پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:27 - 1397/03/27

آمادگی تأمین اجتماعی برای بیمه قالیبافان

سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد در صورت تأمین بودجه لازم، آمادگی کامل به منظور افزایش پوشش بیمه ای کلیه متقاضیان را دارد.

به گزارش کارگرانلاین، چندی پیش خبری با عنوان "چه کسی جوابگوی حذف بیمه 150هزار قالیباف است؟" است منتشر شد که در آن عبدالله بهرامی،مدیرعامل اتحادیه سراسری تولید کنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه چه کسی جوابگوی حذف بیمه تامین اجتماعی 150هزار قالیباف است گفت: تأمین اجتماعی و نهاد معرفی کننده در مقابل بیمه قالیبافان حذف شده مسئولند و باید مبالغ پرداختی را پرداخت کنند.

عبداله بهرامی درباره کاهش تعداد قالیبافان بیمه شده گفت: با حمایت نمایندگان مجلس و تصویب و  اجرایی شدن قانون بیمه تامین اجتماعی قالیبافان در سال 88 ، قالیبافانی  که گواهی آموزش  فنی  و حرفه ای  قالیبافی داشته و از ادارات صنعت  ،  معدن  و  تجارت معرفی نامه داشته باشند می توانستند از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند که با طی این فرآیند حدود 470 هزار نفر معرفی و مشمول بیمه قالیبافان شدند.

 وی ادامه داد: از سال 94 به بعد با توجه به پایش و  بازرسی هایی که سازمان تأمین  اجتماعی به  علل مختلف از جمله  عدم تامین اعتبار  انجام داد این تعداد به حدود 320 هزار نفر تا سال 96 کاهش یافت. یعنی در واقع 150  هزار نفر بعد از اینکه حداقل 6 سال  بیمه پرداخت  کردند از  شمول بیمه خارج  شدند و افراد جدید و واجد  شرایط هم جایگزین  نشدند.

 پس از آن سازمان تأمین اجتماعی در واکنش به انتشار این خبر اعلام کرد:
« هدف مقنن از تصویب قانون بیمه های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار، پوشش بیمه ای شاغلین موضوع قانون بمنظور حمایت از تولید داخلی و صنایع کوچک خانگی است که در جهت کنترل و تداوم اشتغال متقاضیان مربوطه می توان به تبصره "3" ماده "1" قانون و تبصره "1" ماده "5" آئین نامه اجرائی آن اشاره کرد. همچنین به موجب ماده 2 آئین نامه یادشده وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلفند نسبت به شناسائی و معرفی مشمولان اقدام نمایند. لیکن بر اساس بررسیهای بعمل آمده برخی از متقاضیان، علی رغم عدم اشتغال در حرفه مربوطه و صرفاً به دلیل اخذ کارت مهارت فنی، از معافیت حق بیمه ذیربط بهره مند گردیده اند. با توجه به اینکه بررسی ادعای متقاضیان از وظایف ذاتی سازمان تامین اجتماعی است در تاریخ 91.6.26 اقدام به انعقاد توافقنامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گردید که به موجب آن پس از بررسی اشتغال مشترک با مراجع مذکور، صرفا ً اقدام به خروج افرادی گردیده است که در حرفه معرفی شده اشتغال نداشته اند.

بدیهی است داشتن کارت مهارت فنی و کارت شناسائی از اتحادیه های ذیربط دال بر اشتغال نبوده و بافندگان می بایست نرم تعیین شده وزارت صنعت ، معدن و تجارت (مرکز ملی فرش ایران) را رعایت نمایند.

همچنین مطابق سطر پایانی ماده 3 قانون بیمه های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار و ماده 12 آئین نامه اجرائی مربوطه، این سازمان مکلف است به میزان بودجه مصوب نسبت به ادامه پوشش بیمه ای قالیبافان و شاغلان صنایع دستی شناسه دار اقدام نماید؛ لیکن علی رغم کسری بودجه در سال های گذشته و سال جاری، سازمان تامین اجتماعی فراتر از تکالیف تعیین شده عمل نموده و تعهدات موضوع قانون را به بهترین شکل ممکن به بیمه شدگان مربوطه ارائه نموده است.

با عنایت به مراتب گفته شده، کلیه اقدامات این سازمان در پالایش و خارج نمودن افرادی که من غیرحق از معافیت حق بیمه بهره مند شده اند مطابق قانون مذکور و به منظور استمرار اجرای آن در خصوص مشمولان واقعی بوده و در صورت تأمین بودجه لازم، آمادگی کامل به منظور افزایش پوشش بیمه ای کلیه متقاضیان وجود دارد.»
منبع: تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین