پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:06 - 1397/02/19

عضو کمیسیون شوراهای مجلس:

«تهران» باید سه استان مجزا شود

نماینده مردم شهریار، قدس و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی‌از ایجاد استان ۱۵ خرداد دفاع کرد و گفت: تبدیل استان تهران به سه استان ضرورت دارد.

به گزارش کارگرآنلاین، محمد محمودی شاه‌نشین، نماینده‌ عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی‌در گفت‌.گو با قدس‌آنلاین درباره ایجاد استان‌ 15 خرداد‌ گفت: نیاز است در ساختار استان تهران‌ با توجه به وسعت، ‌ جمعیت، زیر ساختارها، صنایع و مراکز آموزشی زیاد و همچنین بحث حاشیه‌نشینی آن، تجدیدنظر شود. براین اساس بعضی از نمایندگان‌ از جمله بنده و آقای نقوی حسینی در تلاشیم‌ تا در صورت امکان‌ دو استان به نام‌های 15 خرداد و استان تهران غربی ایجاد شود. ‌

به گفته وی استان غربی تهران می‌تواند‌ از شهرستان‌های ملارد، رباط کریم، قدس وشهریار‌ تشکیل شود و استان 15 خرداد هم‌ متشکل‌ از شهرستان‌های قرچک، ورامین، پیشوا و پاکدشت‌ درجنوب شرقی استان تهران فعلی باشد.

وی دریافت سهم عادلانه از بودجه و اعتبارات کشور برای مناطق جنوب غربی و جنوب شرقی تهران را‌ مهمترین دلیل‌ برای ارائه پیشنهاد ایجاد استان‌های جدید‌ در استان تهران‌ خواند و گفت:‌ در حال حاضر در تقسیم درآمد و بودجه کشور‌ تهران را به عنوان یک منطقه برخوردار می‌بینند‌ به همین دلیل مشکلات‌ شهرهای اطراف تهران‌ نادیده گرفته می‌شود از این رو در صورت‌ تشکیل استان‌های جدید در مناطق یاد شده ضرایب و و نیازهای آنها‌ به صورت واقعی‌ دیده می‌شود و این گونه در‌ تقسیم بودجه و اعتبارات کشور سهم آنها به عدالت‌ نزدیک تر خواهد شد.

محمودی شاه نشین در پاسخ به این‌ سؤال که براساس لایحه جامع تقسیمات کشوری یک منطقه‌ برای تبدیل شدن‌ به استان‌ باید‌ دارای‌ شاخص‌های مختلفی‌ در زمینه ‌های امنیتی، سیاسی، اجتماعی، بهداشتی – درمانی، فرهنگی‌ اقتصادی، جمعیتی و آموزشی‌  باشد، با این وجود‌ آیا شهرستان‌های جنوب غربی‌ و جنوب شرقی  استان تهران‌ ظرفیت استان شدن را دارند؟ گفت:‌ ‌ به باور ما این‌ مناطق‌ از جهات مختلف بویژه جمعیت و برخورداری از صنایع و مشاغل‌ ظرفیت‌های لازم را برای استان شدن دارا هستند. از سوی دیگر‌ ما منکر وجود برخی از کمبودها در این مناطق‌ که به خاطر معرفی شدن تهران به عنوان استان برخوردار ایجاد شده است، نیستیم‌ به همین دلیل‌ در صددیم تا به استان تبدیل شود و سهم واقعی از بودجه کشور ببرند و تا حد ممکن کمبودهای شان بر طرف شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که با افزایش استان‌ها‌ آیا مشکلی شبیه فربه شدن دولت و عدم تامین بودجه‌ مورد نیاز پیش نمی‌آید؟ گفت: استان تهران وضعیت خاص خود را دارد. مثلاً شهریار‌  با 750 هزار نفر جمعیت بیش از‌ از 5 شهرستان دیگر جمعیت دارد یا تعداد دانش آموزان و صنایع موجود درآن از دیگر شهرهای متوسط کشور بیشتر است‌ بنابراین استان شدن آنها کاملاً ضروری، ‌ مفید و تأثیرگذار است. ضمن این که معتقدیم با این اتفاق احتمالی مشکل خاصی‌ برای مردم ایجاد نخواهد شد لذادر این رابطه باید‌ کار شود اما این که دولت چه تصمیمی‌در این رابطه می‌گیرد باید منتظر بمانیم.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین