پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:12 - 1397/03/06

"مرتضی بانک گفته "اعتقادی به الزام خرید کالای ایرانی ندارم"

ماجرای کُت خارجی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک به جلسه اخیر تولیدکنندگان پوشاک با دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری اشاره کرد و گفت: آقای بانک با اشاره به کتی که پوشیده بود به حضار گفت؛ "این خارجی است من خودم اعتقادی به الزام خرید کالای ایرانی ندارم".
به گزارش کارگرانلاین، سعید قدیری با اشاره به اینکه دولت در صدد است لایحه افزایش مناطق آزاد را دوباره به مجلس شورای اسلامی ارسال کند، اظهار داشت: این موضوع یعنی مرگ تولیدکننده داخلی، چرا که در مناطق آزاد به‌جای خرید مواد اولیه و تولید کالا تمرکزشان بر معاملات کالاهای ساخته‌شده است.
 
وی با بیان اینکه پوشاک به‌راحتی از مناطق آزاد با عدم پرداخت تعرفه وارد کشور می‌شود، افزود: این درحالی است که تولیدکننده داخلی با مشقت بسیار در حال تولید است و هیچ حامی ندارد.
 
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک کشور با اعلام اینکه تولیدکننده داخلی امروز در شرایط بسیار سختی فعالیت می‌کند گفت: با اتفاقاتی که در عرصه بین المللی به‌وجود آمده تغییراتی در اعمال تحریم‌ها علیه ایران انجام خواهد شد که در این شرایط به‌تبع تولیدکننده داخلی در معاملات خود دچار مشکل می‌شود.
 
وی بر لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور تأکید کرد و ادامه داد: امروز باید به‌معنای واقعی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در صنعت نساجی کشور اجرایی کنیم چراکه منابع محدود و شرایط نامناسب است اما سؤال اینجاست چرا با وجود همه مشکلاتی که تولیدکننده داخلی دارد همچنان کالا به‌راحتی از مناطق آزاد وارد کشور می‌شود گویا آقایان اعتقادی به حمایت از تولیدکننده داخلی ندارند.
 
قدیری به جلسه اخیر تولیدکنندگان پوشاک با دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری کشور اشاره کرد و گفت: در این جلسه تولید کنندگان انتقادات زیادی را به عملکرد مناطق آزاد و حتی افزایش آن عنوان کردند اما در پاسخ موضع‌گیری‌های عجیبی را شاهد بودند، به‌نحوی که آقای بانک خودش با اشاره به کتی که پوشیده بود به حضار گفت؛ "این خارجی است. بگذارید مردم راحت باشند تا هر کالایی که دوست دارند بخرند. من خودم اعتقادی به الزام خرید کالای ایرانی ندارم".
 
وی تصریح کرد: صحبتهای آقای بانک برای تولیدکنندگان بسیار ناخوشایند بود چرا که ما آمده بودیم درددل کنیم اما پاسخی از سوی مسئولین نگرفتیم.
 
قدیری اضافه کرد: وقتی در جلسه‌ای دبیر شورای عالی مناطق آزاد با افتخار مارک خارجی کت خود را نشان می‌دهد و خط‌ونشان می‌کشد هیچ انتظاری نباید بر کاهش قاچاق از مناطق آزاد داشت چراکه اساساً ایشان مسئله را نمی‌شناسد.
 
وی با ابراز اینکه اصولاً در شرایط تحریم که دلارهای مملکت باید صرف مسائل اساسی شود ورود برخی کالاها غلط است، اظهار داشت: ما اصلاً به واردات پوشاک خرده نمی‌گیریم اما موضوع بر سر نوع واردات و قاچاق بودن آن و کلاه گشادی است که بر سر مصرف کننده و تولید کننده و دولت با ورود کالای قاچاق به نام مارک می‌رود و آقای مسئول فکر می‌کند که مارک پوشیده است اگرچه شاید استثنائاً از مغازه اصل خارجی خریده باشد که مذموم نیست اما اگر آدرس غلط بدهد و مردم را جاهل فرض کند بداند که خود جاهل است.
 
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در نمایشگاه توانمندی تولیدات داخلی به وزیر کار فرمودند "من اگر جای شما بودم در هیئت دولت یقه خود را پاره می‌کردم"، گفت:  رسالت مناطق آزاد بر مبنای صادرات کالای تولید داخل بوده نه واردات کالای قاچاق. افزایش مناطق آزاد بدون اصلاح در عملکرد آن خدمت به بیگانگان و خیانت به کشور است.
منبع: تسنیم 
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین