پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:38 - 1396/12/26

آخرین وضعیت دستمزد کارگران در سال ۹۷

نمایندگان کارگری که از صبح امروز در نشست با وزیرکار شرکت کرده اند، پیشنهاد افزایش قدرت خرید از دست رفته ۱۸۹ هزار تومانی مزد در سال ۹۷، علاوه بر نرخ تورم را دارند.

به گزارش کارگرآنلاین، صبح امروز نشست جداگانه نمایندگان گروه‌های کارگری با وزیر کار در حال برگزاری است که بررسی میزان افزایش دستمزد سال ۹۷ بیش از ۱۳ میلیون کارگر ایرانی به عنوان دستور جلسه تعیین شده است.

وزیر کار سعی دارد تا نظرات این دو گروه را به یکدیگر نزدیک کند چراکه کارفرمایان از یک سو رکود صنایع و لزوم پذیرش برخی از بندهای سبد معیشت توسط دولت را مورد تاکید قرار می دهند.

بر اساس این گزارش تا ساعتی دیگر نیز نشست کارفرمایان با علی ربیعی با دستور کار مزد ۹۷ آغاز خواهد شد و وزیر کار در صدد افزایش تعامل میان گروه‌های کارگری و کارفرمایی خواهد بود تا نظرات این دو گروه را به یکدیگر نزدیک کند.

یکی از عواملی که موجب شد تعیین دستمزد سال ۹۷ کارگران تا این لحظه به طول انجامد، اختلافات میان گروه‌های کارگری و کارفرمایی است؛ چرا که دولت کارفرما و کارگر هر کدام درباره سبد معیشت نظرهای متفاوتی ارائه کرده بودند.

نمایندگان کارگری در نشست صبح امروز با وزیر کار پیشنهاد دادند که روی رقم قدرت خرید از دست رفته ۱۸۹ تومانی معیشت کارگری، پیشنهاد مطرح شده نمایندگان کارگری برای جبران و علاوه بر آن برای رسیدن به قدرت خرید واقعی آنان توافق صورت پذیرد.

بر اساس این گزارش، امسال ۱۸۹ هزار تومان از قدرت خرید کارگری کاسته شده است و رقم تهیه سبد معیشت کارگری به ۲ میلیون و ۶۶۹ هزار تومان رسیده است.

با این حساب اگر قدرت خرید از دست رفته کارگری در سال ۹۶ در حداقل مزد سال ۹۷ در نظر گرفته شود باید حداقل ۱۹ درصد افزایش داشته باشد.

بنابراین گزارش، با افزایش ۱۹ درصدی، حداقل دستمزد کارگری در سال ۹۷ باید رقمی نزدیک به یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان برسد.
منبع: فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین