پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:55 - 1397/03/11

ثانیه‌شماری سپرده‌گذاران غیرمجازها برای وعده میلیاردی

اعلام تصمیم جلسه کمیته سران سه قوا برای رسیدگی به‌ مسایل موسسات غیرمجاز، برای پرداخت سپرده‌های تا سقف یک میلیارد تومان در موسسات اعتباری غیرمجاز منحل‌شده و از سوی دیگر عدم اعلام زمان‌بندی و شرایط پرداخت در مهلت تعیین شده موجب ایجاد نگرانی‌هایی در بین سپرده‌گذاران شده است.

به گزارش کارگرآنلاین، حدود دو هفته پیش بود که پزشکیان - نایب رئیس مجلس و یکی از اعضای کمیته سران سه قوا برای رسیدگی به مسائل موسسات غیرمجاز- اعلام کرد که قرار شده تا به زودی مطالبات سپرده‌گذاران تا سقف یک میلیارد تومان موسسات غیراعتباری پرداخت شود؛ وی وعده داده بود که در چند روز بعد از این اعلام، تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ شده و بتوان پرداخت وجوه را آغاز کرد.

از این رو به فاصله‌ای کوتاه از این بود که پزشکیان بار دیگر خبر داد که این سیاست نهایی شده و بانک مرکزی در هفته پیش رو شرایط را برای پرداخت وجوه اعلام می کند.

در حالی این زمان وعده داده شده برای اعلام اطلاعیه بانک مرکزی در مورد نحوه مراجعه سپرده‌گذاران به موسسات مالی و بانک‌ها برای دریافت سپرده‌ها و تعیین تکلیف آن گذشت  که در زمان سپری شده هیچ اطلاع‌رسانی از سوی بانک مرکزی انجام نشد و هنوز هم در این باره اطلاعیه‌ای منتشر نشده است. این جریان موجب شده تا سپرده‌گذاران که با این وعده شرایط مناسبی پیدا کرده و امید به تعیین تکلیف وجوه خود داشتند، بار دیگر به دنبال دریافت اطلاعاتی در مورد زمان اعلامی برای تعیین تکلیف سپرده‌ها باشند.

گزارش‌های دریافتی و اعلام‌هایی که سپرده‌گذاران به ایسنا داشته‌اند از این حکایت دارد که اگر قرار است تصمیمی برای آن‌ها گرفته شود، تا نهایی نشده اعلام نکنند و یا اگر اعلامی صورت می‌گیرد، به وعده خود عمل کنند چرا که موضوع و شرایط آن‌ها با توجه به زمان سپری‌شده، بسیار حساس است و هرگونه تاخیری موجب نگرانی خواهد شد.

با وجود گله‌ای که سپرده‌گذاران دارند، باید یادآور شد که در مجموع اگر تصمیمی هم در جلسه سران سه قوا برای تعیین تکلیف سپرده‌های تا سقف یک میلیارد تومان اتخاذ شده، درنهایت بانک مرکزی باید نحوه و ساز و کار پرداخت وجوه و شرایط مراجعه را مشخص کند که این می‌تواند بیش از یک هفته‌ای که نایب رئیس مجلس به آن اشاره داشته، زمان‌بر باشد.

در بین موسسات، فرشتگان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کاسپین، وحدت، البرز ایرانیان و افضل توس و همچنین ثامن الحجج مورد اشاره بوده و قرار بر این است تا سپرده‌های تا سقف یک میلیارد آن‌ها تعیین تکلیف شود. هر یک از این موسسات تا پیش از این در فرآیندی مرحله‌ای و تا سقف مشخصی وجوه سپرده‌گذاران آن‌ها تعیین تکلیف و پرداخت شد. این پرداختی‌ها با توجه به شناسایی اموال و دارایی‌های موسسات و وثیقه گذاشتن نزد بانک مرکزی با اعطای خط اعتباری از سوی این بانک انجام می شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین