پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:24 - 1397/03/27

۸۰درصد کارگران زیر خط مرگ

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه ۸۳درصد کارگران زیر خط مرگ زندگی می کنند، گفت:پیش بینی می کنیم که تا اول مرداد ماه شاهد تورم تولید کننده بر مصرف کننده باشیم.

به گزارش کارگرآنلاین، در سه ماه سال جاری قیمت تمام اقلام خوراکی و غیرخوراکی تا حدی افزایش یافته است که کمتر کسی  را مشاهده می کنیم که گله از این شرایط  نداشته باشد؛ در این میان کارگران  قشری هستند که بیشتر از سایر مردم این گرانی ها را در سبد معیشت خود حس می کنند و وضعیت تا حدی نگران کننده است که قریب به اتفاق مردم می گویند قدرت خریدشان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، افزایش قیمت دلار، سکه، طلا، مرغ، موز،گوشت، برنج، روغن و.... همه و همه  حکایت از این دارد که سفره خانوارها به خصوص کارگری در سال 97 هر روز کوچک تر می شود و ادامه روند قیمت ها در بازار این پیش بینی را به دنبال دارد که در نیمه دوم سال جاری اشک مردم برای تأمین هزینه های زندگی در می آید.

 فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره تأثیر افزایش قیمت ها در سبد هزینه خانوار کارگری گفت: یکی از مباحثی که همواره مورد بحث نمایندگان کارگری است، این است که هر سال دستمزد کارگران بر اساس تورم سال گذشته تعیین می شود؛ یعنی بر اساس تورم سال گذشته برای سال آینده تصمیم  گیری می کنیم.

توفیقی با اشاره به ماده 41قانون کار گفت: ماده 41قانون کار ملاک قانونی برای تعیین دستمزد است اما باید به درستی اجرایی شود. هیچ دولتی  طرح جدیدی را برای بهبود قدرت معیشت کارگران  یا ارتقای دستمزد آنها ارائه نکرده‌ است. دولت ها با هر طیفی که باشند باید به وظایف در مقابل مردم پایبند باشند، دولت ها به وعده هایی که هنگام انتخابات می دهند باید پایبند باشند، نمی توانیم بگوییم تمام این گرانی ها نتیجه خروج آمریکا ازبرجام است. آن مسأله ای که کشور را آزار می دهد خود تحریمی است که بیشتر از تحریم آزار دهنده است. سودجویی سوداگران در کشور رها شده است، این دولت است که باید برنامه ریزی کند و مشکلات اقتصادی را حل کند. به طور مثال  آیا حجم میزان گردش مالی باید توسط مردم کنترل شود؟! خیر. بلکه این دولت است که باید این میزان حجم نقدینگی را برنامه ریزی کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت: درجایگاه نماینده کارگران نگرانیم، تورم حاکم بر تولید کننده در اردیبهشت ماه بسیار جهش داشته است،تورم تولید کننده تا چند ماه آینده در تورم مصرف کننده بروز می کند. پیش بینی می شود تا اول مرداد ماه تورم ناشی بر سبدمعیشت رشد خیره کننده داشته باشد.جهش 40درصدی در قیمت مرغ، جهش 30درصدی در قیمت گوشت، جهش 18  درصدی در قیمت برنج و روغن و جهش 28 درصدی در مسکن و... نشان دهنده این است که مسئولان اجرایی کشور، مردم را رها کرده اند. یکی از مولفه هایی که همیشه به آن اعتراض داشتیم  نرخ خودرو بود. معتقد بودیم که نرخ خودرو نباید در سبد معیشت خانوار کارگری بیاید. در حال حاضر مشاهده می کنیم نرخ خودرو موجود در بازار با نرخ خودرو در کارخانه یکسان نیست، می گویند حباب است. اگر حباب است پس چرا مسئولان کنترل نمی کنند؟  از بین رفتن حباب های (مسکن، دلار، طلا و...) وظیفه مسئولان است که هیچ فکری نمی کنند.

 وی با بیان اینکه هر آنچه که برای دستمزد در سال 97 افزایش یافت با افزایش دستمزد از بین رفت، گفت:افزایش دستمزد سال 97 مانندیخی در گرما بود. یعنی در سبد معیشت کارگران موثر واقع نشد. افزایش دستمزد در سفره کارگری مشاهده نشد. همه این موارد مشکل است که باید چاره اندیشی و برنامه ریزی شود. دولت کاملاً سکوت کرده است. لبنیات،گوشت، مرغ، برنج همه گران می شود اما واکنشی نمی بینیم! در حال حاضر که قیمت مسکن گران شده، عده ای توجیه می کنند که با گران شدن مسکن رونق در بازار ایجاد می شود؛ معنی این استدلال را نمی دانم. یعنی اگر هر چیز بخواهد رونق بگیرد باید افزایش قیمت پیدا کند؟

 توفیقی با بیان اینکه 83 درصد کارگران زیر خط مرگ زندگی می کنند، گفت: این جهش غیرقابل کنترل در قیمت به سمتی می رود که کارگرانی که زیر خطر مرگ زندگی می کنند دیگر توانایی تحمل این شرایط را نداشته باشند. مسئولان به طور کلی کشور را رها کرده اند. زمزمه حمایت از کالای داخلی سر می دهیم، اما هیچ اقدامی نمی کنیم. به طور مثال در شرایطی که پژوسیتروئن و سامسونگ رفته اند پس چرا همچنان قیمت ها افزایش می یابد؟ یک فصل از چهار فصل سال گذشت پس چرا هیچ اقدامی برای کالای ایرانی صورت نگرفته است. تا زمانی که کرسی های بزرگ اقتصادی (هیأت دولت، اتاق بازرگانی، اتاق صنعت و معدن) همه سرمایه دار و صاحب بنگاه های اقتصادی هستند، نمی توانیم مشکلات را حل کنیم. از لاغری مردم آنها فربه تر می شوند و به فکر مشکلات مردم نیستند.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین