پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:42 - 1396/09/22

طرح اصلاح قانون شوراهای اسلامی کار در مجلس

۲۴ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای بررسی در کمیسیون شوراها ارائه داده‌اند که برای جلوگیری از سوءاستفاده از قوانین متعدد، قانون شوراهای اسلامی کار را اصلاح کنند.

به گزارش کارگرآنلاین، طرح اصلاح قانون شوراهای اسلامی کار مصوب سال 1313 با امضای 24 نفر از نمایندگان در کمیسیون اصلی اجتماعی و فرعی شوراها در حال بررسی است.

بر اساس این طرح نمایندگان، قانون شوراهای اسلامی کار مصوب 1313/10/30 موضوع اصل یکصد و چهارم (10) قانون اساسی یک تشکل دو وجهی است که از یک‌سو درصدد حفظ و تأمین منافع کارگران است و از سوی دیگر منافع و بقای شرکت و کارگاه جهت ادامه فعالیت و تأمین حقوق کارگران را بر خود واجب می‌داند. به عبارت دیگر موازی با کارفرما در شرکت فعالیت می‌کند و به امور واحد به منظور انجام درست امور کار نظارت می‌کند ولی به علت وجود تعدادی از قوانین شورا متأسفانه مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.

طبق این طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آن جمله مواردی که اصلاح آن واجب است، عبارت است از اینکه، اولاً، نماینده مدیریت در شورا که برخلاف تبصره (1) ماده (1) قانون شوراها این‌گونه تعبیر شده که عضو شوراست درحالیکه شورا تشکلی است که نماینده کارکنان توسط مجمع عمومی کارکنان انتخاب می‌شود و دارای استقلال است و نماینده مدیریت هم انتصابی است که وظایف خود را دارد ولی متأسفانه نماینده مدیریت عضو شورای انتخابی شده و تا مرحله استان و کشور عضو هیأت مدیره است.

همچنین اصلاح مواردی از جمله، مرحله انتخابات و برداشت غلط از تبصره (2) در حد نصاب، دخالت مدیریت در تعیین تشخیص صلاحیت کاندیداهای شورا، انحلال شورا برخلاف اصول و قواعد تشکل صنفی مورد تأکید قرار گرفته است.

لذا طرح مذکور با امضای قاضی‌پور، برزگر، محجوب، سیدمصطفی ذوالقدر، جلودارزاده، سیده فاطمه حسینی، بیرانوندی، محمداسماعیل سعیدی، محمدی (قزوین)، یوسف‌نژاد، پزشکیان، کامران، بادامچی، علی کاظمی، حیدری، عباس گودرزی، ساعی، صباغیان، وحدتی،‌ ابطحی، صادقی،‌ محمدی (تهران)، مسعودی و خجسته تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

منبع: فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین