پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:25 - 1396/09/27

محبیان: می‌خواهند با شایعه در مورد مرگ هاشمی نظام را زیر سوال ببرند/ به‌دنبال جلب توجه هستند

ماجرای مرگ هاشمی در استخر فرح همچنان ادامه دارد

به گمان من هدف از طرح این سخنان این است که به جامعه القاء شود که مرگ ایشان طبیعی نبوده است؛ طبعا هدف نهایی خواسته یا ناخواسته زیر سوال بردن نظام یا بخش‌هایی از آنست. این سخنان یا آگاهانه اظهار می‌شود که طبیعتا مسئولیتی را متوجه گوینده می‌کند، زیرا ارایه دلیل بر دوش مدعی است و یا صرفا شک و گمان‌های گوینده را بازتاب می‌دهد که به گمانم جای طرح آن در سطح رسانه‌ها نیست و سازوکار‌های قانونی در این زمینه وجود دارد.»

به گزارش کارگرآنلاین، در حالی که به سالگرد فوت هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام نزدیک می‌شویم. رسانه‌های اصلاح طلب با همراهی برخی از اعضای خانواده مرحوم هاشمی شروع به ایجاد فضای خبری مسموم در مورد رحلت او و ابهام آلود نشان دادن آن کردند تا فوت وی را غیر طبیعی جلوه دهند.
 
البته این سخنان تازگی ندارد بلکه از همان روز‌های اول بعد از فوت آیت‌الله هاشمی حرف و حدیث‌هایی در برخی محافل رسانه‌ای و خبری در این مورد از سوی برخی نزدیکان هاشمی مطرح می‌شد، هر چند به صراحت امروز نبود.

علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی همان زمان در توضیح شرایط فوت هاشمی گفته بود: «آیت‌ا... هاشمی هفته‌ای دو جلسه ورزش می‌کردند و روز یکشنبه برای ورزش به استخر «کوشک» رفته بودند. این استخر تحت نظارت حفاظت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و شخص دیگری نمی‌توانست از آن استفاده کند. آیت‌ا... هاشمی اجازه نمی‌دادند که در زمان ورزش ایشان دوربین‌ها روشن باشد و محافظان نیز در اطراف ایشان حضور نداشتند. به همین دلیل هنگامی محافظان ایشان از مساله مطلع می‌شوند که کار از کار گذشته بود. یعنی آیت‌ا... هاشمی قبل از این که به بیمارستان برسند، رحلت کرده بودند.»

از طرف دیگر فاطمه هاشمی هم بعد از رحلت پدرش گفت: «ایشان هیچ مشکلی از نظر سلامت نداشتند. پنجشنبه هفته قبل از فوت، پزشکی ایرانی که مقیم آمریکا هستند با یک دستگاه سونوگرافی مجهز و با اصرار من ایشان را معاینه کردند و به من گفتند پدر شما به قدری سالم است که به راحتی تا ۱۰ سال بدون هیچ مشکلی می‌توانند زندگی کنند، تمام بدن ایشان را بررسی کردند، حتی آزمایش دادند که جواب آن‌ها بعد از فوت ایشان آماده شد و همه چیز طبیعی بود، ایشان هیچ مشکلی نداشتند».

سخنانی که در آن فضا احساسی و ناشی از اعضای خانواده تلقی شده و طبیعی به نظر می‌رسید اما محسن هاشمی فرزند بزرگ هاشمی رفسنجانی در اظهار نظری اعلام کرد که «پرونده فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی شورای در حال بررسی است». این خبری بود که محسن هاشمی سال گذشته در حالی که حدود دو ماه از فوت ناگهانی آیت الله می‌گذشت به هفته نامه صدا داد. پرونده‌ای که به گفته او علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رضا سیف اللهی، معاونش آن را بررسی می‌کردند».

حرف و حدیث ها تا مدتی فروکش کرد اما در آستانه اولین سالگرد فوت هاشمی رفسنجانی، دوباره این سخنان به تیتر یک رسانه‌های اصلاح طلب بر گشته است. از جمله روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی یعنی روزنامه آرمان در این زمینه پیش قدم شده و  تیتر اصلی خود در روز یکشنبه را به این مساله اختصاص داده است.

فائزه دختر دیگر آیت‌ الله در مصاحبه با اعتماد آنلاین گفته است: «جلسه‌ای با حضور همه اعضای خانواده و برخی از اعضای شورای عالی امنیت برگزار شد و در این جلسه به ما اعلام کردند که بررسی نشان می‌دهد که در بدن پدر ۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده است. البته اعلام کردند که در بدن مادر ۳ برابر حد مجاز و در بدن خواهرم فاطمه نیز ۱ برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده است.»

فائزه هاشمی با بیان اینکه البته به ما اعلام کردند که دلیل فوت این نبوده است، گفت: «آن‌ها گفتند نمی‌دانند منشأ رادیواکتیو کجا بوده است.»

فرزند آیت‌ الله هاشمی در پاسخ به‌این سوال که آیا این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شد، گفت: «درباره اینکه این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شده است یا خیر اطلاعی به ما ندادند، اما از صحبت‌های اعضای شورای عالی امنیت ملی در آن جلسه این‌طور بر می‌آمد که پرونده از نظر آنان مختومه شده است»
 
برادر مرحوم هاشمی یعنی محمد هاشمی هم به روزنامه شهروند گفته است «علت مرگ را در بیمارستان ایست قلبی اعلام کردند، ولی علت ایست قلبی را کسی اعلام نکرد. هنوز هم کسی اعلام نکرده که علت ایست قلبی چه بوده. روز‌های نخست که ما و اعضای خانواده حالت عادی نداشتیم، یعنی من تعادلی نداشتم و حالت شوک بسیار بدی به من وارد شده بود و طبعا نمی‌توانستم خیلی در این نوع مسائل بررسی و تعقل کنم، وقتی پزشکان گفتند ایشان ایست قلبی داشتند، من هم که در بیمارستان بالای سر اخوی بودم اعلام کردم علت ایست قلبی بوده، اما علت ایست قلبی مشخص نشد که چه بوده و آن در تخصص من هم نیست که بتوانم پاسخ دهم.»

وی در پاسخ به این سوال که شما پیگیری نکردید، اظهار داشت «جوابی نگرفتیم، یعنی جواب پزشکی یا علمی از این قضیه نگرفتیم که ببینیم علت ایست قلبی چه بوده است، چون کالبدشکافی هم انجام نشد، بنابراین برای ما علت ایست قلبی نامشخص است. آن چیزی هم که برخی از رسانه‌ها عنوان می‌کنند، همین است که علت ایست قلبی مشخص نیست. به ما رحلت آیت‌ا... را به دلیل ایست قلبی اعلام کردند، اما این‌که علت ایست قلبی چه بود؟ آن را هنوز نمی‌دانیم.»
 
امیر محبیان فعال سیاسی اصول گرا در مورد این جوسازی‌های رسانه‌ای اصلاح طلبان به «فردا» می گوید:«معمولا ایجاد ابهام یکی از راه‌های جلب توجه افکار عمومی است؛ این ابهامات در بعضی از سطوح ممکن است اثرات منفی زیادی نداشته باشد، ولی در بعضی از سطوح ضربات سنگینی بر اعتبار نهاد‌ها و افراد و در سطح آیت الله هاشمی ضربه به اعتبار نظام خواهد بود.»

وی در مورد اهداف بیان کردن این شبهات در فضای عمومی گفت: «به گمان من هدف از طرح این سخنان این است که به جامعه القاء شود که مرگ ایشان طبیعی نبوده است؛ طبعا هدف نهایی خواسته یا ناخواسته زیر سوال بردن نظام یا بخش‌هایی از آنست. این سخنان یا آگاهانه اظهار می‌شود که طبیعتا مسئولیتی را متوجه گوینده می‌کند، زیرا ارایه دلیل بر دوش مدعی است و یا صرفا شک و گمان‌های گوینده را بازتاب می‌دهد که به گمانم جای طرح آن در سطح رسانه‌ها نیست و سازوکار‌های قانونی در این زمینه وجود دارد.»

اما در این میان آن چیزی که بیش از هر مورد دیگری مایه تعجب شده است سکوت مسئولان کشور در این زمینه است.سکوت مسئولان امر در این مورد و عدم پاسخ بگویی به شبهاتی که از طرف خانواده آیت الله هاشمی مطرح می‌شود بدون تردید منجر به شکل گرفتن سوالات و ابهامات ریادی در بین مردم در مورد فوت هاشمی خواهد شد که قطعا به نفع کشور و نظام نیست. مسئولان امر بهتر است هر چه زودتر با واکنش به رسانه‌های اصلاح طلب و برخی اعضای خانواده و نزدیکان هاشمی این پرونده را برای همیشه مختومه کند؛ چرا که در این میان آنچه که دچار تضعیف می‌شود اعتماد مردم به خبر‌های رسمی اعلام شده از سوی نهاد‌های حکومتی خواهد بود که در نهایت رابطه مردم و نظام را به واسطه آسیب رساندن به اعتماد مردم خدشه دار خواهد کرد.
منبع: فردا نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین