پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:36 - 1396/12/08

سال 97 همه یارانه خواهند گرفت جز کسانی که عدم نیازشان محرز است

سخنگوی دولت گفت: سال آینده همه یارانه دریافت خواهند کرد به جز کسانی که محرز است که نیازمند دریافت یارانه نیستند.

به گزارش کارگرآنلاین، محمّد باقر نوبخت سخنگوی دولت امروز(سه‌شنبه 8 اسفند) در نشست خبری خود با اشاره به تصویب لایحه بودجه سال 97 در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این لایحه، بودجه 340 دستگاه را بر اساس قیمت تمام شده محاسبه کردیم.

وی با بیان اینکه بودجه استان‌ها را تقویت کردیم و بخش مهمی از اختیارات ملّی را به استان‌ها واگذار کردیم تصریح کرد: در بودجه 97 ردیف های غیر شفاف را حذف کردیم و در این اصلاح ساختاری، اهداف مورد تأکید و اولویت های برنامه ششم را در تبصره 4 مشخص کردیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: به دلیل ناکافی بودن منابع عمومی، با اجازه رهبری 14300 میلیارد تومان را برای اهداف اولویت دار اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه ما سیاست کاهش فقر مطلق همراه با اصلاح پرداخت یارانه‌ها را در بودجه منعکس کردیم خاطرنشان کرد: اما مجلس با روش پرداخت یارانه‌های غیر نقدی و نقدی آنطور که دولت می‌خواست موافقت نکرد، در عین حال، دست دولت را باز گذاشت.

نوبخت تصریح کرد: سال آینده همه یارانه دریافت خواهند کرد به جز کسانی که محرز است که نیازمند دریافت یارانه نیستند.

وی با بیان اینکه برای اجرای 12 برنامه اشتغال‌زایی و ایجاد حدود 1 میلیون و 33 هزار شغل مشکلی نخواهیم داشت خاطرنشان کرد: در طرح نوسازی ناوگان شهری و بار و مسافر، 25 هزار شغل ایجاد کنیم.

نوبخت ادامه داد: در کنار آن می‌توانیم رفع آلودگی هوا و کاهش مصرف حامل‌های انرژی را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: برای مشارکت طرح های نیمه تمام با بخش خصوصی 126 هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده خواهیم داشت.

سخنگوی دولت، سیاست های اقتصاد مقاومتی برای دستیابی به رشد اقتصادی را مستمر و شتابنده ارزیابی کرد و افزود: توانستیم رشد تورم را به 8 و سه دهم برسانیم.

نوبخت با بیان اینکه جلوی رشد فزاینده گرانی را گرفتیم اظهار داشت: اعلام تورم ماهانه و اعلام اشتغال سه ماهه است.

سخنگوی دولت تعداد بیکاران کشور را 3 میلیون و دویست هزار نفر اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در پاییز 96 نسبت به زمان مشابه سال قبل، 971 هزار و 680 نفر جویای کار بودند که از این تعداد 957 هزار و 751 نفر شغل پیدا کردند. 13 هزار و 928 نفر شغل پیدا نکردند و به بیکاران اضافه شدند.

وی افزود: نرخ بیکاری در پاییز امسال 11/9 و در پاییز سال گذشته  12/3 بوده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: امسال در 9 ماه، 836 هزار نفر به طور متوسط جویای کار بودند که از این تعداد 818 هزار نفر شغل پیدا کردند و نرخ بیکاری متوسط 12 ممیز 1 درصد است.

وی با بیان اینکه بدون کسری نسبت به لایحه بودجه، تا پایان سال حقوق و دستمزدها پرداخت می‌شود تصریح کرد: سعی می‌کنیم تا 15 اسفند حقوق ها را پرداخت کنیم.

نوبخت ادامه داد: یارانه‌ها را در 26 اسفند پرداخت می‌کنیم و یارانه مراکز بهزیستی هم پرداخت می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه در دولت یازدهم رییس جمهور به همه استان‌ها سفر کرد اظهار داشت: در اسفند 92 و در جریان سفر به استان هرمزگان طرح‌هایی با ارزش 326 میلیارد مصوب شد. 1200 میلیارد تومان به این طرح ها کمک خواهد شد که فردا آقای روحانی آن را اعلام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امسال 10 هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت اختصاص دادیم اظهار داشت: این رقم، دو برابر سال قبل بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: قرار شد برای کمک به این طرح 110 درصد کمک کنیم و تا پایان سال همه را پرداخت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ماه قبل 2 هزار میلیارد بابت بدهی بیمه سلامت به داروخانه ها پرداخت کردیم.

نوبخت افزود: دولت دسترسی همگان به بهداشت و درمان را با قیمت نازل فراهم کرد

وی در مورد رویارویی ورزشکاران با تیم های رژیم صهیونیستی گفت: ما الان هم در رویارویی، با استکبار نابرابر هستیم و موفق هم بوده‌ایم. شاید نیاز باشد بازبینی مجددی روی سیاست ها انجام شود، اما در حال حاضر، سیاست جدیدی نداریم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: اعتبارات مربوط به حق‌التدریسی‌های آموزش و پرورش را تا قبل از انتهای سال پرداخت می‌کنیم.

نوبخت ادامه داد: در سال آینده مثل امسال 3400 میلیارد برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفتیم و منظور کردیم در بازه 5 ساله، همطرازی را انجام دهیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه با طرح اعاده اموال نامشروع مسئولین موافق هستیم، اظهار داشت: اکنون هم دادستان هر مال نامشروعی را پیگیری کند.

وی ادامه داد: مطلع باشید همه ما در دولت اموال خود و خانواده را به قوه قضائیه اعلام کرده‌ایم و در دولت دوازدهم هم همین کار انجام شد. ما از این طرح استقبال می‌کنیم و همه باید این کار را انجام دهند. نیازی هم به سر و صدا نیست.

نوبخت در مورد نامه احمدی نژاد به مقام معظّم رهبری گفت: حرف‌های گفته شده وجاهت قانونی ندارد.

وبخت سیاست مهار تورمی را مستمر عنوان کرد و افزود: دولت خواهان کاهش ارزش پول ملّی نیست، وضعیت عرضه ارز بیش از تقاضا است.

وی با بیان اینکه درمجموع وضعیت اقتصاد از لحاظ تراز ارزی مثبت است اظهار داشت: میل ریال به سمت دلار وجود دارد که باعث افزایش قیمت ارز می‌شود، دلال ها از ثبات نرخ ارز خوشحال نیستند لذا برخورد بانک مرکزی با دلال ها اقدام سنجیده ای بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما راه معقول اقتصادی را برای سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا باز کردیم. حساب مردم را با یک عده دلال جدا می‌کنیم که این سیاست بانک مرکزی هم سنجیده بود.

وی تصریح کرد: گسترش شبکه ریلی و طرح های گسترده مهار آبهای مرزی دو اقدام برای اقتصاد مقاومتی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه معاون اشتغال وزارت کار اظهار کرد که حتی یک ریال هم دولت بابت طرح‌های اشتغالی وزارت کار پرداخت نکرده است گفت: 5 هزار میلیارد از صندوق ملّی توسعه و 5 هزار میلیارد نیز از بانک‌ها کلاً در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: توافقی با این وزارت انجام دادیم تا 100 میلیارد تومان برای کارورزی پرداخت کنیم.

سخنگوی دولت در مورد اخباری مبنی بر کسری 14 هزار میلیاردی از حصول مالیات در بودجه 96 تصریح کرد: روز گذشته رئیس سازمان امور مالیاتی در جلسه‌ای گفتند که خوشبختانه آنچه را که توافق کردیم بیش از 93 درصد تحقق یافته است.

نوبخت در همین زمینه ادامه داد: مجلس سال گذشته مالیات را بسیار افزایش داد. آنچه که در قانون بودجه آمده  346 هزار میلیارد تومان است؛ در حالی که ما بودجه را 319 هزار میلیارد بسته‌ایم. این 26 هزار که عمده آن برای مالیات است، قابل وصول نیست. اما دستگاه مالیاتی کار خود را به درستی انجام می‌دهد. بودجه امسال ما صددرصد تحقق خواهد یافت.

نوبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر پذیرفتن اصل برجام توسط آمریکایی ها در صورت پذیرفتن سه شرط گفت: دست آنها درد نکند؛ برجام همین چیزی است که بعد از ماه‌ها گفت‌وگو شکل گرفته و نمی‌توان قطعات آن را باز یا عوض کرد. تصمیم ما در مورد برجام مشخص است و آرزو بر جوانان عیب نیست.

وی در مورد رفع حصر سران فتنه اظهار داشت: ما هم آرزو می‌کنیم این اتفاق رخ دهد. مخصوصاً اینکه به خاطر اتفاقی که برای خانواده یکی از این عزیزان پیش آمد، حصر برطرف شد. ان‌شاءالله زمان همه چیز را حل می‌کند.

نوبخت افزود: ما دشمنان زیادی داریم و امیدواریم این رفع حصر زودتر اتفاق افتد.
منبع: فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین