پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:54 - 1397/03/05

اصلاح طلبان چه زمانی قصد کارکردن برای مردم دارند؟

معلوم نیست کی اصلاحات می‌خواهد برای مردم کار کند و شعارها و وعده‌هایی که با این دولت به مردم داده و در آن شریک است را جامعه عمل بپوشاند.
به گزارش کارگرانلاین، هنوز یکسال از دولت دوازدهم، دولتی که اصلاح طلبان حامی آن هستند، نگذشته که این جریان سیاسی به فکر انتخابات 1400 است. شعار اصلاح طلبان در انتخابات سال 96 «با روحانی تا 1400» بود اما حالا این شعار برعکس شده و هدف انتخابات آینده ریاست جمهوری با عبور از دولت است.
 
درون اردوگاه اصلاح طلبی حتی شاهد یک رقابت زودهنگام انتخاباتی هم هستیم. رقابتی که میان دو کاندیدای مطرح یعنی «اسحاق جهانگیری» و « محمدرضاعارف» در میان رسانه‌های این جریان حاکم است. رسانه هایی که سعی می‌کنند با خبرسازی کاندیدای مورد حمایت خود را بزرگ و گزینه مقابل را تخریب کنند.
 
کافی است تنها یک رصد کلی در میان رسانه‌های اصلاح طلب در چند روز اخیر انجام دهیم تا مشخص شود که چقدر اصلاح طلبان برای 1400 از هم اکنون هدفگذاری کرده اند. این موضوع که آیا این جریان سیاسی پس از سال به طور مستقل یا دست به عصا و ائتلافی عمل می کند نیز یکی از مباحث این جریان سیاسی است.
 
کنش‌های سیاسی رسانه‌های این جریان به نحوه‌ای است که بوی انتخابات سال 1400 به خوبی از آن به مشام می رسد. در این عرصه چندی پیش بود که موضوع دلار 4200 تومانی مطرح شد که اسحاق جهانگیری آنرا اعلام کرد. پروژه ای که البته چندان موفقیت آمیز نبود و دلار سیر صعودی خود را بازهم ادامه داد. اما این رسانه‌ها به گونه‌ای از این موضوع خبرسازی کردند که گویی از یک نامزد جدید انتخاباتی پرده برداری می کنند.
 
در این عرصه صحبت‌های نگران کننده برای انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز یکی از دغدغه های اصلاح طلبان است. چندی پیش بود که صادق زیباکلام، فعال اصلاح طلب مطرح کرد که با این دست فرمان دولت، یک نامزد اصولگرا در انتخابات آینده با 20 میلیون رای پیروز خواهد شد، موضوعی که «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور به آن واکنش نشان داد و آنرا توهم خواند.
 
حتی رسانه‌های این جریان در اقدامی بسیار جلوتر از زمان، پیش بینی کرده اند که کدام نامزد اصولگرا وارد کارزار انتخابات آینده می شود. موضوعی که به نظر می رسد از عمق نگرانی این جریان برای آینده خبر می دهد. نگرانی که زیباکلام آنرا با صراحت بیان کرد.
 
دروغ سازی از جمله ترفندهای رسانه‌ای این جریان است. به عنوان نمونه موضوع دروغ «کاندیدای نظامی» از جریان اصلاح طلب خبرپراکنی شد و آنها در مورد آن واکنش نشان دادند. نگرانی این جریان درباره آینده به گونه ای است که رسانه‌های اصلاح طلب سعی می کنند با یاری فعالان سیاسی این جناح این سئوال که اقبال عمومی به اصلاحات چگونه است را پاسخ دهند؟ در بدبینانه ترین حالت این جریان سیاسی سعی می کند پای جریان سومی را پیش بکشد و بگوید اگرچه مردم اصلاح طلبان اعتماد ندارد اما به اصولگرایان نیز رغبتی نشان نمی دهند و پای جریان سومی در کار خواهد بود که دل‌ها را خواهد ربود.
 
کنش انتخاباتی اصلاح طلبان آن هم در اولین سال دولتی که از آن حمایت کرده اند‌، دو موضوع مهم را نشان می‌دهد. اول اینکه اصلاح طلبان تنها به انتخابات برای پیروزی می اندیشند. کنش‌های سیاسی این جریان از این انتخابات به سوی انتخابات دیگر است و از این رو هدفگذاری آنان در فضای سیاسی کشور انتخاباتی است. البته معلوم نیست کی اصلاحات می‌خواهد برای مردم کار کند و شعارها و وعده‌هایی که با این دولت به مردم داده و در آن شریک است را جامعه عمل بپوشاند.  
 
نکته دیگر اینکه با وجود انتقادات و مشکلاتی که در دولت دوازدهم وجود دارد و بسیاری از انتظارات در آن پاسخ مثبتی داده نشده، این جریان سیاسی سعی دارد با شانه خالی کردن از این مشکلات و با فرار به سمت انتخابات و طرح مباحث انتخاباتی فضای افکارعمومی را از پاسخگویی به مشکلات به سمت رقابت انتخاباتی سوق دهد، موضوعی که می توان از ان به «مدیریت انتخاباتی» اصلاحات در فضای فشارهای و مشکلات مردم یاد کرد.
 
با این حال سئوالات زیادی برای مردم در این عرصه شکل می گیرد که ​چرا کنش‌های سیاسی اصلاح طلبان انتخاباتی است؟، چرا اصلاحات جریانی است که از این انتخابات به انتخابات دیگر می‌پرد؟ اصلاحات کی می‌خواهد کار کند؟ و در آخر آیا اصلاحات یک کمپین انتخاباتی است یا یک جریان سیاسی؟
منبع: جهان نیوز 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین