پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00021:04 - 1397/02/16

یک بام و دو هوای روحانی در خصوص فیلترینگ تلگرام؛

وقتی رئیس جمهور خود را هیچ کاره می داند!

آقای روحانی در حالی از مخالفت دولت با سیاست فیلترینگ تلگرام سخن می گوید که فیلترینگ این پیام رسان زیر نظر وزیر ارتباطات آغاز شده است و وزیر این وزارتخانه نیز زیر نظر رئیس جمهور فعالیت می کند!

به گزارش کارگرآنلاین، شب گذشته حسن روحانی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار مطلبی در خصوص فیلترینگ تلگرام، سیاست دولت در فضای مجازی را اعلام کرد. روحانی فیلترینگ اخیر را تصمیم دولت ندانست، آن را تصمیمی در عالی ترین سطح نظام قلمداد کرد و در بخشی از پیام خود نوشت: "عدم طی مراحل قانونی امور اجرایی که با استفاده از ابزار قهریه و قضاییه صورت بگیرد، در تعارض با شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و در نقطه مقابل دموکراسی قرار دارد.

اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند. "


پست اینستاگرامی رئیس جمهور در خصوص فیلترینگ تلگرام


اما در خصوص مواضع شب گذشته رئیس جمهور چند نکته و سوال مطرح است:
اول: جناب روحانی در پیام خود به گونه ای سخن گفته اند که گویی هیچ گونه مسئولیتی در نظام جمهوری اسلامی ندارند! این در حالی است که وی قدرتمند ترین مقام کشور در مسائل اجرایی است و به خوبی از قدرت خود آگاه است؛ همانگونه که در تبلیغات انتخاباتی خود در سال 96 به مردم گفت که برای پیگیری مطالباتشان احتیاج به آرایی بیش از سال 92 دارد اما یک سال بعد، از عدم قدرت خود در کشور سخن می گوید!

دوم: آقای روحانی در حالی از مخالفت دولت با سیاست فیلترینگ تلگرام سخن می گوید که فیلترینگ این پیام رسان زیر نظر وزیر ارتباطات آغاز شده است و وزیر این وزارتخانه نیز زیر نظر رئیس جمهور فعالیت می کند! نکته دیگر اینکه اگر دولت مخالف فیلترینگ تلگرام است پس چرا اولین افرادی که کانال های تلگرامی خود را تعطیل کردند مقامات دولتی و کانال های وابسته به دولت بودند؟! ضمن اینکه اولین قدم برای کندی سرعت تلگرام در ایران توسط دولت و با قطع سرورهای توزیع محتوای تلگرام در داخل کشور برداشته شد اما حال روحانی، قوه قضائیه را باعث فیلترینگ تلگرام قلمداد می کند!

لازم به ذکر است که متولی اصلی فیلترینگ درکشور، شرکت ارتباطات زیرساخت وابسته به وزارت ارتباطات است و از آنجا که آذری جهرمی در گذشته مدیرعامل این شرکت بوده، اشراف کاملی بر وضعیت اعمال فیلترینگ دارد؛ همچنین اگر چه برخی از امور اجرایی فیلترینگ به اپراتورها واگذار شده، ولی مدیریت و نظارت بر آن، همچنان در اختیار دولت است!

سوم: آقای روحانی در انتهای مطلب خود هشتگی با عنوان #محرمانه_نداریم را منتشر کرده است که اتفاقا همگان از این موضوع استقبال خواهند کرد. خوب است که در راستای مشخص شدن التزام عملی دولت و رئیس جمهور به این هشتگ، مقصران پرونده کرسنت و میزان جریمه ایران در این پرونده به صورت شفاف به مردم ارائه شود.

پرونده حسین فریدون، سرنوشت متهمان اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان، مفاد قراردادهای شرکت های خودروسازی با پژو فرانسه، مفاد قرارداد های بوئینگ و ایرباس نیز از دیگر مسائلی است که باید از وضعیت محرمانه درآیند و توضیحات آنان به صورت کاملا شفاف به استحضار عموم مردم برسند. #محرمانه_نداریم

چهارم: آقای روحانی در انتهای مطلب خود هشتگ دیگری با عنوان #جریان_آزاد_اطلاعات را منتشر کرده اند اما نکته جالب توجه محدود بودن بخش کامنت های پیج رئیس جمهور در اینستاگرام بود؛ به این صورت که تنها کسانی که ایشان را فالو کرده بودند می توانستند کامنت گذارندکه پس از اعتراضات کاربران فضای مجازی، این بخش از صفحه تغییر پیدا کرد!


محدودیت کامنت گذاری در صفحه اینستاگرام رئیس جمهور


خوب است اولین گام در راستای گردش آزاد اطلاعات در فضای مجازی توسط جناب روحانی برداشته شود تا مردم بتوانند آزادانه نظرات خود را در فضای مجازی به گوش ایشان برسانند؛ همانگونه که در حال حاضر نیز عمده نظرات مردم در پیج ریاست جمهوری مربوط به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور است و نه فیلترینگ یک نرم افزار پیام رسان!

علی ای حال دیر یا زود حواشی مربوط به فیلترینگ تلگرام هم به اتمام خواهد رسید و آن گاه دولت باید در خصوص افسار گسیختگی ادامه دار قیمت دلار در ماه های اخیر به مردم توضیح دهد. همچنین به احتمال زیاد حدود یک هفته دیگر تنها دستاورد ادعایی دولت در سال های اخیر یا همان برجام نیز توسط آمریکایی ها ملغی خواهد شد و باید تدبیر دولت در خصوص مواجهه با تحریم های جدید و کنترل بازار ارز و سکه پس از اتخاذ این تصمیم را مشاهده کرد.

شاید مسئله تلگرام در حال حاضر و توسط عملیات روانی آشنایان دولت به مهمترین مسئله کشور تبدیل شده است اما قطعا همگان در روزهای آینده وعده های اقتصادی روحانی در انتخابات 96 را یادآور خواهند شد. آنجایی که روحانی در مناظره سوم انتخاباتی وعده داد تا در دوره دوم دولت خود تحریم های موشکی و حقوق بشر را هم مانند تحریم های هسته ای رفع کند و حال در آستانه بازگشت تحریم های هسته ای به کشور هستیم!

منبع: جام نیوز

بیشتر بخوانید:

احتمال استیضاح رئیس جمهور

 

اولین اظهارنظر معاون رییس جمهور درباره مومیایی رضاخان
 

سوزاندن زنده دختر ۱۶ ساله بعد از تجاوز/ جریمه 100 بار"بشین پاشو"!!!
 

دست ندادن بازیکن مشهور با مربی‌اش جنجال ساز شد!
 

احتمال زندانی شدن بازیگر قدیمی بخاطر تعرض به رفقیش! عکس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین