پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00014:41 - 1397/09/21

حذف یک فرایند از ارائه خدمات به دارندگان سهام عدالت + توضیحات سازمان خصوصی سازی

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: با توجه به اینکه فرایند ساماندهی سهام عدالت به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود، هیچ‌گونه نیازی به استمرار فعالیت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت نمی‌باشد.
به گزارش کارگر آنلاین ؛ سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: بر اساس قوانین و مقررات موجود، شرکتهای تعاونی سهام عدالت شهرستانی به منظور همکاری در ارائه خدمات به مشمولین این طرح در قالب شرکت‌های غیردولتی تشکیل شده‌اند و موظفند بر اساس قانون تعاون فعالیت کنند. به همین دلیل هیچ تکلیف قانونی برای تامین هزینه‌های این شرکت‌ها از محل منابع یا بودجه‌های دولتی وجود ندارد.
 
در سال‌های گذشته نیز با عنایت به مضایق مالی و مشکلات شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستان‌ها و به منظور تامین هزینه‌ها و جبران خدمات شرکت‌های یاد شده در خصوص ثبت نام نهائی مشمولین با وجود غیردولتی بودن آن شرکت‌ها، با پیشنهاد و پیگیری سازمان خصوصی‌سازی و به استناد تصویب‌نامه شماره 119523/ت51927ﻫ مورخ 1394/9/10 هیأت وزیران مبلغ 370,440,000,000 ریال اعتبار جهت پرداخت به شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی اختصاص یافت که با وجود مشکلات قانونی و موانع موجود در زمینه عدم تکلیف و الزام دولت به تأمین حقوق کارکنان شرکتهای تعاونی و غیردولتی، مبالغی بابت سال‌های 1392 و 1393 از طریق ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان‌های سراسر کشور به شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستان‌ها پرداخت شد.
 
ناگفته نماند که بر اساس ضوابط و مقررات موجود فرایند شناسایی و ثبت نام مشمولین سهام عدالت در تاریخ 31/01/1394 خاتمه یافته و عملا با اتمام ثبت نام مشمولین سهام عدالت حتی یک مورد ثبت نام و ارجاع کار از سوی دولت در این شرکت‌ها موضوعیت نداشته است.
 
با این حال با پیگیری‌های بعمل آمده و مجددا بمنظور جبران خدمات کارکنان این تعاونی‌ها هیأت وزیران موافقت کرد، در راستای اجرای مفاد تصویبنامه شماره 74662/ت55700ﻫ مورخ 7/6/1397 هیات محترم وزیران، مبنی بر تسویه و جبران خدمات کارکنان تعداد 343 شرکت تعاونی سهام عدالت شهرستانی در ارتباط با عملکرد سال‌های 1394 لغایت 1396، مبلغ 250 میلیارد ریال اختصاص داده شد تا به افرادی که واقعا در این سال‌ها در تعاونی به خدمت اشتغال داشته‌اند پرداخت شود که در همین ارتباط و به منظور تسهیل و تسریع در اختصاص مبالغ تصویبی فوق‌الذکر، طی دو نوبت به صورت کتبی موضوع ضرورت ارائه مدارک و مستندات قابل اتکاء جهت شناسایی و تخصیص بودجه به کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی جهت تسویه حساب به اطلاع مدیران شرکت‌ها رسیده است که در حال حاضر تمامی کارکنان تعداد 156 شرکت تعاونی با ارائه مدارک و مستندات لازم مبالغ تخصیصی را اخذ و یا در حال تسویه حساب می‌باشند و تعداد 107 شرکت تعاونی به دلایلی از قبیل عدم بدهی تعاونی به پرسنل و کارمندان و یا فعال نبودن تعاونی طی سال‌های مورد نظر، نیاز به این پول نداشته و مدارک ارسال ننموده‌اند و صرفا تعداد 80 شرکت تعاونی که تاکنون به تسویه حساب با دولت رضایت نداده‌اند از ارائه مستندات و اخذ وجوه تخصیصی براساس معیارهای ابلاغ شده خودداری نموده‌اند.
 
شایان ذکر است: در راستای ساماندهی و تکمیل طرح توزیع سهام عدالت، توسط این سازمان سامانه ساماندهی سهام عدالت به نشانی www.samanese.irجهت اطلاع‌رسانی به عموم مردم در خصوص آخرین وضعیت سهامداری مشمولین، صدور صورتحساب، صدور و پرداخت قبض مانده بدهی سهام پرداخت نشده مشمولین، ثبت شماره شبای بانکی و  ... راه‌اندازی شده است که مشمولان می‌توانند با کمترین هزینه ممکن و از طریق تلفن همراه و رایانه ضمن مراجعه به سامانه سهام عدالت ارزش سهام، صورتحساب و میزان سود تخصیصی یا پرداخت شده مربوط به خود را مشاهده و از آخرین اخبار و اطلاعات سهام عدالت مطلع شوند.
 
با توجه به اینکه سازمان خصوصی‌سازی در ادامه فرایند ساماندهی سهام عدالت کلیه امور مشمولین را بصورت الکترونیکی با سرعت و دقت بالا به انجام رسانده و با راه‌اندازی مرکز پاسخگوئی تلفنی شبانه‌روزی، دایر کردن میز خدمت جهت پاسخگوئی ارباب رجوع حضوری و ایجاد سیستم رسیدگی به درخواست‌ها و شکایات مردمی در سایت سازمان و فعال نمودن سامانه اطلاع‌رسانی سهام عدالت جوابگوی سوالات و ابهامات مشمولین می‌باشد، عملا هیچ‌گونه نیازی به استمرار فعالیت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت نمی‌باشد؛ ضمن آن که مقوله ثبت نام از مردم بابت طرح سهام عدالت نیز خاتمه یافته است و وظیفه‌ای بر عهده تعاونی‌ها نمی‌باشد.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین