پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:20 - 1397/03/23

واکنش دولت به افزایش قیمت سکه

دیوانگی شبانه روزی قیمت سکه

سکه دیگر تنها روزها گران نمی شود بلکه در شب نیز دست به دیوانگی زد و قیمتش بالا رفت.

به گزالرش کارگرآنلاین، قیمت سکه و طلا روز و شب ندارد، و حالا سکه قیمتش به بالای 2 میلیون و 500 هزار تومان رسیده و گویا دولتی ها واکنشی به این گرانی افسار گسیخته سکه ندارند.

 سیف که رئیس بانک مرکزی است و انتقادات زیادی از مدیریت وی این روزها مطرح می شود اعلام کرده این گرانی عوامل روانی دارد. رئیوی توضیح داده که بابت تعادل عرضه و تقاضای بازار سکه مشکلی نداریم ضمن اینکه منابع کلان بانک مرکزی هم وضع مطلوبی دارد. واقعیت این است که در پیش‌فروش سکه 7 میلیون سکه به فروش رفت که این سکه‌های پیش‌فروش شده به سرعت به بازار می‌آید.

سیف با بیان اینکه هیچ کمبودی در عرضه سکه نداریم بیان داشت: به نظر می‌رسد اتفاقات به وجود آمده بیشتر عامل روانی دارد که بتدریج می‌تواند برطرف شود. البته شرایط بین‌المللی، مسائل روانی و بزرگنمایی برخی مسائل که ریشه واقعی ندارد، توانسته چنین اثری در بازار ایجاد کند که البته محدود به طلا هم نیست. در برخی کالاها هم چنین وضعی به وجود آمده که بیشتر جنبه روانی دارد. سیف در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بانک مرکزی هر اونس طلا را 72 دلار گران‌تر از قیمت جهانی عرضه می‌کند؟ گفت: چنین مطلبی صحت ندارد.
سوال از آقای سیف اینجاست چرا راهکاری سریع برای کاهش قیمت سکه وجود ندارد؟ چرا سخن از کاهش تدریجی می دهند؟

این در حالی است که رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نیز اعلام کرده نباید نگران بازار سکه بود، چرا که بازار سکه و طلا یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری است و تامین نشدن نیازها با نرخ رسمی در این بازار مخاطره‌ای را ایجاد نخواهد کرد.

علی دیواندری در حاشیه نشست خبری بیست‌وهشتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی درباره بازار طلا و سکه و علت افزایش قیمت‌ها در این بازار با وجود اعلام نرخ رسمی برای دلار اظهار داشت: نمی‌توان انتظار داشت منابعی که در اختیار بانک مرکزی است پایین‌تر از نرخ بازار ارائه شود. وی با بیان اینکه حوزه ارز مسائل متفاوتی با بازار سکه و طلا دارد، افزود: در حوزه ارزی باید نیازهای حیاتی مانند واردات دارو و مواد اولیه تامین شود اما بازار سکه و طلا یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری است و تامین نشدن نیازها با نرخ رسمی در این بازار مخاطره‌ای را ایجاد نخواهد کرد. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که میزان ثبت سفارش در 2 ماه اول امسال 66 درصد افزایش یافته؛ به نظر شما تعیین نرخ پایین برای دلار عامل افزایش واردات بوده یا خیر؟ گفت: طبیعی است که زمانی که نرخ ارز را با اختلاف قیمت تعیین می‌کنید تقاضاهای واقعی و غیرواقعی برای ثبت سفارش سرازیر می‌شود، بنابراین باید سیستمی داشته باشیم که تقاضاهای واقعی شناسایی شود.

مصری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اما منتقد عملکرد دولت در زمینه مدیریت بازار ارز و سکه است، وی معتقد است مردم نگران ارزش پول‌شان هستند، تصور نمی‌کنم هجمه به بازارها با نیت سودجویی باشد مردم نگران ارزش سرمایه‌های‌شان هستند.

وی با اشاره به پیش‌فروش سکه بعد از محدودیت‌های اعمال شده در بازار ارز تصریح کرد: دولت یا نمی‌داند چه میزان پول در جامعه وجود دارد یا نمی‌داند چه اندازه سکه داریم که هر دو عیب بزرگی است، چرا که مردم برای حفظ پول‌شان به سمت بازار سکه آمدند.

مصری با اشاره به افزایش قیمت شبانه سکه بیان داشت: از ساعت 5 عصر تا 11 شب شاهد افزایش 400 هزار تومانی سکه بودیم در حالی که در این بازه زمانی بازار فعالیت ندارد و مشخص نیست این افزایش از کجا انجام می‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: از سوی دیگر مسؤولان در زمینه اقتصادی اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و در این شرایط مردم خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند در صورتی که می‌توان مردم را راهنمایی کرد سکه بخرند یا ارز.

وی بیان داشت: اگر روزی که موسسات مالی و اعتباری ایجاد شد مسؤولی می‌گفت در این موسسات سپرده‌گذاری نشود عده‌ای این کار را نمی‌کردند و نیازی نبود خسارتی به مملکت وارد شود و 20 هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور برای جبران پرداخت شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حرکت نقدینگی اثرات موجی دارد و اینگونه نیست که بگویم تنها در بازار ارز و سکه اثرات مخرب را شاهد هستیم بلکه روی لبنیات، خودرو و... اثرات این موج سنگین مشهود است، هر چه نقطه شروع این موج سنگین‌تر باشد شعاع بسیار خطرناک‌تر می‌شود.

منبع: افکار نیوز
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین