پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:25 - 1397/05/19

نشریه فوربز تحلیل کرد:

۵ نشانه برای حمله نظامی آمریکا به ایران

نشریه فوربز در یک تحلیل، ۵ نشانه را ارائه کرد که در صورت وقوع آنها، می‌توان حمله قریب الوقوع نظامی آمریکا به ایران را نتیجه گیری کرد.

به گزارش کارگرانلاین، اکنون احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران بسیار کم است، اما اگر آمریکا بخواهد به ایران حمله کند، قبل از آن باید اقداماتی انجام دهد.   به گزارش فرارو، چند روز پیش یک رسانه استرالیایی مدعی شد که آمریکا برای حمله نظامی به ایران در ماه آینده برنامه‌ریزی می‌کند! این ادعا به سرعت توسط جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، تکذیب شد. متیس این گزارش را "تخیلی" دانست.

با این حال، با توجه به تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا بر سر بازگشت تحریم‌ها، برخی ناظران در بلندمدت وقوع درگیری بین دو کشور در خلیج فارس، یا حتی جنگ، را مردود نمی‌دانند. در آبان ماه، تحریم نفتی ایران اجرا می‌شود. آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که آن‌ها می‌خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. ایران در مقابل، تهدید کرده که اگر نتواند نفت صادر کند، تنگه هرمز را به روی کشتیرانی بین المللی مسدود خواهد کرد. چنین تنش‌هایی، حداقل احتمال درگیری محدود را بیشتر می‌کند. اما به هرحال، اگر آمریکایی‌ها بخواهند روزی به ایران حمله کنند، چنین حمله‌ای مستلزم انجام اقدامات تدارکاتی است.

نشریه فوربز در گزارشی به قلم مارک کانشین، کارشناس مسائل نظامی، پنج نشانه را مطرح کرد که اگر آمریکا آن‌ها را نشان دهد، این بدان معناست که قصد دارد با ایران وارد درگیری نظامی شود. نشانه‌های فوربز، تدارکاتی هستند که آمریکا برای ورود به جنگ انجام می‌دهد. آمریکا در گذشته برای ورود به برخی نزاع‌های خاورمیانه، تداراکات مشابهی انجام داده بود.

۱- افزایش فعالیت در پایگاه‌های هوایی آمریکا در قطر و دیگو گارسیا
آمریکا تجهیزات هوایی بزرگی در دو پایگاه هوایی‌اش در قطر (پایگاه العدید) و جزیره دیگو گارسیا در وسط اقیانوس هند مستقر کرده است. در حملات آمریکا به عراق در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳، این دو پایگاه به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفتند و هنوز از عملیات هوایی آمریکا در نزاع‌های عراق و افغانستان پشتیبانی می‌کنند. بنا به گفته فوربز، از آنجا که حملات اولیه به ایران، دریایی و هوایی خواهد بود، این دو پایگاه کانون حملات آمریکا خواهند بود. البته امکان دارد که پایگاه‌های آمریکا در بحرین هم مورد استفاده قرار گیرد.

۲- تشدید تدابیر امنیتی در پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه
در صورت وقوع درگیری، ایران نیرو‌های کماندو و نامنظم زیادی دارد که ممکن است به پایگاه‌های آمریکا حمله کنند. آمریکا، با پیش‌بینی این امر، برای تقویت امنیت پایگاه‌هایش در منطقه، به خصوص در کویت، بحرین و قطر، نیرو‌های بیشتری اعزام خواهد کرد. این تدارکات، به نوعی زمینی خواهد بود و صرفا برای تامین امنیت محلی انجام خواهند شد. بعید است که آمریکا به ایران، حداقل در مراحل اولیه درگیری، نیروی زمینی اعزام کند.

۳- گله‌مندی مقامات ایران از پرواز‌های شناسایی
قبل از هرگونه درگیری، آمریکا برای تشخیص اهداف جهت انجام حملات، پرواز‌های شناسایی بر فراز ایران را بیشتر خواهد کرد. آمریکا تلاش خواهد کرد تا این امر را سری نگه دارد. آمریکا برخی از اطلاعات را از طریق ماهواره‌ها یا ابزار‌های سری بدست خواهد آورد. با این حال، برخی از پرواز‌های شناسایی، قابل رویت خواهد بود. ایران متوجه این پرواز‌ها خواهد شد و به ادعای فوربز، قطعا درباره نقض حریم هوایی‌اش گله‌مندی خواهد کرد.

۴- تخلیه غیرنظامیان آمریکا وابستگان نظامی آن از بحرین
نیروی دریایی آمریکا در بحرین یک پایگاه دائمی دارد که "فعالیت پشتیبانی دریایی" نام دارد. از آنجا که بحرین هم مخالف ایران و هم به آن نزدیک است، قطعا در هرگونه نزاعی، حتی اگر به طور مستقیم شرکت نکند، درگیر خواهد شد. بنابراین، اگر تهدید جنگ بوجود بیاید، مقامات نظامی، وابستگان را بیرون خواهند برد.

۵- افزایش فعالیت نیروی دریایی آمریکا
همزمان با فروکش کردن نزاع‌ها در عراق و افغانستان و نیز افزایش ماموریت‌ها در اقیانوس آرام، در سال‌های اخیر فعالیت نیروی دریایی آمریکا در مناطق خلیج فارس و اقیانوس هند کمتر شده است. بنابراین، نیروی دریایی آمریکا برای برآورده کردن نیاز‌های عملیات درگیری با ایران، به افزایش کشتی‌هایش در منطقه نیاز خواهد داشت.
منبع: اقتصاد نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین