پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:29 - 1396/10/24

با حقوق ۹۰۰ هزار تومانی نمی‌شود حتی نان و پنیر خورد

افزایش حقوق کارگران در سال ۹۷ چقدر باید باشد؟

باید به این نکته اشاره کنم که وقتی ما می‌گوییم شخصی با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق معاف از مالیات است یعنی از دید ما این فرد به زور زندگی خودش را می‌چرخاند. از این شخص مالیات گرفتن منطقی نیست. پس چرا از آن طرف حداقل حقوق ۹۰۰ هزار تومانی تعیین می‌کنیم؟ آیا حداقل حقوق با حداقل فقر همخوانی دارد؟ خب مشخص است با حقوق ۹۰۰ تومانی و با این گرانی ها، نان و پنیر هم نمی‌شود خورد.

به گزارش کارگرآنلاین، سال هاست که کارگران با افزایش حقوق جزیی در شروع هر ماه با مشکلات زیادی در تامین معیشت خود رو به روز می‌شوند. باید گفت که کارگران از مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند که نوسانات و افزایش حدود سیصد درصدی قیمت ارز و هدفمندی یارانه‌ها در چند سال اخیر آثار بسیار مخربی را در زندگی آن‌ها به بار آورده است. به عقیده کارشناسان اقتصادی، همین مسائل باعث شده تا قدرت خرید این قشر از جامعه به بیش از ۷۰ درصد کاهش پیدا کند.

به همین منظور با محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه اینکه افزایش حقوق کارگران در سال ۹۷ چقدر باید باشد، گفتگو کرده ایم.

محمد حسن نژاد در این رابطه می‌گوید: «برای تعیین میزان افزایش حقوق در سال جدید چند مسئله باید در نظر گرفته شود، قانون می‌گوید حقوق‌ها باید به اندازه تورم افزایش پیدا کند؛ و اگر بر این اساس نباشد قدرت خرید کارگران، کاهش پیدا می‌کند. اما سوال اینجاست که آیا این نرخ تورمی که از سوی دولت اعلام می‌شود درست است یا نه؟ و دقیقا همینجاست که با مشکل رو به رو می‌شویم؛ زیرا که دولت تورم را تک رقمی اعلام می‌کند، در حالی که وقتی مردم به مخارج زندگی خودشان را می‌بینند، رقمی فراتر از این نرخ تورم را مشاهده می‌کنند. زیرا که گرانی‌ها فراتر از این نرخ تورمی است و ارقام سرسام آور است. در نتیجه این تورم با مخارج زندگی شان تطبیق و همخوانی ندارد.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ذکر مثالی می‌گوید: «در زندگی همه ما اقساط وامی که گرفته ایم و خرج کرده ایم وجود دارد؛ وقتی اقساط این وام‌ها با سود ۲۰ یا ۲۴ درصد محاسبه می‌شود، پس نشان می‌دهد که تورم همین پول بالای ۲۰ درصد است. از طرفی با نگاهی به اجاره بهای مسکن متوجه می‌شویم که نرخ تورم خیلی فراتر از این نرخ‌های اعلامی است. حالا در کنار این‌ها گرانی تخم مرغ و گوشت و ... هم که اضافه شود، عمق فاجعه را نشان می‌دهد.»

حسن نژاد ادامه می‌دهد: «در جلسه‌ای که با آقای نوبخت داشتم به ایشان راجع به نرخ تورم گفتم و از آن انتقاد کردم. ایشان گفتند وقتی مرکز آمارمان دولتی است، تورم ۹ درصد باشد، حالا هر چقدر هم که گرانی می‌خواهد باشد، من می‌گویم ۹ درصد است! آخر مگر می‌شود تورم هر ماه ۹ درصد، ۸ درصد و ۷ درصد باشد، ولی مردم نتوانند از پس هزینه‌های زندگی برآیند؟ مگر می‌شود تاثیرات شب عید، تابستان، شهریور و ... را در نظر نگرفت؟ قطعا قیمت‌ها نوسانات بیش از این نرخ تورمی دارد. نمی‌شود که تورم یک خط ثابت را بگیرد! نرخ تورم واقعی در جیب مردم است؛ و همین باعث می‌شود که هر کسی به این آماری که اعلام می‌شود شک کند.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به این موضوع که ناچاریم به این آمار نرخ تورم اعلام شده اعتماد کنیم، می‌گوید: «بحث دیگر این است که آیا باید همه حقوق‌ها را به یک نسبت افزایش داد؟ و این مسئله انصاف است؟ یعنی کسی که ۲۰ میلیون حقوق می‌گیرد و کسی که ۲ میلیون حقوق می‌گیرد درست است که به یک میزانی از درصد حقوقشان افزایش پیدا کند؟ خب ۱۰ درصد حقوق کسی که ۲۰ میلیون تومان می‌گیرد می‌شود ۲ میلیون و همین میزان برای کسی که حقوقش ۲ میلیون تومان است می‌شود ۲۰۰ هزار تومان؛ و همین مسئله باعث می‌شود که روز به روز غنی، غنی‌تر و فقیر فقیرتر شود و شکاف طبقاتی افزایش پیدا کند. در نتیجه نباید با یک چشم به همه نگاه کنیم.»

وی می‌افزاید: «باید به این نکته اشاره کنم که وقتی ما می‌گوییم شخصی با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق معاف از مالیات است یعنی از دید ما این فرد به زور زندگی خودش را می‌چرخاند. از این شخص مالیات گرفتن منطقی نیست. پس چرا از آن طرف حداقل حقوق ۹۰۰ هزار تومانی تعیین می‌کنیم؟ آیا حداقل حقوق با حداقل فقر همخوانی دارد؟ خب مشخص است با حقوق ۹۰۰ تومانی و با این گرانی ها، نان و پنیر هم نمی‌شود خورد.»

حسن نژاد تصریح می‌کند: «ما باید پایه و حداقل حقوقی که گذاشته ایم را بازنگری کنیم. چرا باید حداقل حقوق ۹۰۰ هزار تومان باشد. در حالی که می‌دانیم خط فقر ۲ میلیون ۳۰۰ هزار تومان است، چرا حداقل حقوق ۸۰۰ هزار یا یک میلیون تومان است.»

این نماینده مجلس تاکید می‌کند: «دولت باید به همه این نکات توجه کند تا مردم توان زندگی کردن داشته باشند. مجلس هم باید با دولت نهایت همکاری را داشته باشد تا مردم در رفاه باشند.»

محمد حسن نژاد در پایان و در پاسخ به این سوال که پایه حقوق در سال آینده چقدر تعیین شود، منطقی است؟ می‌گوید: «مخارج در شهرستان با تهران و تهران با حاشیه آن فرق می‌کند. زندگی‌ها و هزینه اجاره خانه متفاوت است. هر منطقه‌ای یک شاخص حداقل فقر زندگی را دارد؛ بنابراین باید به این نکات توجه و براساس آن حقوق‌ها را تعیین کرد. قطعا کسی که در وسط شهر تهران زندگی می‌کند نمی‌تواند با حقوقی کمتر از ۲ میلیون تومان، زندگی خود را اداره کند.»
منبع: فردا نیوز

بیشتر بخوانید:

جاماندگان از سود سهام عدالت بخوانند

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین