پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:41 - 1397/03/07

اعلام جنگ اقتصادی عربستان علیه ایران

عربستان سعودی نسبت به مواضع دولت آلمان درخصوص حمایت از برجام واکنش نشان داد. سعودی به تلافی اتهامات آلمان مبنی بر اینکه سیاست‌های خارجی آل‌سعود «ماجراجویی سیاسی» در خاورمیانه است، اعطای قراردادهای دولتی خود به شرکت‌های آلمانی را متوقف ساخت.
به گزارش کارگرآنلاین، مجله آلمانی «اشپیگل» در گزارشی نوشت: محمد‌بن‌سلمان،‌ ولیعهد عربستان، عمیقا از سوی دولت آلمان «تحقیر» شده و تصمیم به منع حضور جدید کسب‌وکاهای آلمانی در کشورش گرفته است. منبع این خبر دِتلف دائس، مالک یکی از کسب‌وکارهای فعال در عربستان بود، کسی که منابع آگاه در ریاض نارضایتی ولیعهد از برلین را به اطلاع او رساندند.
 
یکی دیگر از تاجران آلمانی حاضر در عربستان که خواسته است نام او فاش نشود روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز مدعی شده بخش بهداشت و سلامت برای حضور در مناقصه‌های عربستانی با بازرسی‌های بیشتری مواجه شده‌ است: «آنها مدام می‌پرسند محصولات شما از کجا می‌آیند؟ آیا آنها ساخت آلمان هستند؟ آیا شما خطوط تولید دیگری دارید؟ به محض اینکه آنها اطلاع می‌یابند محصولات، تولید آلمان هستند، درخواست‌ آلمانی‌ها را برای مناقصه رد می‌کنند.»
 
در نوامبر ۲۰۱۷، ریاض در واکنش به اظهارات زیگمار گابریل، وزیر خارجه سابق آلمان که مدعی شده بود لبنان ماجراجویی‌های عربستان را در کشورش تحمل نخواهد کرد، سفیر خودش را از برلین خارج کرد. در دوران وزارت زیگمار گابریل، جهت‌گیری سیاست‌های خارجی آلمان به سمت ایران و قطر بود. در آن زمان وزیر خارجه عربستان اعلام کرده بود دولتش در اعتراض به اظهارات گابریل نامه‌ای اعتراضی به نماینده‌ آلمان در ریاض فرستاد.
 
بر اساس داده‌های اداره آمار جمهوری فدرال، عربستان سعودی با واردات بیش از ۵/ ۶ میلیارد دلاری کالاها و خدمات آلمانی، یکی از شرکای تجاری بزرگ آلمان است. سال گذشته شرکت آلمانی «زیمنس» برنده سفارشی برای ساخت پنج توربین حرارتی یک نیروگاه در عربستان شد که ارزشی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار داشت. اندکی پس از آن نیز شرکت «دایملر» سفارش تحویل ۶۰۰ اتوبوس مرسدس بنز «سیتارو» را از شرکت اتوبوسرانی «ساپتکو» عربستان دریافت کرد.
 
البته این شرکت‌ها واکنشی به اخبار اخیر و ادامه همکار‌یشان با عربستانی‌ها نشان نداده‌اند. در ماه مارس نیز خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی مدعی شده بود که به سازمان‌های دولتی عربستان گفته شده است از تجدید برخی قراردادهای غیرضروری با شرکت‌های آلمانی خودداری کنند.
منبع: اقتصاد نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین