کنند.

وی به ضرورت ایجاد فرصت برابر اجتماعی برای معلولان تاکید کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود که معلولان خود را نشان دهند چرا که معلولان توانمندی‌هایی در حوزه نویسندگی، کارآفرینی، هنر، ورزش و موسیقی دارند که گا‌ها دیده نمی‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بخش دیگری از برنامه‌های ما ایجاد فرصت‌های برابر برای معلولان است که بتوانند در جامعه بیشتر خود را نشان دهند و از طرف دیگر اجازه ندهیم فقر با معلولیت همراه شود

ربیعی بخشی ازعوامل ایجاد معلولیت را ناشی از سیاست گذاری‌های اشتباه و بخشی دیگر را به دلیل حوادث جاده‌ای و ... دانست و گفت:: معلولان توانمند باید فرصت دیده شدن درجامعه را داشته باشند. برای افرادی که توانایی خاصی ندارند نیز برنامه‌هایی داریم و به همین منظور انواع غربالگری‌ها را به منظور پیشگیری انجام داده ایم.

وی با بیان اینکه غربالگری گوش و شنوایی با پوشش بالای ۹۰ درصد انجام شد و امسال برنامه غربالگری ژنتیک را دربرنامه داریم گفت: غربالگری ژنتیک گران قیمت است وتصمیم داریم برای افرادی که توان مالی ندارند تدابیری در این زمینه داشته باشیم. به عنوان مثال در یکی از شهرستان‌های کشور با خانواده معلول ۶ نفره‌ای مواجه شدم که بسیار صحنه دردناکی بود، درحالی که باسیاست‌های درست غربالگری می‌شد از بروز آن معلولیت‌ها پیشگیری کرد.

*پاشیدن پول شغل ایجاد نمی‌کند
وی با تاکید بر اینکه ما سیاست رفاهی منظمی را دنبال می‌کنیم اظهار کرد: بخشی از سیاست‌های رفاهی به این شکل است که اگر بدون برنامه و هدف گذاری باشد به پاشیدن پول منجر می‌شود، ولی پاشیدن پول اشتغال ایجاد نمی‌کند و مشکلی را حل نمی‌کند.

ربیعی افزود: متاسفانه در تعدادی از کشور‌ها ساختار‌های مناسب برای پیش بردن برنامه‌ها آماده نمی‌شود و بدون دانش لازم پول پاشیده می‌شود. به عنوان مثال در دوره‌ای تصمیم به سیاست جبرانی در حوزه فقر گرفته شد. دردوره‌ای پول نقد داده شد که نام آن را «سیاست صدقه ای» می‌گذارم. اما برنامه ما سیاست توانمند سازی است.

وی در تشریح سیاست‌های توانمند سازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در این زمینه افراد را در گروه‌های مختلف طبقه بندی کردیم. یک گروه مانند برخی از معلولان و سالمندانی که بیمه بازنشستگی نداشتند را درگروهی قراردادیم که به هیچ وجه توانمند نمی‌شوند. دولت در نظر دارد حدود ۷۰ درصد حداقل مزد را به این گروه بپردازد و این کار از سال ۹۶ آغاز شده است. باید شاخصی برای پرداخت‌ها به این افراد داشته باشیم که شاخص حداقل مزد را درنظرگرفتیم. یعنی ۷۰ درصد مزد فردی را که سرکار می‌رود به این افراد اختصاص دادیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گروه دیگر افرادی هستند که توانمندی کامل ندارند به این افراد نیز رقمی پرداخت می‌شود. دسته دیگر افرادی هستند که اکنون توانمندی ندارند، اما می‌توان با کمک به این اقشار آن‌ها را توانمند کرد. نکته مثبت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص این است که سرطیف افرادی که باید توانمند شوند به اشتغال متصل می‌شوند.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی درنظرگرفته شدن بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی از سوی رئیس جمهور برای اشتغال را خبری خوب توصیف کرد و افزود: در اشتغال منابع خوبی درحال ورود است.

*محدود کردن فقر مطلق در ۴ سال
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی به برنامه ریزی‌هایی برای محدود کردن فقر مطلق در ۴ سال اشاره و خاطرنشان کرد: در محدود کردن فقر آموزش به دنبال رفتن همه بچه‌ها به مدرسه هستیم. در موضوع مسکن نیز شاید ساخت و ساز‌های میلیونی خطا بود، اما وقتی با تمرکز ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای دومعلول به بالا، زنان سرپرست خانوار بدون خانواده، زنان سالمند وارد عمل شدیم ساخت و ساز جهت گرفت.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث اشتغال را از مهم‌ترین برنامه‌های سال آینده وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی اعلام و بیان کرد: حتما باید نرخ بیکاری را کاهش دهیم و به این منظور باید شغل ایجاد کنیم. ایجاد شغل نیز نیازمند برنامه ریزی و سیاست گذاری است و با پاشیدن پول شغل ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در سه سال رشد متوسط ۵ تا ۶ درصدی را دنبال کرده ایم. این رشد مداوم خود به ایجاد شغل کمک می‌کند. اما ما در دوران رشد بدون اشتغال نیز قرارگرفته ایم گفت: این پدیده جهانی است و شامل حال ما نیز می‌شود، بنابراین برنامه‌های جانبی رشد اشتغال فراگیر ضدفقر را دنبال می‌کنیم و به همین منظور در استان‌ها و روستا‌ها رسته‌های پرکشش فراگیر شناسایی و پایلوت این طرح آغاز شده و امسال نیز دنبال می‌شود.

ربیعی افزود: باید در اشتغال به سمتی برویم که پاسخگوی سالی ۳۰۰-۴۰۰ هزار نفری باشیم که وارد بازارکار می‌شوند، اما به شغل دسترسی پیدا نمی‌کنند. ازطرف دیگر باید نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه اکنون اشتغال در بخش خدمات از ۴۶ درصد به ۶۰ درصد رسیده است گفت:: این به این معناست که سهم خدمات مولد از اشتغال تقریباً از سال ۹۲ به بعد افزایش پیدا کرده است، هر چند در برخی از بخش‌ها مانند صنعت و کشاورزی این سهم کمتر شده، ولی در جای دیگری بالاتر آمده است. این امور نشان می‌دهد در خدمات زمینه‌های شغلی زیادی داریم و انشاا... برای ایجاد اشتغال به خود روستا‌ها می‌رویم.

*ایرانیان باید مهارت بیاموزند/ تعاون به زندگی مردم بیاید
ربیعی تاکید کرد: ایرانیان باید مهارت بیشتری بیاموزند و هر ایرانی یک مهارت شعار ماست و زمینه آموزش مهارت نیز در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درنظرگرفته شده است. امیدواریم که با تعاون کار ایجاد کنیم و با کار به رفاه اجتماعی دست یابیم. تعاون باید به زندگی مردم بیاید. از مردم ایران می‌خواهم همه با هم برای مبارزه با فقر، ایجاد اشتغال با نشاط، پویا، با مهارت و نوآوری تلاش کنند.

ربیعی گفت: براساس آموزه‌های دینی مان نیز هر یک از ما در برابر مسائل اجتماعی مسئول هستیم و با شعار «هر ایرانی یک مددکار اجتماعی» می‌توان از بروز آسیب‌های اجتماعی نیز پیشگیری کرد.

تسنیم

بیشتر بخوانید:

جویندگان کاریک هفته‌ای،کارپیدامی‌کنند!

 

18 «ابر بدهکا» 6900 میلیارد تومانی آزاد می‌چرخند!

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین