پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:48 - 1397/06/12

مردم در انتظار شفافیت در پرداخت حقوق مدیران

سامانه ثبت حقوق و مزایای مسئولان به کجا رسید؟

ماجرای حقوق های نجومی برخی مسئولان در کشور که اتفاق افتاد دل بسیاری از دسلسوزان نظام و انقلاب را لرزاند که چرا فلان مدیر باید حقوق های چند ده میلیونی بگیرد و یک کارگر ساده نزدیک به یک میلیون تومان.

به گزارش کارگرآنلاین، همین اختلاف دریافتی حقوق ها باعث شد رهبر معظم انقلاب در سخنانی فرمودند: "موضوع حقوق‌های نجومی، در واقع هجوم به ارزش‌ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناها است و اکثر مدیران دستگاه‌ها، انسان‌های پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود. این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتماً به صورت جدی پیگیری، و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود."

همچنین معظم له در جایی دیگر فرمودند: " موضوع این حقوقها و برداشت‌های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال است -که امروز در بین مردم رایج شده است که خبرش را دهان‌به‌دهان نقل می‌کنند- این برداشت‌ها نامشروع است، این برداشت‌ها گناه است، این برداشت‌ها خیانت به آرمانهای انقلاب اسلامی است. قطعاً در گذشته کوتاهی‌هایی شده است، غفلت‌هایی شده است، بایستی جبران بشود؛ این‌جور نباشد که ما سروصدا بکنیم و بعد قضایا را تمام بکنیم و بکلّی به دست فراموشی بسپریم؛ باید دنبال بشود."

تاکید رهبر انقلاب بر اینکه نباید بررسی این قضایا مورد غفلت واقع شود ، این در حالی است که مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار در کشور قوانینی برای دریافت حقوق مسئولان و سقف آن تهیه کرد و از سوی دیگر لازم است شفافیت درباره حقوق مسئولان و مدیران کشور صورت پذیرد.

سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران یکی از کارهایی بوده که باید به بهترین شکل در دسترس عموم مردم قرار گیرد ، حاجی دلیگانی نماینده مجلس در این خصوص می گوید: سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران باید برای همه مردم در دسترس باشد و مدیران و مسؤولان هر 3 قوه باید حقوق و مزایای خود را اعلام کنند.

وی درباره افشای حقوق مدیران اظهار داشت: قانونگذار دولت را مکلف کرده سامانه اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران و مسؤولان را راه‌اندازی کند. از زمان تصویب ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه در اسفند سال ۹۵ دولت یک سال زمان داشت این کار را انجام دهد که متاسفانه تعلل کرده و اکنون شاهدیم ۶ ماه از مهلت قانونی که مجلس به دولت داده نیز گذشته و هنوز این سامانه راه‌اندازی نشده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اخیراً معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی گفته این سامانه را نمی‌توانیم در دسترس عموم قرار دهیم و باید زیرساخت‌های آن فراهم شود، این موضوع از دید مجلس پذیرفته نیست و سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران باید برای همه مردم در دسترس باشد و مدیران و مسؤولان هر 3 قوه باید حقوق و مزایای خود را اعلام کنند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: انتقادی که به مجلس وارد است این است که مجلس باید پیشقدم می‌شد و حقوق و مزایای نمایندگان را در این سامانه وارد می‌کرد. طبق گفته معاون رئیس‌جمهور، تاکنون مجلس این کار را انجام نداده و همین کم‌کاری مجلس و تعلل در اجرای قانون باعث شده بخش نظارتی مجلس لنگ بماند و به قول معروف زبان مجلس در قبال مسؤولان دولتی در این زمینه کوتاه باشد. وی افزود: ما طرح شکایت از هیات‌رئیسه مجلس را به کمیسیون اصل 90 می‌بریم که چرا هیات‌رئیسه در اجرای قانون تعلل و کوتاهی کرده است. قطعاً هر کسی در مجلس، دولت یا قوه قضائیه در مقابل اجرای این قانون بایستد متضرر خواهد شد.

حاجی‌دلیگانی در پاسخ به این سوال که آیا این قانون مشمول سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی و شرکت‌های زیرمجموعه مانند شستا و صندوق بازنشستگی می‌شود؟ گفت: این شرکت‌ها هر وقت به ضررشان باشد می‌گویند خصوصی هستیم و هر وقت به نفع‌شان باشد خودشان را دولتی جا می‌زنند ولی این قانون مختص همه شرکت‌ها و سازمان‌هاست و البته تاکید ما در اینگونه جاها که می‌تواند حیاط خلوت باشد بیشتر است که حقوق و مزایای آنها ثبت و در دسترس عموم قرار گیرد. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس درباره فیش‌های حقوقی برخی مدیران پتروشیمی‌ها که اخیراً منتشر شده و نه‌تنها برخوردی صورت نگرفته بلکه ارتقا نیز یافته‌اند، گفت: قطعاً در مجلس با بررسی پرونده این افراد و ورود به آنها نمی‌گذاریم حقی از مردم تضییع شود و حتماً با مدیرانی که حقوق‌های بالا گرفته‌اند برخورد خواهد شد و عزل می‌شوند.

حالا باید منتظر ماند و دید سرنوشت سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران چه می شود؟ آیا دولت این طرح را اجرایی می کند؟

منبع: افکار نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین