پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:32 - 1396/09/18

محسن رضایی: ورود مسئولان به موضوع احمدی‌نژاد نتیجه خوبی ندارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مورد بحث‌های اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس هیچ بن‌بستی وجود ندارد. اگر موضوع سپنتا نیکنام هم به مجمع تشخیص بیاید، حل خواهیم کرد.

به گزارش کارگرآنلاین، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری خود در خصوص سفر وزیر امور خارجه انگلستان به کشورمان و مذاکرات وی با مسئولان گفت: تقریبا بعد از روی کار آمدن آقای ترامپ و موضع‌گیری‌های ایشان یک فاصله بین ایران، اروپا و برجام پیش آمد که امیدواریم اروپا موضع‌گیری قاطعانه‌تری در مقابل آمریکا به عمل بیاورد.

اهم اظهارات رضایی به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:
*بعد از سفر وزیر امور خارجه انگلستان به ایران، مقامات فرانسه و آلمان نیز به ایران خواهند آمد و محور گفت‌وگوها روی تندروی‌های اخیر رئیس‌جمهور جدید آمریکا و دیگر مسائل منطقه خواهد بود.در مساله اقدام ترامپ به جز جمهوری اسلامی ایران کشورهای دیگر هم آن را محکوم کردند، مقامات دیگر خواستار قیام مسلمانان علیه این تصمیم شدند و جهان اسلام تحرک جدیدی پیدا کرده است و دوباره مساله فلسطین، مساله جهان اسلام شده است و ان‌شاءالله با این اقدام‌ها آقای ترامپ سر جای خودش بازگردد.

*{ در خصوص هیات عالی نظارت که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظر گرفته شده}: در دبیرخانه تصمیمات لازم درخصوص هیات عالی نظارت گرفته شد و در رابطه با مجلس ما اختلافیه و مغایرت‌ها را به شورای نگهبان می‌دهیم و آنان نیز مغایرت‌ها را اعلام می‌کنند. این هیات عالی نظارت در رابطه با دولت و قوه قضائیه نیز وجود خواهد داشت.ما هیات عالی نظارت را خدمت مقام معظم رهبری می‌فرستیم و اگر ایشان تایید فرمودند یک سازمان جداگانه برای این امر در نظر خواهیم گرفت و هیات عالی نظارت اقدام گسترده‌ای انجام خواهد داد.

*{درباره سکوت حکام کشورهای منفعل منطقه در خصوص اقدام ترامپ و مساله فلسطین}: موج اعتراض مردمی در جهان اسلام آنقدر وسیع بوده که همه دولت‌ها موضع‌گیری کرده‌اند. وقتی کشورهای اروپایی موضع خودشان را در این رابطه اعلام می‌کنند، یک پشتوانه خوبی وجود دارد. کشورهای اسلامی غالبا مخالفت خودشان را اعلام کرده‌اند. چند کشور عربی هستند که انتظار بیشتری از آنها نداریم اما سایر کشورها باید سفرای خود را از آمریکا فراخوانند و در این رابطه اقدام جدی‌ به عمل بیاورند.

*{درباره جابجایی این مجمع به ساختمان}: جابه‌جایی در حال انجام است و ما در آینده به مجلس سابق سنا که اوایل مجلس شورای اسلامی در آن تشکیل می‌شد، نقل مکان خواهیم کرد.

*{ در خصوص اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی مانند موضوع سپنتا نیکنام}: در مورد بحث‌های اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس هیچ بن‌بستی وجود ندارد. اگر موضوع سپنتا هم به مجمع تشخیص بیاید، حل خواهیم کرد. مغیارت‌هایی که تاکنون به وجود آمده در مجمع می‌توان مورد بررسی قرار داد. بعضی از آقایان در شورای نگهبان وقتی پای مصلحت نظام باشد، موافقت می‌کنند. آنچه را که شورای نگهبان مغایرت اعلام می‌کند در واقع مغایرت با شرع و قانون اساسی است. ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصلحت نظام را در نظر می‌گیریم.

*{ درخصوص اعمال نظر مجلس شورای اسلامی در بحث رجل سیاسی}: تشخیص معیارهای رجل سیاسی در انتخابات به شورای نگهبان داده شده و مجلس می‌تواند در این خصوص نظر دهد.

*{در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدام ترامپ چه اثری بر روی جبهه مقاومت خواهد گذاشت}: اقدام رئیس‌جمهور آمریکا باعث یک وحدت گسترده در جبهه مقاومت خواهد شد. اگر گذشته را به خاطر بیاورید یک اختلاف بین حماس و جمهوری اسلامی، حزب‌الله و نیروهای فلسطینی و همچنین یک نوع سکوت بین خودِ فلسطینی‌ها به وجود آمده بود که این حادثه باعث شد همه به یک وحدت برسند.

*جلسه‌ای را در رابطه با تقویت استانداردها در کشور داشتیم و قرار شد برای بالا بردن کیفیت کالاهای تولیدی و وارداتی، امر استاندارد تقویت شود. مساله رقابت‌پذیری کاملا با استاندارد ارتباط دارد.

*{اختلافی در خصوص استانداردسازی در مواردی وجود داشت}: در مورد کالاهای پزشکی یک اختلاف وجود داشت و قرار شد استاندارد کالاهای پزشکی با وزارت بهداشت و درمان باشد و استاندارد محصولات غذایی نیز برعهده این وزارتخانه باشد.

* یک هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام به صورت یک ضابطه تعیین کردیم که بناست خدمت مقام معظم رهبری بفرستیم و اگر ایشان تایید کنند، بحث‌های نظارتی را آغاز خواهیم کرد.

*بانک‌ها، محیط‌زیست، بودجه و دولت مساله‌ای است که بعد از تصویب این ضابطه هیات عالی نظارت، نظارت خود را روی آنها شروع خواهند کرد.

*{درخصوص این هیات نظارت}: یک هیات ۲۰ نفره از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، سران قوا، رئیس و دبیر مجمع، معاونین قوای سه‌گانه که بدون حق رای هستند تشکیل می‌شود و اعضا از آغاز دور جدید مجمع به صورت دو و نیم سال انتخاب می‌شوند و کار خود را آغاز می‌کنند.

*{در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد ورود به اظهارات و اقدامات محمود احمدی‌نژاد را ندارد؟}: بحث آقای احمدی‌نژاد با قوه قضائیه است و این مسئله باید در چارچوب قانون پیگیری شود؛ تا زمانی که قانون مسیر خود را طی می‌کند، بهترین شیوه این است که به قانون احترام بگذاریم و نظر نهایی را به قانون واگذار کنیم. امکان دارد در این مورد، ورود گسترده مسئولان نظام، نتیجه خوب و درستی در بر نداشته باشد. تا زمانی که راه قانونی باز است، بهتر است این مساله مسیر خود را طی کند چراکه این بهترین شیوه است.مجمع تشخیص هیچ برنامه‌ای برای ورود به این مسئله ندارد و باید مسیر قانونی خود را طی کند.
منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین