پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:50 - 1397/01/18

دعواهای پشت پرده اصلاح طلبان برای شهرداری تهران

اتحاد عجیب محسن هاشمی و مسجد جامعی برای جایگزین نجفی

نجفی پس از یک دوره چندماهه پرحاشیه و بدون دستاوردی اصرار بر رفتن دارد و اصلاح طلبان در مخمصه ماندن و یا رد کردن او مانده اند. در همین روزها جنگ های پشت پرده اصلاح طلبان نیز اوج گرفته است

به گزارش کارگرانلاین، برخی از اصلاح طلبان عاقل از همان روزهای اول معتقد بودند که اداره پایتخت آنهم پس از یک دوره طولانی کار سنگینین عمرانی و خدماتی کار راحتی نخواهد بود و شهردار اصلاح طلب به منزله کارآمدی و ناکارآمدی حقیقی این جناح سیاسی برای سالها قضاوت خواهد شد.

 اینک نجفی پس از یک دوره چندماهه پرحاشیه و بدون دستاوردی اصرار بر رفتن دارد و اصلاح طلبان در مخمصه ماندن و یا رد کردن او مانده اند. در همین روزها جنگ های پشت پرده اصلاح طلبان نیز اوج گرفته است و فرد جایگزین برای نجفی خود به محل افتراقی برای آنها تبدیل شده است.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد در اینباره نوشته است: "بعد از ١٣ روز تعطیلات حالا که نجفی بر رفتن پا می‌فشارد شاید مهم‌ترین پرسش این باشد که چه کسانی برای رفتن شهردار تهران روزشماری می‌کنند و چه کسانی این کرسی را تنها برازنده نجفی می‌دانند. محمدعلی نجفی که با ٢١ رای قاطع مدیریت شهر تهران را برعهده گرفت رفتن یا ماندنش چند رای دارد؟روزهای شهریور ٩٦ نجفی یکی از چندین گزینه اصلاح‌طلب شورای شهر بود. شورایی که اتحاد ملت، ‌کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی از احزاب متنفذ آن بوده و هستند. در نهایت در اجماعی بی‌سابقه همه روی نجفی به توافق رسیدند اما حالا برای ماندن او بر این مسند جبهه‌بندی‌ها چگونه است؟ همان زمان که ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران کناره‌گیری نجفی از این حزب را برجسته کرد، مشخص بود که احتمالا کارگزارانی‌ها برای کرسی او در شهرداری هم برنامه‌ای خواهند داشت. بر کسی پوشیده نبود که گزینه مطلوب آنها از همان ابتدا محسن هاشمی بود. هاشمی با قریب به یک میلیون و هفتصد هزار رای نفر اول تهران شد و الویری و مسجدجامعی با اختلافی در حدود ٣٠٠ هزار رای در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند، بنابراین هاشمی با بالاترین رای یکی از گزینه‌های بالقوه شهرداری تهران شد اما رفتن هاشمی از شورا راه را برای ورود یک اصولگرا باز می‌کرد. این موضوع و امضای میثاقنامه دست کارگزارانی‌ها را برای اصرار بر حضور محسن هاشمی در بهشت می‌بست. در نهایت مناسبات ایجاب کرد که هاشمی در شورا باقی بماند. از همین روی با رفتن نجفی باز هم محسن هاشمی به عنوان یکی از گزینه‌های جدی شهرداری تهران مطرح خواهد بود. البته هاشمی در اولین واکنش به استعفا گفت قصدی برای شهردار شدن ندارد و دنبال آن نیست. با این حال اخبار غیررسمی حاکی از آن است که محسن هاشمی با همراهی احمد مسجدجامعی از جدی‌ترین موافقان استعفا هستند. سناریوی آنها رفتن هاشمی به بهشت و تکیه زدن دوباره مسجدجامعی بر صندلی ریاست شورا است. محمد علیخانی از جمله اعضای شورا بود که صراحتا از گمانه رفتن محسن هاشمی به شهرداری تهران صحبت کرد. علیخانی گفت که هاشمی قصد رفتن به شهرداری ندارد هر چند در نظرسنجی‌ها ۷۰درصد شرکت‌کنندگان معتقدند که هاشمی برای شهردار شدن مناسب است."

این روزنامه می افزاید: "در این جبهه‌بندی‌ها اعضای اتحاد ملت در شورا و نزدیکان آنها از مخالفان رفتن نجفی هستند. با این حال شنیده می‌شود محمود میرلوحی از اعضای این حزب و حسن رسولی از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف دو عضو شورا هستند که با همراهی مرتضی الویری در حال رایزنی برای گزینه بعدی شهرداری هستند. گزینه مطلوب آنها برای شهرداری تهران نیز محسن مهرعلیزاده، ‌استاندار فعلی اصفهان است. آنها همچنین تمایل دارند تا برای حضور الویری بر مسند ریاست شورای شهر تهران تلاش کنند. اعتمادملی‌ها با وجود اعضای محدود در شورای شهر جز، مخالفان رفتن نجفی هستند. گرچه ابراهیم امینی و محمدجواد حق شناس در مورد استعفای نجفی واکنش‌های رسانه‌ای آنچنانی نداشتند اما حجت نظری دیگر عضو این حزب در شورای شهر بارها در مورد اصرار بر ماندن نجفی واکنش داشته است. نظری از جمله اعضای شورا بود که در ابتدا استعفا را تکذیب کرد و چندی بعد این اتفاق را بازی رقیب خواند و پذیرش استعفای نجفی را ناامید کردن مردم از رای شان تعبیر کرد. پس از جلسه روز ١٤ فروردین هم در توییتر خود نوشت شورا بنا دارد با استعفای نجفی مخالفت کند."

اعتماد تصریح می کند: "از دیگر مخالفان استعفا مجید فراهانی، رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان و همچنین برخی دیگر نظیر الهام فخاری و افشین حبیب‌زاده هستند که آنها نیز در موضع‌گیری با غالب اعضای اتحاد ملت هم‌نظرند.گویی آنچنان که در ابتدا برای حضور نجفی در شهرداری تهران اصلاح‌طلبان به اجماع دست یافتند برای رای به رفتن یا ماندنش این اجماع وجود ندارد. با این حال رای‌گیری علنی در جلسه بررسی استعفای شهردار تهران احتمالا برخی اعضای حزبی شورا را برای رای غیرتشکیلاتی در معذوریت قرار خواهد داد.

منبع: جهان نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین