پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:27 - 1397/03/27

معطلی چند ماهه برای تعیین نرخ ثبت نام در سامانه

آخرین وضعیت سامانه‌ای که می‌خواست قراردادهای کار را شفاف کند

سامانه ثبت قراردادهای کار و ثبت دادخواست‌ها که از مرداد گذشته رونمایی شد و قرار بود از مهرماه در دسترس قرار گیرد، با بخشنامه دولت به بن‌بست خورد و معطل تعیین نرخ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

به گزارش کارگرانلاین، سامانه جامع روابط کار در مردادماه سال گذشته از سوی وزارت کار با مجموع 30 سامانه معرفی و رونمایی شد، در آن زمان اعلام شد که دو زیرسامانه ثبت قراردادهای کار و ثبت دادخواست‌ها پس از طی یک دوره آزمایشی از اول مهرماه سال گذشته در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

بر اساس اظهار نظر مسئولان وزارت کار در زمان رونمایی از این سامانه‌ها، سامانه ثبت قراردادهای کار که به عنوان هسته اصلی سامانه جامع روابط کار محسوب می‌شود، قرار است، موجبات مدیریت و نظارت بر تنظیم روابط کار، تعیین و بازتعریف مقررات کار حاکم بر جامعه کار را فراهم کند.

این سامانه باعث امنیت، ایجاد روابط سالم بین کارگر و کارفرما، تسهیل سیاستهای تنظیمی بازارکار، بهینه سازی و ارتقای نظام اجرایی حوزه کار، ارتقای نظام مبتنی بر خدمات الکترونیک و بسترسازی جمع آوری اطلاعات آماری دقیق و به روز به عنوان مبنای هرگونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، نظارت بر عملکرد واحدها و سازمان‌های ارایه دهنده خدمات، وجود رویه یکسان در ارایه خدمات به مردم، امکان تشخیص درصد مشکلات در مناطق جغرافیایی کشور به منظور ارائه راهکارهای صحیح و عملی را فراهم کند.

همچنین سامانه ثبت دادخواست نیز یکی دیگر از مجموعه 30 زیرسامانه جامع روابط کار است، با این هدف طراحی شده که کارگران و کارفرمایان با صرف هزینه به مراتب کمتر، از یک نظام رسیدگی الکترونیکی سالم و عادلانه روابط کار در هر شرایط و هر مکانی بدون مراجعه حضوری برخوردار شوند.

در آن زمان اعلام شد که از مجموع 30 زیرسامانه، دو زیرسامانه ثبت قراردادهای کار و ثبت دادخواست‌ها رونمایی می‌شود، این دو سامانه پس از طی یک دوره آزمایشی از اول مهرماه سال 96 در دسترس عموم قرار می‌گیرد و سایر زیر سامانه‌ها نیز ظرف حداکثر 6 ماه به بهره برداری می‌رسد، تا کل فرآیندهای حوزه روابط کار الکترونیکی شده و تحت وب در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

این سامانه که در زمان رونمایی، هیچ نشانی اینترنتی برای آن معرفی نشد، هنوز بعد از گذشت 9 ماه از موعد تعیین شده برای قرار گرفتن در دسترس عموم، خبری از آن نیست.  

احمد مشیریان معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: مقدمات نرم‌افزاری راه‌اندازی این سامانه انجام شده و ما در حال مذاکره با دفاتر پیشخوان برای ثبت‌نام از کارگران و شروع به کار این سامانه بودیم که دولت بخشنامه‌ای صادر کرد و براساس آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را به عنوان نهاد ناظر دفاتر پیشخوان تعیین کرد و به همین دلیل مذاکرات ما وارد فاز دیگری شد.

وی ادامه داد: حالا مشغول رایزنی با سازمان تنظیم مقررات برای جزئیات انجام کار هستیم و تفاهم‌نامه‌ای هم در این زمینه تدوین شده و با نهایی شدن نرخ تعرفه این خدمات، کار سامانه آغاز خواهد شد.

معاون وزیر کار پیش‌بینی کرد که از اوایل تیرماه سامانه جامع روابط کار در پنج استان تهران، البرز، قزوین، سمنان و اردبیل راه‌اندازی شود.

در جریان معرفی این سامانه از سوی وزارت کار اعلام شد که به دلیل نبود یک سامانه یکپارچه آماری در گذشته در حوزه روابط کار، ایجاد چنین سامانه‌ای در دستورکار قرار گرفته و می‌تواند به شفاف شدن قراردادهای کار و کل فرآیندهای روابط کار منتج شود.

منبع: فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین