پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:09 - 1396/12/05

گزارش فایننشال تایمز از تحرکات احمدی‌نژاد

احتمال حصر احمدی نژاد زیاد است

تصور احمدی نژاد این است که اکثریت مردم با نظام مخالف اند و او می‌خواهد در کورس مخالفت با نظام از اصلاح طلبان عقب نیفتند. با این حال اگر او بخواهد مستقیما به مقابله با مقامات بالای نظام بپردازد، حصر خانگی او فورا اجرا خواهد شد.

به گزارش کارگرآنلاین، احمدی نژاد که همین چند سال قبل از سوی برخی از افراد به معجزه هزاره سوم لقب گرفته بود، حالا به قدری در جاده خاکی سیاست وارد شده است که از زبان برخی از سیاستمداران ایرانی به هم پیمان با شیطان تبدیل شده است و رفتارهایش تنه به تنه اپوزیسیون خارج از نظام می‌زند. رفتارهای اخیر احمدی نژاد به گونه ای است که بسیاری از تحلیل گران خارجی و داخلی او را به طور کامل در جبهه ضدانقلاب دسته بندی می کنند و حتی رسانه های خارجی نیز معتقدند که انتهای مسیری که احمدی نژاد در پی گرفته است مخالفت صریح با رهبری نظام خواهد بود.

یکی از مهم ترین احتمالاتی که در مورد رفتارهای احمدی نژاد در ذهن تحلیل گران مختلف شکل گرفته، این است که او به خاطر فرار از پاسخگویی نسبت به عملکرد و اتهاماتش، همانند دوران ریاست جمهوری، دست پیش را می گیرد که پس نیفتد و دلیل رفتارهای وی چیزی نیست جز فرار از پاسخگویی.

بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب و مهار دیکتاتوری احمدی‌نژادها

نامه سرگشاده رئیس ستاد انتخابات احمدی نژاد در قم به وی

پیشنهاد جالب روزنامه اصولگرا به احمدی‌نژاد

فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به این که احمدی نژاد اخیرا به اتهامات فساد اقتصادی و مسبب تحریم‌های فلج کننده توصیف شده است، گزارش داده که او در همین احوال انتقادات خود را به رهبران نظام جمهوری اسلامی تندتر کرده و آن‌ها را مسبب ناکارآمدی دانسته است.

این رسانه می‌نویسد: برخی مقامات ایرانی معتقدتد که احمدی نژاد غیرمستقیم به اغتشاشات اخیر ماه دسامبر ایران که حداقل ۲۵ کشته داشت دامن زده است. او در زمان این اعتراضات سکوت پیشه کرده بود با این حال حملات و انتقادات خود را با نامه‌ای به آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران دوباره پیش گرفته. او در این نامه از نیاز به اصلاحات ساختاری گفته و صلاحیت رئیس قوه قضائیه را زیر سوال برده و در عین حال خواستار انتخابات زودهنگام شده است. یکی از فعالان اصلاح طلب در این زمینه می‌گوید: پیام او به سیستم این است که اگر من را جدی نگیرید، کل بازی را به هم خواهم زد. تنها اهرم فشار او این است که بگوید من هم هستم و مردم را بشوراند.

اسحاق جهانگیری درباره او به فایننشال تایمز می‌گوید: مساله آقای احمدی نژاد کمی پیچیده است. او در سطحی نیست که بخواهد برای نظام بن بستی به وجود آورد با این حال من تعجب می‌کنم که چرا با او برخورد نمی‌شود.

برخی از ایرانیان معتقدند حملات و انتقادات احمدی نژاد در واقع دست پیش گرفتن او در برابر دادگاه احتمالی او به خاطر اتهاماتش است. با این حال او گفته که دولتش پاک‌ترین دولت تاریخ بوده است.یکی از منابع درون رژیم ایران می‌گوید: هدف احمدی نژاد از کارهایش حراست از خود در برابر همه اتهاماتی است که در برابر آن قرار دارد و او حتی حاضر است به خاطر این مساله با رهبری نظام هم درافتد. او می‌خواهد این موضوع را القا کند که به خاطر انتقاد از رهبری است که دادگاهی شده و به همین وسیله هزینه تحقیق در مورد فسادهایش را بالا ببرد.

تحلیلگران اصلاح طلب و محافظه کار معتقدند که احمدی نژاد طرفداران کمی دارد، اما می‌تواند با لفاظی‌های ضدنظام خود برخی از مردم را تشجیع کند. یکی دیگر از منابع درون نظام ایران می‌گوید: تضور احمدی نژاد این است که اکثریت مردم با رهبری مخالف اند و او می‌خواهد در کورس مخالفت از اصلاح طلبان عقب نیفتند. با این حال اگر او بخواهد مستقیما به مقابله با مقامات بالای نظام بپردازد، حصر خانگی او فورا اجرا خواهد شد.

منبع: فردا نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین