پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:48 - 1397/06/17

این قرص در عرض 3 ساعت جانتان را می گیرد !

قرص برنج عوارض بسیار بد و جبران ناپذیری به همراه دارد. گاهی با نداشتن اطلاعات کافی در مورد قرص برنج باعث به خطر انداختن جان خود و اطرافیان می شویم.

به گزارش کارگرانلاین، قرص برنج ماده ای بسیار سمی و کشنده می باشد که برای دفع آفات و حشرات کاربرد دارد اما گاهی در اثرتماس با انسان عواقب بدی را به همراه دارد. قرص برنج در عرض 3 ساعت جان انسان را می گیرد و مرگ زجر آوری را برای فرد رقم می زند. در این مقاله بیشتر با قرص برنج و عوارض آن آشنا شوید.

قرص برنج چیست؟
این قرص با اسم علمی «قرص فسفید آلومینیوم» ماده‌ای است با ترکیب فسفید که به‌صورت قرص‌های ٣گرمی، ساخته‌شده است.  این قرص خطرناک از نظر ظاهر شباهت زیادی به قرص‌های روان‌گردان (اکستازی) دارد. اما شناخت ظاهری این نوع قرص‌ها در جلوگیری از مصرف آن بسیار ضروری است. این قرص به رنگ خاکستری است و دربسته‌های 10 تایی فروخته می‌شود. قرصی  که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد حال با بدن یک انسان چه خواهد کرد. حتی مصرف یک‌ششم این قرص نتایج غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت.

اثر قرص برنج بر بدن
این ماده سمی به راحتی جذب دستگاه‌های گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می‌شود.هرچه این ترکیبات تازه‌تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک‌تر هستند، به طوری که این ماده با ساخت پروتئین تداخل دارد و مانع سنتر پروتئین می‌شود.
 
سپس فسفین با بلوک کردن سیتوکروم اکسیداز و مهار فسفوریسیون اکسیداتیو باعث افزایش رادیکال‌های آزاد و سپس مرگ سلولی می‌شود و در نتیجه دستگاه‌هایی از بدن که به مقدار بیشتری اکسیژن نیاز دارند نسبت به این سم حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند.
 
مسمومیت با قرص برنج یکی از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران یافت نشده است.
سم قرص برنج سمی است که بر روی سلول‌های بدن تاثیر بدی دارد و تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود.
 
مرگ بر اثر مصرف قرص برنج مرگی دردناک است و فرد عطش زیادی دارد و در این مرگ فرد تا زنده است، هوشیار و بیدار بوده و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند. این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی زجرآور خواهد مرد.

درمان
بعد از مشاهده اولین علائم که شامل تهوع : استفراغ , درد شکم, تنگی نفس می باشدمسموم را به هوای ‌آزاد برده و در صحت هوشیار بودن و مصرف خوراکی با ایجاد تهوع سعی در خارج کردن ماده سمی می نمائیم و بعد از آن شستن معده بیمار با 2 الی 4 لیتر آب , دادن زغال فعال می باشد .

در مورد افرادی که دچار تنگی نفس شده اند باید اکسیژن رسانی صورت گیرد . در صورت مشاهده تا کی کاردی تزریق منیریم سولفات وریدی به مسموم ,مصرف داروی Trimetazidin   20mg ( باعث افزایش اکسیژن رسانی به بافت قلب می گردد ) 2 بار در روز باعث کاهش دیس ریتمی قلب می گردد سایر درمانها بسته به علائم مشاهده شده در مسموم صورت می گیرد.

بهبودی و زنده ماندن بیمار برای 4 روز به درمان به موقع بیمار بر می گردد . با این وجود زندن ماندن بسیار و سلامت او وابسته به میزان ‌آسیب کلیه و کبد می باشد که در اصل وابسته به میزان سم مصرف شده است .

الودکتر

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین