پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:29 - 1396/11/11

راه‌آهن ۱۳۵ساله تهران-مشهد با ۳۵سانتی‌متر برف از کار افتاد!

نمایندگان بابت استیضاح نکردن آخوندی مقصرند

نماینده مردم مشهد گفت: یک برف حداکثر ۳۰ سانتی‌متری این همه مشکل پدید آورد؛ اگر یک متر برف می‌آمد آقایان چه می‌کردند؟ ضمن این که از دو هفته پیش چنین بارشی پیش‌بینی می‌شد.

به گزارش کارگرآنلاین، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو در خصوص توقف بیش از حد قطار مشهد تهران که دو روز گذشته به دلیل بارش برف با حدود ۲۰ ساعت تاخیر به مقصد رسید اظهار داشت: ما ۱۳۵ سال سابقه در حوزه راه آهن داریم و حوادث بسیار زیادی را در این حوزه پشت سرگذاشته ایم.

وی با بیان اینکه در این مدت سابقه بارش برف بیش از این را هم تجربه کرده ایم٬ افزود: پس از این حادثه عملکرد حوزه راه آهن کشور را بررسی کردم تا ببینم در این مدت شاهد آسیبی در حوزه حمل و نقلی بوده ایم یا خیر؟ باید بگویم تنها مجموعه‌ای که هیچ گاه عوامل طبیعی مانند بارش برف یا باران آن را متوقف نساخته این حوزه بوده است. از این رو برای کشوری که ۱۳۵ سابقه در حوزه ریلی دارد پذیرفتنی نیست که به دلیل بارش برف و به بهانه این که سوزن‌ها یخ بسته مسافت گرمسار تا تهران حدود ۱۴ ساعت طول بکشد!

پژمان‌فر با اشاره به نواقص پیش آمده در این قطار خاطرنشان کرد: پس از در راه ماندن قطار٬ تمامی سیستم‌های گرمایشی قطع شد و با توجه به اینکه قطار از جنس فلز است و آن منطقه پوشیده از برف وسرما بود٬ هوای داخل قطار به شدت سرد شده بود. نکته تاسف بار در این حادثه٬ نبود حتی یک پزشک در قطار و عدم وجود دارو بود این در حالی است که یکی از کودکان حاضر در قطار تب شدیدی داشت و این قطار فاقد حتی یک قرص استنامیفون که بتواند تب این کودک را قطع کند بود. حتی یکی برای یکی دیگر از مسافران که برای وی ناراحتی قلبی پیش آمد یک قرص زیرزبانی نداشتیم.

نماینده مردم مشهد و کلات تصریح کرد: مسافران قطار حتی آب آشامیدنی در اختیار نداشتند و از آب‌های سرویس‌ها که غیربهداشتی بود استفاده می‌کردند، باتوجه به اینکه قرار بود قطار ساعت ۱۰، ۱۱ می‌رسید غذایی برای آن زمان پیش بینی نشده بود از این رو حدود ساعت ۱۴ تنها یک عدد کنسرو تن ماهی بدون یک تکه نان به هریک از مسافران دادند. حال از وزیر و مدیر کل راه آهن می‌خواهم یک بار گرسنه در چنین فضایی قرار گیرند و یک کنسرو سرد پراز روغن را به عنوان وعده ناهارمیل کنند تا بتوانند آن شرایط را درک کنند.

وی با تاکید براینکه این کمبود‌ها و نواقص عینا بی احترامی به مسافران بود یادآور شد: البته رئیس قطار و سرمیهماندار و عوامل تلاش بسیاری برای ارائه خدمت رسانی داشتند، اما ضعف مدیریتی سیستم اجازه این خدمت رسانی را نمیداد.

پژمان فر یادآور شد: از سوی دیگر در تماس‌هایی که با بنده گرفته شد گویا قطار‌های دیگری نظیر قطار مشهد-قم بیش از ۳۰ ساعت در شرایط مشابه در راه مانده بود.

نماینده مردم مشهد و کلات در توصیه‌ای خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: حتی اگر آقای روحانی براساس اخباری که شنیده بود وزیر راه را از سمتش برکنار می‌کرد حق داشت چرا که این بارندگی آنقدر‌ها موضوع حادی نبود که تا این اندازه مشکل ساز باشد. اینکه یک برف حداکثر ۳۰ سانتی بود٬ اگر یک متر برف می‌آمد آقایان چه می‌کردند؟ ضمن این که از دو هفته پیش چنین بارشی پیش بینی می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال در حال حاضر مردم مجلس را مقصر می‌دانند که چرا پیشتر و باتوجه به اتفاقات گذشته محکم پای استیضاح آخوندی نایستاد گفت: مجلس مقصر است که با این مسئله جدی برخورد نکرد. اما امروز رئیس جمهور به جای طرح بحث‌های حاشیه‌ای بهتر است به مشکلات جاری کشور بپردازد. آقای روحانی باید پاسخ دهد چرا به هر بخشی که مراجعه می‌کنیم آن بخش از کار مانده است.

پژمانفر ادامه داد: کشاورزان دست از کار کشیده اند و نمی‌دانند که بالاخره دولت از آن‌ها خرید تضمینی گندم را انجام می‌دهد یا خیر. سیستم ریلی، جاده‌ای ٬ بخش صنعت و وضعیت اقتصادی کشور شرایط نابه سامانی دارد. از سوی دیگر بی تدبیری‌های ایجاد شده در حوزه ارز باعث شده اعداد و رقم‌هایی در این بخش رویت شود که به راحتی قابل احصا نیست.

وی در پایان با بیان اینکه این اتفاق٬ حادثه تلخی خواهد بود که به عنوان یک لکه ننگ در تاریخ راه آهن ایران می‌ماند خاطر نشان کرد: البته ریشه‌های این اتفاق روشن است نمی‌توان از کارگر خطوط تراولزی که بیش از ۴ ماه حقوق دریافت نکرده و بلاتکلیف مانده انتظار داشت که خودش را به آب آتش بزند در واقع متاسفانه به وضعیتی رسیده ایم که هیچ گونه قابلیت دفاعی ندارد.
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین