پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:21 - 1397/04/25

آغاز به کار سامانه روابط کار از شنبه آینده

عضوشورای عالی کار با اشاره به اینکه سامانه روابط کار از شنبه آغاز به کار می کند گفت:مطابق مصوبه کمیته تخصصی تنظیم «سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی» نرخ ثبت نام برای کارگران و کارفرمایان با دو تعرفه متفاوت تعیین شد.

به گزارش کارگرآنلاین، علی خدایی، عضوشورای عالی کار در گفت وگو با تسنیم، از اتحاد بین جامعه کارگری و کارفرمایی در آغاز به کار سامانه روابط کار خبر داد و گفت: حداکثر تا روز شنبه این سامانه راه اندازی می شود و کارگران و کارفرمایان می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان ثبت نام خود را انجام دهند.

وی ادامه داد:تنها مانعی که تا کنون باعث شده بود که این سامانه اعلام نشود عدم اعلام نرخ تعرفه ثبت نام بود که امروز به نتیجه رسید. مطابق مصوبه کمیته تخصصی تنظیم «سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی»  نرخ ثبت نام برای کارگران و کارفرمایان با دو تعرفه متفاوت تعیین شد؛ به این ترتیب که هزینه ثبت نام و تشکیل پرونده برای کارفرمایان حقیقی و حقوقی 5510 تومان و با احتساب 490تومان مالیات بر ارزش افزوده مجموعا 6 هزار تومان و هزینه ثبت نام برای کارگران نیز 4590 تومان و با احتساب 410 تومان مالیات بر ارزش افزوده در مجموع 5 هزار تومان تعیین شد.

 عضو شورای عالی کار بیان کرد:حداقل توقع ما در اجرای این سامانه در مرحله اول اجرایی تبصره 1ماده 7 قانون کار است. این سامانه مرجع مناسبی است. زمانی که کارفرمایان موظف شوند که قرارداد را ثبت کننددیگر نمی توانند قرارداد سفید امضا را ثبت کنند. موارد غیرقانونی رصد خواهد شد،چرا که الزام قانون است.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه افراد در این سامانه قادر خواهند بود عملیات مختلف از جمله ثبت شکایت و... انجام دهند، برای شناسایی اولیه و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی برای یک نوبت و دریافت رمز ورود به سامانه موضوع احراز هویت کاربران نکته‌ای بود که برای این مورد دفاتر پیشخوان دولت به عنوان مرجع احراز هویت انتخاب شدند.

 خدایی گفت: سامانه ثبت دادخواست که یکی دیگر از 30 زیرمجموعه سامانه جامع روابط کار است با این هدف طراحی شده که کارگران و کارفرمایان با صرف هزینه به مراتب کمتر، از یک نظام رسیدگی الکترونیکی سالم و عادلانه در روابط کار در هر شرایط و هر مکانی بدون مراجعه حضوری برخوردار شوند.

 این عضو شورای عالی کار افزود:  این سامانه برای الزام کارفرمایان به ثبت قراردادها در ادارات کار است تا آنها نتوانند کارگران را مجبور به تن دادن به قراردادهای سفیدامضا کنند. این سامانه می‌تواند مزایای دیگری از قبیل کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت را برای افراد ذینفع در پی داشته باشد. همچنین در اجرای تبصره 1 ماده 7 قانون کار (تعیین سقف مدت برای قرارداد در کارهای غیر مستمر) این سامانه وسیله‌ای برای ثبت قراردادها و کنترل آنها خواهد بود و مهمترین کارکرد آن می‌تواند برای نخستین‌بار در کشور مرجع آماری دقیقی از وضعیت بازار کار، قراردادها و.....باشد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین