پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:00 - 1397/03/28

ارز ۳ نرخی، از واقعیت تا تکذیب

بانک مرکزی دلار رسمی را ۶۵۰۰ تومان کرد؟

درحالی فعالان اقتصادی از رویه ارز تک نرخی گلایه دارند و می گویند محدودیت سنگینی برای دلار ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده، خبر آمده که کالاهای لوکس دلار ۶۵۰۰ تومانی دریافت می کنند.

به گزارش کارگرآنلاین، با گذشت دو ماه از اجرای سیاست ارز تک نرخی از سوی بانک مرکزی مشخص شد که محدودیت های بسیاری برای دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی وجود دارد و بسیاری از فعالان اقتصادی هنوز موفق به دریافت ارز دولتی از سوی نظام بانکی نشده اند.

در همین ایام بود که خبر آمد فعالان اقتصادی و تجار اگر بخواهند نسبت به وارادات اقدام کنند باید مبلغی نزدیک به قیمت روز دلار در بازار آزاد بپردازند.

تجار می گویند ارز 4200 تومانی به کالاهای خاصی تعلق می گیرد و سایر گروه های کالایی در صورت نیاز به ارز باید 6500 تومان به بانک مرکزی پرداخت کنند.

گفته می شود، تخصیص ارز برای کالاهای گروه سوم شامل خودرو، موبایل، لوازم خانگی و لوازم آرایشی نیز از ساعت 10 صبح روز پنج شنبه حتی در شرایط دارا بودن کد تخصیص ارز بانک مرکزی، متوقف شده است و تا راه اندازی سامانه جدید و فعال شدن، عملا واردات این کالاها ممکن نیست و همین مسئله باعث شده تا موضوع ارائه ارز 6500 تومانی برای بسیاری از کالاها که مشمول ارز دولتی نمی‌شوند، قوت بگیرد.

اما این درحالی است که حمید قنبری؛ مدیر اداره تامین اعتبارات ارزی بانک مرکزی با رد این اخبار گفته است: بانک مرکزی تصمیمی برای تخصیص ارز جز با نرخ رسمی 4242 تومانی نگرفته و چنانچه قرار باشد اقدامی در این زمینه صورت گیرد، به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

همچنین مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت در مورد احتمال سه نرخی شدن ارز، گفته است که نرخ ارز رسمی کشور که با 4200 تومان برای هر دلار آمریکا در مورخ 22 فروردین اعلام شد تا به حال تغییر جدی نداشته و کمافی السابق پابرجاست و هیچ نرخ ارز دیگری هم در حال حاضر بر اساس اعلام بانک مرکزی رسمیت ندارد.

معاون سازمان توسعه تجارت نیز در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر واردات برخی کالاها با دلار با نرخ بیش از 4200 تومان گفته است: بر اساس تمهیدات صورت گرفته از سوی دولت، هیچ برنامه‌ای برای واردات با نرخ ارز دیگری غیر از آنچه در مصوبات دولت آمده، امکان‌پذیر نخواهد بود؛ بنابراین ادعای برخی رسانه‌ها به ویژه در شبکه های مجازی در این خصوص، صحت و سندیتی ندارد.

 باتوجه به اظهارات متعدد فعالان اقتصادی مبنی بر توقف پرداخت ارز 4200 تومانی به بسیاری از کالاها و لوکس شمردن این کالاها، بعید نیست دیر یا زود بانک مرکزی رسماً در اطلاعیه ضوابط جدید تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاها را اعلام کند.

این درحالی است که در روزهای نخست اجرای سیاست ارز تک نرخی، دولتمردان به خصوص اسحاق جهانگیری به مردم اطمینان دادند که تمام نیازهای ارزی با دلار 4200 تومانی پوشش داده خواهد شد ولی حال واقعیت بازار با وعده های دولتی ها تناقض اساسی دارد.

خبر مهمی که این روزها دست به دست می شود این است که زین پس بانک مرکزی با راه اندازی سامانه جدیدی بنا دارد ارز دولتی را به سه نرخ متفاوت و به گروه های کالایی مختلف تخصیص دهد.

برهمین اساس وبا توجه به محدودیتی که برای تعداد کالاهای دریافت‌کننده دلار 4200 تومانی وجود دارد، قرار است بانک مرکزی در قالب سامانه سماصا تخصیص ارز را انجام دهد. در این سامانه به کالاهای اساسی دلار با قیمت رسمی (که اکنون 4242 تومان است) به اضافه یارانه 400 تومانی پرداخت می شود.

همچنین بخشی از کالاهای وارداتی دلار را به قیمت رسمی 4242 تومانی دریافت خواهند کرد. و آن گروه از افراد که نیازشان ضروری نیست با نرخی خارج از دو نرخ موجود باید ارز را تامین کنند که البته برخی خبرها از این حکایت دارد که این نرخ سوم 6500 تومان تعیین شده است.

یحیی آل اسحاق رییس اتاق سابق بازرگانی تهران نیز در اینباره گفته که ارز توافقی یا همان نرخ سوم ارز به شکلی منظم و بر اساس فرمولی که وزیر صنعت، معدن و تجارت کلیاتش را تصویب کرده و جزییات آن بزودی ابلاغ می‌شود، بین صادرکننده و واردکننده مبادله خواهد شد که در واقع بر اساس واریزنامه‌های صادراتی با نرخی مشخص واگذار می‌شود.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین