پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:53 - 1396/09/13

18 «ابر بدهکا» 6900 میلیارد تومانی آزاد می‌چرخند!

از میان 20 بدهکار بزرگ بانک سرمایه 18 ابر بدهکار آزادند و یکی از آنها اعدام شده و یکی دیگر نیز در حبس است.

به گزارش کارگرآنلاین، مسئولان بانک سرمایه در تخلفاتی که طی سال‌های 85 تا 95 انجام داده‌اند بیش از 6هزار و 900 میلیارد تومان بدهی معوق ایجاد کرده‌اند و شنیده‌ها حاکی است که فرد اصلی نیز ناپیدا است، با این حال روز گذشته ظاهراً یک برگ از اطلاعاتی که در تحقیق و تفحص مجلس درباره این بانک صورت گرفته، منتشر شده است.

در بین ابربدهکاران این بانک به خصوص نام‌های آشنایی در حوزه واردات شبه‌انحصاری خوراکی‌های انسانی و دامی مشهود است.

اگر این اطلاعاتی که یک نماینده مجلس ترجیح داده روی یک سایت فیلتر شده بگذارد درست باشد نکات قابل‌تأملی در آن نهفته است که می‌توان در کنار اطلاعات قبلی اعلام شده از سوی مسئولان بانکی به مطالب قابل‌تأملی رسید.

«محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس 48 ساعت پیش خطاب به بدهکاران بانک سرمایه (متعلق به فرهنگیان) هشدار و اخطار داد که اگر تا 48 ساعت آینده برای تعیین تکلیف بدهی خود به این بانک مراجعه نکنند، هویت آنان را به اطلاع عموم خواهد رساند.
 
 اگرچه مسئولان دولت جاری بلایی که در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان بوده را تخلف و نوعی جابه‌جایی پول عنوان کرده بودند اما این اطلاعات نشان می‌دهد که تنها 20 شخصیت حقیقی و حقوقی حدود 6هزار و 900 میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌اند ولی با وجود اینکه برخی از آنها در انظار عمومی خود‌نمایی می‌کنند و حتی کمک‌های میلیاردی به تیم‌های فوتبالی می‌کنند، راست، راست راه رفته و وصول مطالبات سهامداران بانک سرمایه را به آینده موکول کرده‌اند.

پیش از این گفته شده بود تخلف مسئولان بانک سرمایه طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵ در اعطای تسهیلات کلان بدون وثیقه و استنکاف بدهکاران از پرداخت بدهی و تعلل بانک در وصول مطالبات است.

8 نکته تأسف بار درباره لیست بدهکاران بزرگ
با این حال بر اساس لیست اعلامی که تا حدودی نیز از سوی آگاهان رسانه‌ای شده بود می‌توان علاوه بر موارد ذکر شده به موارد زیر نیز اشاره داشت:

1ـ شخصی که از ابر بدهکاران بوده و دربین اظهارات قبلی مسئولان بانکی به عنوان کسی بوده که هیئت مدیره تعیین می‌کرده، آقای «ح. ه» است. وی که حدود 1030 میلیارد تومان تسهیلات معوق تنها از این بانک داشته، کمک‌های بلاعوض به برخی تیم‌های فوتبالی هم کرده!

2ـ در لیست 51 وام اخذ شده حدود 6 هزار و 800 میلیارد تومان معوقات وجود دارد که تقریباً معادل کل بدهی بابک زنجانی است. اما در واقع این حجم بدهی متعلق به 20 نفر است که 18 نفر آنها آزاد یا آزاد مشروط هستند و یکی از آنها به اعدام محکوم شده ویک نفر نیز ماه‌هاست که در حبس به سر می‌برد.

3ـ گفته می‌شود این بدهی‌ها بیش از85 درصد کل معوقات بانک را تشکیل داده است. این در حالی است که سهم تسهیلات خرد در تمام سال‌های عمرش کمتر از 8 درصد نبوده است.

4ـ تقریباً اکثر بدهکاران بزرگ که لیست‌شان منتشر شده حرفه اصلی‌شان واردات است، به خصوص واردات با ارز مبادله‌ای و دولتی و اینکه هم از رانت ارز مبادله‌ای استفاده کرده‌اند با این حال با پررویی یا شاید با پشتوانه‌ای پنهان زورشان رسیده و پول بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان را نمی‌دهند. این جزو توانمندی‌های عجیب این افراد است.

5ـ در میان بدهکاران لیست سه نفر از وارد‌کنندگان عمده کالاهای اساسی کشور وجود دارند که این واردکنندگان بیشتر در حوزه واردات موادغذایی مانند برنج، روغن، ذرت، جو وخوراک دام فعال هستند و افرادی کاملاً شناخته شده‌اند. آقایان « م»، «ج» و «ص» در مجموع بیش از 14 بار تسهیلات قرض الپس نده از این بانک گرفته‌اند !

6ـ گفته می‌شود آقای « ج» فعال در حوزه واردات کالاهای اساسی چندین ماه است که در حبس به سر می‌برد و نقش موثری در اعلام ورشکستگی چند مؤسسه دیگر نیز داشته است و یکی از بدهکاران نیز از شرکت‌های امیر منصور آریا بوده است.
 
7ـ در میان بدهکاران برخی از آنها از سال 85 اقدام به پرداخت تسهیلات دریافتی نکرده‌اند ولی عمده دریافت تسهیلات سریالی و متعدد از سال 92 به بعد بوده است. نکته جالب‌تر این است که سعی شده بیش از 90 درصد تقصیر را بر گردن دولت نهم و دهم بیندازند و معوقات را به آن دوره منتسب کنند، در حالی که لیست منتشره که در آن زمان استمهال شده نشان می‌دهد به غیر از افرادی که از سال 92 به این سو تسهیلات دریافت کرده‌اند، بسیاری از افراد شاخص و بدهکار توانسته‌اند تعویق پرداخت تسهیلات را در دولت یازدهم به ثبت برسانند!

8ـ بیشترین تعداد تسهیلات با 8 فقره تسهیلات را آقای « الف» اخذ کرده که یک وارد‌کننده است و بعد از آن آقای « ج» فعال در حوزه واردات مواد غذایی و سپس آقای « ح. ه» با پنج فقره تسهیلات بوده‌اند و در رده‌های چهارم  و پنجم « م. الف» و« ص» فعال در بازار برنج با چهار فقره دریافت تسهیلات هستند.

روزنامه جوان
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین