پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:04 - 1397/09/25

برگ برنده ایران در عراق

ترامپ در مقابل خواسته تهران کوتاه می‌آید؟

سه گروه از قوای سیاسی در عراق از دو هفته پیش در حال آماده کردن پیش نویس قانون حضور نظامی خارجی در این کشور هستند. یکی از مستشاران سیاسی عراق تصریح کرد: «طرح این قانون، تنها با هدف امتیازگیری بوده و به رقابت ایران و آمریکا در عراق مربوط است؛ چرا که انتظار می رود این طرح به یک برگ برنده در دست ایران، برای چانه زنی با آمریکا، تبدیل شود، به این معنا که در صورت معاف نشدن عراق از تحریمهای آمریکا علیه ایران، این لایحه به مجلس عراق، تقدیم می شود.»
به گزارش کارگرانلاین،محمد علی، سلام الجاف در العربی الجدید نوشت: سه گروه از قوای سیاسی در عراق از دو هفته پیش در حال آماده کردن پیش نویس قانون حضور نظامی خارجی در این کشور هستند. طبق اطلاعات رسیده به العربی الجدید، از سوی رهبران دو ائتلاف الفتح و دولت قانون، این طرح، مبتنی بر خروج تمام نیروهای خارجی، از جمله آمریکایی ها از عراق، تا پایان سال 2019 است، و این مهم باید در همین مهلت غیر قابل تمدید، اجرا شود.
 
 این رسانه عرب زبان ادامه داد: بر اساس طرح این قانون، تمام پایگاههای نظامی، از جمله در اقلیم کردستان عراق، که شامل 4 پایگاه نظامی است و نیروهای آمریکایی و انگلیسی در آن حضور دارند، باید تخلیه شوند. قانون مذکور همچنین شامل لغو توافق امنیتی استراتژیک بین واشنگتن و بغداد می شود.
 
به گفته یکی از رهبران جریان الفتح، به احتمال زیاد طرح این قانون که کارشناسان و اعضایی از ائتلافهای الفتح، دولت قانون و حزب الفضیله در نوشتن آن شرکت داشته و ائتلاف سائرون نیز آن را تایید کرده است، پس از پایان بحران تشکیل دولت و آغاز اجرای بندهای برنامه های حکومت عادل عبدالمهدی، ارائه می شود.
 
طرح این قانون با تایید حدود 150 نفر از نمایندگان از اصل 329 برخوردار شده است و پیش بینی می شود که فشارهایی به برخی قوای سنی وارد شود تا به نفع این قانون رأی بدهند.
 
یکی از مسئولان عراقی در گفتگو با العربی الجدید گفت:«پیش نویس این قانون از حالا در طول دو ماه، آماده می شود و هدف از آن، اخراج نهایی نیروهای آمریکایی از عراق است.»
 
در مقابل، یکی از مستشاران سیاسی عراق در گفتگو با ما تصریح کرد: «طرح این قانون، تنها با هدف امتیازگیری بوده و به رقابت ایران و آمریکا در عراق مربوط است؛ چرا که انتظار می رود این طرح به یک برگ برنده در دست ایران، برای چانه زنی با آمریکا، تبدیل شود، به این معنا که در صورت معاف نشدن عراق از تحریمهای آمریکا علیه ایران، این لایحه به مجلس عراق، تقدیم می شود.»
 
به گفته این مستشار عراقی، موافقت آمریکایی ها با معافیت عراق از تحریمها، به معنای باقی ماندن قانون در دست گروههای سیاسی نزدیک به ایران است، تا در صورت نیاز، از آن استفاده کنند.
 
کریم علیوی، نماینده ای از ائتلاف الفتح، می گوید: نمایندگان برای خارج کردن آمریکایی ها از عراق مبارزه می کنند؛ چرا که حضور آمریکایی ها تهدیدی برای محور مقاومت و حشد العشبی است.
 
در این میان، یکی از رهبران ائتلاف «اصلاح» رعد الدهلکی، در گفتگو با العربی الجدید گفت:« گرایش های پارلمانی در مورد اخراج نیروهای خارجی از عراق، وجود دارد، اما تا کنون به مرحله اجرا نرسیده است. به اعتقاد من، این موضوع به زودی در پارلمان عراق مطرح می شود و علت آن، شرایط سیاسی این کشور و ارتباط موضوع با طرفهای خارجی است، به اضافه وجود طرفهای سیاسی که تاثیر واضحی در پارلمان دارند. این تاثیرات، نقش بارزی در این باره خواهد داشت و این دولت عراق نیست که در خصوص نیاز به وجود نیروهای خارجی در این کشور تصمیم می گیرد.»
منبع: انتخاب
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین