پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:19 - 1397/04/25

هزینه ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه روابط کار تعیین شد

روز گذشته تعرفه ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار تعیین شد و قرار است ثبت نام از هفته جاری در فاز نخست در استان تهران آغاز شود.

به گزارش کارگرآنلاین،  روز گذشته کمیته تخصصی تنظیم «سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی» تعرفه ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار از طریق دفاتر پیشخوان دولت به تصویب رسید.

 مطابق مصوبه این کمیته  نرخ ثبت نام برای کارگران و کارفرمایان با دو تعرفه متفاوت تعیین شد؛ به این ترتیب که هزینه ثبت نام و تشکیل پرونده برای کارفرمایان حقیقی و حقوقی 5510 تومان و با احتساب 490تومان مالیات بر ارزش افزوده مجموعا 6 هزار تومان و هزینه ثبت نام برای کارگران نیز 4590 تومان و با احتساب 410 تومان مالیات بر ارزش افزوده در مجموع 5 هزار تومان تعیین شد.

 این درحالی است که پیش از این علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در  بخش خبری 21شبکه یک سیما از راه‌اندازی سامانه شناسنامه کار خبر داده بود. وی حتی نشانی این سایت را اعلام کرده و گفته بود کارگران می‌توانند با مراجعه به مراکز پیشخوان دولت در این سامانه ثبت‌نام کنند. آن‌چنان که وزیر کار اعلام کرده بود هزینه ثبت‌نام در این سامانه برای اولین بار حدود 2100 تومان و برای دفعات بعدی رایگان است.

در فاز نخست پیاده سازی این سامانه، صرفا کارگران و کارفرمایان استان تهران امکان ثبت نام در سامانه را دارند اما به تدریج طی هفته های آینده در استان های البرز، قزوین، اردبیل و سمنان به صورت آزمایشی و سپس طی ماه های آینده در کل کشور در دسترس کارگران و کارفرمایان خواهد بود.

سامانه جامع روابط کار از طریق آدرس اینترنتی http://prkar.mcls.gov.ir قابل دسترس است و کارگران و کارفرمایان پس از تشکیل پرونده در دفاتر پیشخوان دولت و دریافت نام کاربری و رمز عبور می توانند وارد سامانه شوند.

 از آنجایی که مطابق آمار بیش از 90 درصد نیروی کار در کشور قراردادهای موقت دارند، قانون کار برای حل مشکلات قراردادهای کارگران راه گشا نبوده است. در همین راستا مقرر شد تا سامانه امنیت شغلی و ثبت قراردادهای کار راه اندازی شود؛ سامانه ای که بناست کارفرمایان را موظف به ثبت تمام قراردادهای کارگری و جزئیاتش کند تا بلکه به اختلافات دامنه‌دار کارگری و کارفرمایی سروسامانی دهد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین