پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:18 - 1397/07/13

بخوانید: از کجا دلار بخریم؟ چند بفروشیم؟

این روز‌ها بازار ارز با حواشی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. شایعات زیادی درباره کاهش قیمت ارز مطرح شده و همین موضوع التهابات زیادی را وارد این بازار کرده است.

به گزارش کارگرانلاین، این روز‌ها بازار ارز با حواشی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. شایعات زیادی درباره کاهش قیمت ارز مطرح شده و همین موضوع التهابات زیادی را وارد این بازار کرده است. این درحالی است که به دلیل کاهش شدید نرخ ارز‌های عمده در بازار آزاد بیشتر صرافی‌ها از خرید ارز مردم خودداری می‌کنند و بازار با شایعات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. با این وجود دیروز اطلاعیه‌های رسمی برای خریدوفروش ارز صادر شد که در ادامه خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌آوریم:

نرخ دلار در بانک‌ها چقدر است؟
با توجه به اینکه بانک مرکزی در گذشته به بانک‌ها اجازه داده براساس نرخ بازار آزاد نسبت به خریدوفروش ارز اقدام کنند، نرخ‌ها در شبکه بانکی از ابتدای صبح دیروز حرکت نزولی داشته، به شکلی که از حدود ١٠‌هزار و ٥٠٠ تومان در ساعات آغازین معاملات به ٩‌هزار و ٩٥٠ تومان بابت هر دلار رسید. در ساعات پایانی کار بانک‌ها هم دلار از مردم ۱۰۵۰۰ تومان و یورو ۱۱۵۰۰ تومان خریداری می‌شد، البته برخی متصدیان بانکی می‌گفتند که قیمت‌های مذکور برای اعلام عمومی است و اگر افراد واقعا فروشنده ارز باشند، می‌توان نرخ لحظه‌ای را از شعب ارزی مرکزی استعلام و برای فروشنده ارز، محاسبه کرد. برهمین اساس از روز گذشته بانک مرکزی، بانک‌ها را مکلف کرد تا نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کنند. به‌خصوص اینکه برخی از صرافی‌ها از معامله ارز به دلیل نوسانات بالا خودداری می‌کردند.

سود سپرده گذاری ارزی چقدر است؟
روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد سپرده‌گذاران ارزی سود سپرده را ماهانه و به صورت اسکناس ارز دریافت می‌کنند. همچنین درصورت انصراف سپرده‌گذار پیش از سررسید، بانک‌ها موظفند بلافاصله نسبت به بازگرداندن وجوه سپرده‌گذاری‌شده اقدام کنند. در این طرح برای سپرده‌های یورویی سالانه ٣درصد، دلاری ٤‌درصد و درهمی ٢‌درصد سود پرداخت می‌شود که بانک مرکزی اصل و سود این سپرده‌ها را تضمین کرده است. بانک مرکزی در این اطلاعیه تأکید کرده؛ سپرده‌گذاری ارزی بهترین راه برای سودبردن از سرمایه ارزی است. بانک مرکزی اعلام کرد فروش ارز تا سقف ٥‌هزار یورو یا معادل آن فقط در صرافی‌های مجاز امکان‌پذیر است.

دلارمان را به دلال‌ها بفروشیم؟
نمایندگان مجلس خرید، عرضه و فروش ارز خارج از واحد‌های مجاز تعیین‌شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحد‌های صنفی را ممنوع کرد. نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با حذف ماده ۲۳ لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مخالفت کردند و خواستار شدند که بانک مرکزی برای پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیرمجاز ارز اقداماتی را درنظر بگیرد که یکی از آن‌ها ممنوعیت خریدوفروش ارز در واحد‌های غیرمجاز و توسط دلالان است. در طرح اعلام‌شده از طرف نمایندگان مجلس تأکید شده دولت باید میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور، همراه مسافر، همراه رانندگان عبوری و مواردی از این قبیل را مشخص کند. همچنین دولت مکلف است ارز مورد نیاز اشخاص را تأمین و درصورت عدم کفایت آن، بازار‌های مبادله آزاد ارز را به گونه‌ای ایجاد کند که تقاضای اشخاص از قبیل: ارز مسافری و عبوری از طریق قانونی تأمین شود. در دیگر تبصره این طرح اعلام شده عرضه و فروش ارز، خارج از واحد‌های مجاز تعیین‌شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحد‌های صنفی، ممنوع است و با مرتکبین مطابق قانون رفتار می‌شود.

از دلال‌ها دلار بخریم؟
خرید دلار از دلال‌ها ریسک است و پلیس فتا هم دیروز نسبت به خرید دلار از دلالان هشدار داده است. این اتفاق به این دلیل است که دلار‌های تقلبی در بازار بشدت زیاد شده و درصورت خرید از دلال‌ها امکان پیگیری قضائی این تخلف ضعیف است.

قیمت کانال‌های تلگرامی درست است؟
کانال‌های تلگرامی زیادی هستند که قیمت‌سازی می‌کنند و نرخ‌هایشان غیرواقعی است. اگر قصد خرید یا فروش دلار دارید، قیمت‌ها را از صرافی‌های مجاز بپرسید. دادستان تهران دیروز اعلام کرد دستور مسدودسازی ١٧ سایت و ٢٦ کانال در فضای مجازی صادر شده است. ظاهرا برخی از سایت‌های مرتبط با ارز و سکه به‌خصوص ظرف یکی دوهفته اخیر با اعلام قیمت‌های لحظه‌ای و دقیقه‌ای ارز، به التهابات دامن می‌زدند که بعد از تأکید ریاست قوه‌قضائیه برای برخورد با اینگونه اقدامات خلاف قانون، با همکاری پلیس تهران و فتای ناجا ظرف روز گذشته این سایت‌ها و کانال‌ها مسدود شده‌اند.

منبع: روزنامه شهروند

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین