پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:16 - 1397/09/24

۵ ماده غذایی برای بهبود کیفیت خون

چگونه می توان کیفیت خون را بهبود بخشید؟
به گزارش کارگرانلاین، چگونه می توان کیفیت خون را بهبود بخشید؟ بگذارید ابتدا خون را تعریف کنیم: خون بافت مایع ارتباطی و پیوندی است که در میان مویرگ ها، رگ ها، شریان ها و بطن های تمامی مهره داران در جریان است. رنگ قرمز خون به دلیل وجود رنگدانه های هموگلوبینی است که در گلبول های قرمز وجود دارد. خون مایعی متراکم است که شفاف نیست اما رنگ آن می تواند تغییر کند: قرمز مایل به زرد که نشان دهنده میزان بالای اکسیژن در خون است یا قرمز پر رنگ که نشان دهنده کمبود اکسیژن می باشد. متوسط میزان pH خون بین ۷,۳۵ تا ۷,۴۵ است و دمای آن ۳۸ درجه سانتی گراد است که کمی بالاتر از دمای بدن است.
 
خون چه موادی را با خود در بدن حمل می کند؟
 
– مواد مغذی
 
– هورمون ها
 
– پادتن ها
 
– اکسیژن
 
– دی اکسید کربن
 
– الکترولیت ها
 
– ویتامین ها
 
– گرما
 
خون در کدام قسمت شکل می گیرد؟
سلول های خون در مغز استخوان تولید می شوند؛ مغز استخوان بافتی اسفنجی است که درون برخی از استخوان های بدن قرار دارد. مانند استخوان های لگن، جناغ و جمجمه. بدن انسان تقریبا ۴,۵ تا ۶ لیتر خون دارد که ۵۵ درصد آن را پلاسمای خون تشکیل می دهد. پلاسما بخش مایع خون است که از آب، نمک معدنی و پروتئین ها تشکیل شده است. ۴۵ درصد دیگر خون را گلبول های قرمز، سفید و پلاکت ها تشکیل می دهند.
 
چگونه غذایی سالم مصرف کنیم؟
– سبزیجات بدون نشاسته مانند گوجه فرنگی، هویج و اسفناج مصرف کنید. مصرف سیب زمینی را کاهش دهید اما آن را قطع نکنید.
 
– پروتئین های سالم مانند انواع گوشت سفید، گوشت مرغ، گوشت بوقلمون و گوشت ماهی مصرف کنید. از مصرف گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس خودداری کنید. سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که حداقل دو بار در هفته باید ماهی مصرف کنید!
 
– غذاهای کامل و مغذی بهترین انتخاب برای حفظ سلامتی است. برنج قهوه ای، پاستاها یا نان کامل بسیار بهتر از برنج سفید می باشند زیرا حاوی فیبر هستند. این مواد غذایی قند خون را به آرامی بالا می برند و به این ترتیب فرد خیلی زود احساس سیری می کند.
 
– از روغن های گیاهی استفاده کنید. بهتر است روغن زیتون و کلزا را در غذای خود جای دهید. از طرفی مصرف کره را به حداقل برسانید زیرا کره حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است.
 
– از خوردن نوشیدنی های قند دار خودداری کنید. بعضی آب میوه های غیر طبیعی، انواع نوشابه و چای سرد (آیس تی) مقدار زیادی قند دارند. بهتر است به جای این نوشیدنی ها آب بنوشید.
 
 
خون از کدام ویتامین ها و مواد معدنی تشکیل شده است؟
– ویتامین E: این ویتامین گلبول های قرمز خون را مقاوم تر می کند.
 
– ید: این عنصر در رشد گلبول های قرمز و پلاکت ها نقش دارد.
 
– ویتامین C: این ویتامین به جذب آهن کمک می کند.
 
– زینک: این عنصر در شکل گیری لنفوسیت ها (نوعی از گلبول های سفید) نقش موثری دارد.
 
– ویتامین K: این ویتامین به انعقاد خون کمک می کند.
 
– کبالت: این فلز به شکل گیری هموگلوبین و گلبول های قرمز کمک می کند.
 
– مس: آهن را برای تولید گلبول های قرمز مهیا می کند.
 
– آهن: این عنصر برای شکل گیری هموگلوبین ضروری است. هموگلوبین، اکسیژن را به سلول ها می رساند.
 
– ویتامین B12: به افزایش گلبول های قرمز خون کمک می کند.
 
– اسید فولیک: به رشد اریتروسیت ها (گلبول های قرمز) و لوکوسیت ها (گلبول های سفید) کمک می کند.
 
 
مواد غذایی که به بهبود کیفیت خون کمک می کنند
برای بهبود کیفیت خون، باید مواد غذایی را مصرف کرد که گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت تولید می کنند. ۵ ماده غذایی اشاره شده در زیر، به بهبود کیفیت خون کمک موثری می کنند:
 
۱- جگر
جگر سرشار از ویتامین A است. این ویتامین به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان در زیبایی پوست نقش انکار نشدنی دارد. البته جگر به دلیل داشتن میزان بالای آهن، تولید هموگلوبین را نیز افزایش می دهد. از طرفی، جگر میزان چربی بسیار کمی دارد و حاوی اسید فولیک است که میزان تقسیم سلولی را به صورت صحیح حفظ می کند.
 
 ۲- تخم مرغ
اگر به تخم مرغ حساسیت ندارید و معده شما به آن حساس نیست، حتما باید این ماده مغذی را در رژیم غذایی خود جای دهید. تخم مرغ منبع پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها است، به خصوص زرده آن که حاوی لسیتین نیز می باشد. لسیتین، چربی ها را از درون شریان ها پاک می کند. تخم مرغ همچنین حاوی کولین است و سیستم عصبی را بهبود می بخشد. در تخم مرغ ویتامین D، A و E و همچنین مواد معدنی مانند آهن، زینک، سلنیوم، فسفر و اسید فولیک نیز وجود دارد.
 
۳- حبوبات
حبوبات برای افرادی که علاقه ای به خوردن گوشت ندارند جایگزین بسیار مناسبی است. حبوبات به دلیل داشتن میزان بالای پروتئین به متعادل کردن کمبود مواد مغذی کمک می کند. حبوبات همچنین سرشار از گلوسیدها، فیبر، ویتامین های گروه B و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و پتاسیم است.
 
۴- خشکبار
اگرچه حتی مقدار کمی از خشکبار حاوی کالری بسیار زیادی است اما اگر به مقدار مناسب و کم مصرف شوند حاوی مواد مغذی هستند که برای بدن بسیار ضروری می باشند. خشکبار به دلیل این که چربی های مفید و اسیدهای چرب امگا ۳ دارد باید به مقدار کم مصرف شود. از طرفی، خشکبار حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم، منیزیم، فسفر، ویتامین E و ب کمپلکس نیز می باشد.
 
۵- سیب زمینی
سیب زمینی سوختی را که بدن برای تولید انرژی به آن نیاز دارد فراهم می کند. سیب زمینی سرشار از ویتامین ب، اسید فولیک و مواد معدنی است. از طرف دیگر، فلاونوئیدهای موجود در آن بدن را از بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کند و کلسترول بد بدن را کاهش می دهد. ویتامین های گروه ب موجود در سیب زمینی برای حفاظت از شریان ها بسیار ضروری هستند. ویتامین B6، میزان هموسیستئین را در شریان ها کاهش می دهد. هموسیستئین منجر به آسیب دیواره داخلی شریان (اندوتلیوم) می شود و موجب به وجود آمدن بسیاری از بیماری ها مانند (بیماری های قلب و عروق، نارسایی احتقانی قلب، سکته مغزی، میگرن، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، از دست دادن شنوایی، آتروفی مغز و بیماری آلزایمر) می شود.
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین