پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:18 - 1396/09/18

وعده وزیر رفاه به خانواده‌های دارای یک معلول

وزیر رفاه با هشدار نسبت به اینکه معلولیت با سالمندی و فقر در سال‌های آینده همراه خواهد شد، گفت: از سال آینده مسکن معلولان را علاوه بر خانواده‌های دارای دو معلول، به خانواده‌های دارای یک معلول هم خواهیم داد.

به گزارش کارگرانلاین، علی ربیعی در همایش روز جهانی افراد دارای معلولیت گفت: باید دیدگاه را نسبت به معلولان تغییر دهیم؛ چراکه متأسفانه دیدگاه‌هایی که بر افراد ناتوان جسمی حاکم است، تکیه بر توانمندسازی آنها ندارد و آنچه به‌عنوان دیدگاه حاکم وجود دارد، دستگیری محدود از این افراد است که آن هم اثربخشی کامل را نداشته است.

وی ادامه داد: باید دیدگاه خود نسبت به معلولان را با سه نگرش دنبال کنیم؛ چراکه بسیار توانمند هستند و باید این توانمندی دیده شود.

وزیر رفاه گفت: ایجاد فرصت‌های برابر اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی برای معلولان هدف‌مان است و اولین گام هم‌افزایی بین‌ بخشی، بین مجلس و دولت بوده است.

ربیعی با اشاره به اینکه معلولان، جامعه، سازمان‌های مردم نهاد و دولت در کنار هم باید باشند، گفت: امروز زیرساخت این ارتباط فراهم شده و باید فراموش نکنیم که معلولان نیازی به نگاه دلسوزانه ندارند، بلکه باید به حقوق خود برسند و از فرصت‌های جامعه برخوردار شوند.

وی نسبت به وجود فقر و معلولیت در کنار هم ابراز نگرانی کرد و گفت: سالمندی هم با معلولیت مواجه خواهد بود و باید برای اینها فکری کرد.

وزیر رفاه با اشاره به مسکن معلولان گفت: این مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول در نظر گرفته شده که از سال آینده به خانواده‌هایی با یک نفر معلول هم داده خواهد شد.

ربیعی ادامه داد: افزایش 3.4 درصد مستمری معلولان را نیز هدف قرار داده‌ایم و عذرخواهی می‌کنیم نسبت به اینکه آن را به دقت اجرا نکرده‌ایم.

وی با اشاره به لایحه حمایت از حقوق معلولان گفت: این لایحه به صحن مجلس خواهد آ‌مد و تمام نیازهای معلولان در ان دیده شده و الزامات حقوقی برای نادیده گرفتن حقوق معلولان هم در آن در نظر گرفته می‌شود. از برخورداری حداقل دستمزد شورای کار تا بیمه توانبخشی،‌معافیت از مالیات، حق نگهداری،‌استفاده از فضاهای عمومی و ورزشی و فرهنگ‌سازی در صدا و سیما را شامل می‌شود.

وزیر رفاه تصریح کرد: لایحه حمایت از حقوق معلولان 3 هزار میلیارد تومان بار مالی به دولت داشته است.

ربیعی یکی دیگر از مشکلات موجود را تعرفه بالای وسایل توانبخشی خارجی عنوان کرد و گفت: این تعرفه باید کم شود و آن را دنبال می‌کنیم. برای مناسب‌سازی شهر نیز با شهردار تهران جلساتی گذاشته‌ایم و در ماه‌های آینده آثار آن را خواهیم دید.

وی راه‌اندازی مراکز تخصصی توانبخشی، آلزایمر، فلج مغزی،‌ اوتیسم و اجباری شدن غربالگری ژنتیک را به همراه پوشش 90 درصدی غربالگری شنوایی و بینایی از جمله برنامه‌های مهم در این زمینه دانست که اجرا شده است.

وزیر رفاه در پایان گفت: هزاران بار باید تکرار کنیم معلولان دارای حق و حقوقی هستند تا جامعه نسبت به این حقوق مراقب باشد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین