تاریخ : 11:54 - 1395/02/08
کد خبر : 50491
سرویس خبری : ورزشی
 

کارگران شهرداری بروجرد ۵ ماه حقوق نگرفته‌اند

کارگران شهرداری بروجرد ۵ ماه حقوق نگرفته‌اند

کارگران بخش‌های مختلف کاری شهرستان بروجرد در حالی سال ۹۵ را با بحران مدیریتی فراگیر در این شهرستان آغاز کردند که نیمی از کارگران شهرداری در انتظار دریافت معوقات خود از ۳ تا ۵ ماه هستند.

کارگرآنلاین: اتکای صرف شهرداری بروجرد به درآمد حاصله از محل صدور پرونده‌های ساختمانی و کاهش چشمگیر آن در یک سال گذشته بحران مالی در این نهاد را دو چندان کرده تا فشار ناشی از آن بر کارگران تحمیل شده و بار دیگر تأخیر در پرداخت حقوق آن‌ها شهرداری را با چالش جدی پرداخت حقوق مواجه کند.

در انتهای سال گذشته شهردار بروجرد در سخنانی در صحن علنی شورای اسلامی شهر گفته بود که معوقات کارگران تا انتهای سال به‌روز می‌شود اما با توجه به بحران مالی موجود در این نهاد خدماتی این امر دور از ذهن به نظر می‌رسید تا خلف وعده‌ها بار دیگر نردبان صعود شهرداری در دادن وعده‌ها را گسترانده و صدای برخواسته از جامعه کارگران شهرداری را بار دیگر با ناامیدی محکوم‌ به سکوت کند.

حقوق پنج‌ ماهه پرداخت‌ نشده و مساعده‌های مالی سفارشی

علی از کارگران رسمی شهرداری بروجرد است که در خصوص معوقات خود گفت: بیش از پنج ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌ایم و هنگامی‌که اعتراض می‌کنیم مدیران شهرداری ما را تهدید به اخراج می‌کنند با این شرایط چگونه می‌توانیم خرجی زندگی خود را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارگران شهرداری بروجرد نمی‌توانند از وضعیت حقوقی خود شکایت کنند افزود: بارها برای شکایت از وضعیت فعلی در مقابل شورای شهر بروجرد تجمع کرده‌ایم اما مسئولان و اعضای شورا با دادن وعده‌هایی این تجمعات را پراکنده کرده و پس‌ از آن هیچ‌ چیز عاید کارگران شهرداری نشده است.

مرتضی دیگر کارگر شهرداری بروجرد بیان کرد: پیش از عید دو ماه از معوقات ما را پرداخت کردند البته برخی کارگران از این بیشتر گرفتند اما نیم بیشتر کارگران در حال حاضر پنج ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: البته مساعده‌های مالی پرداخت می‌شود اما تنها به کسانی که خودشان بخواهند این کمک‌های مالی را می‌دهند و بسیاری از کارگران از دریافت این مساعده‌ها محروم هستند.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم برای مصاحبه با شهرداری بروجرد راه به‌جایی نبرده تا بار دیگر برای دفاع از حقوق کارگران این نهاد پای صحبت‌های رئیس شورای اسلامی شهر بنشینیم و از او ماجرای حقوق معوق کارگران را جویا شویم.

حقوق معوقه کارگران تنها 3 یا 4 ماه

عباس شمس‌الدینی رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد گفت: کارگران شهرداری بروجرد تنها سه ماه یعنی دی، بهمن و اسفند را از شهرداری طلب دارند که البته با احتساب فروردین‌ماه گذشته میزان معوقات کارگران به چهار ماه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه نیمی از کارگران شهرداری بروجرد حقوق دی‌ماه خود را دریافت کرده‌اند افزود: برای پرداخت حقوق معوقه کارگران شهرداری به دنبال دریافت تسهیلات بانکی هستیم که متأسفانه بانک عامل پرداخت‌کننده این تسهیلات در آخرین لحظات با کارشکنی مانع پرداخت آن شده و پیگیری‌ها به‌ منظور دریافت این تسهیلات از بانک دیگری که قول همکاری داده است ادامه دارد.

رئیس شورای شهر بروجرد از تصویب مصوبه‌ای به‌ منظور فروش برخی املاک مشارکتی شهرداری برای پرداخت معوقات کارگران خبر داد و بیان کرد: با فروش این املاک در میدان قیام و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی حداقل حقوق دو ماه کارگران شهرداری بروجرد پرداخت می‌شود.

200 کارگر در انتظار بازنشستگی

وی به بازنشستگی 200 کارگر شهرداری و کاهش تورم در بدنه این نهاد اشاره و تصریح کرد: به‌رغم وجود نیروی کار مضاعف در این نهاد و درخواست استانداری برای اخراج نیروهای قراردادی شورای شهر با انجام این اقدام مخالفت کرده و مانع اخراج نیروهای قراردادی شهرداری شد که امید است با دریافت هر چه سریع‌تر تسهیلات یاد شده و بازنشستگی این تعداد نیرو بخشی از بحران مالی شهرداری برطرف شود.

ناصر مرادی دیگر عضو شورای اسلامی شهر بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم معوقات حقوقی کارگران شهرداری بروجرد را شش ماه اعلام کرد و گفت: هیچ‌گونه برنامه مدونی برای پرداخت معوقات کارگران به دلیل عدم مدیریت صحیح در شهرداری بروجرد وجود ندارد.

به گفته وی قرار بود شهردار بروجرد در ابتدای پاییز سال گذشته حقوق معوق کارگران را به‌روز کند اما با وجود گذشت هفت ماه از این اظهار نظرات کارگران شهرداری هم‌چنان شش ماه حقوق عقب‌افتاده دارند.

این عضو شورای شهر بروجرد تصریح کرد: بارها اعضای شورا که موافق عملکرد شهرداری بودند اظهار کردند که باید به شهرداری در راستای پرداخت معوقات کارگران مهلت داده شود اما از این کار هم نتیجه مثبتی دریافت نشد و در نهایت اعضای شورا هم در این امر ناتوان ماندند.

بدهی 31 میلیارد تومانی شهرداری بروجرد به تأمین اجتماعی

وی بیان کرد: بدهی 15 میلیارد تومانی شهرداری بروجرد به سازمان تأمین اجتماعی در سال 92 به 31 میلیارد تومان در سال 95 رسیده است که با احتساب مجموع بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران نقاط ضعف مدیریتی فراوانی در شهرداری بروجرد به وجود آمده که دلیل تأخیر پرداخت حقوق کارگران شده است.

مرادی انجام برخی اقدامات عمرانی در شرایط بحرانی فعلی را هزینه‌بر دانست و افزود: در این وضعیت بحران مالی شهرداری بروجرد که در پرداخت مطالبات کارگران خود ناتوان مانده است انجام برخی اقدامات عمرانی به سفارش افرادی از بیرون شورای شهر و بدون اعمال‌ نظر کارشناسی بیم ورشکستگی مالی شهرداری را دو چندان می‌کند.

تورم ازدیاد نیرو در شهرداری بروجرد

هر چند وقوع مشکلات مالی در بدنه شهرداری‌های کشور در سال‌های اخیر به دلایل متعدد توان مدیریتی این نهاد را کاهش داده است اما به نظر می‌رسد در شهرداری بروجرد وضعیت به دلیل ازدیاد استخدام نیروهای غیرخدماتی قدری متفاوت بوده و تورم ناشی از آن گستره‌ای وسیع از این نهاد را دربر گرفته به‌گونه‌ای که امروز شهرداری بروجرد با وجود داشتن 1700 نیرو در بخش‌های مختلف به اعتراف مدیران گرداننده آن با کمبود نیرو در بخش خدماتی مواجه است.

با نزدیکی به هفته کار و کارگر باز هم جامعه مسئولان این شهرستان با دادن وعده‌هایی تنها از جنس شعار پیگیری مطالبات کارگران را خواستار شده تا بدون در نظر گرفتن وضعیت بحران مالی موجود در شهرداری این شهرستان تریبون سخنوری خود را چاق کرده و در مداوای این بحران سخنرانی‌ها کنند اما آنچه مشخص است بحران ناکارآمدی و مدیریتی در بدنه شهرداری بروجرد است که یا به اعتراف مسئولان فعلی میراث شهرداران گذشته و یا وام‌دار بی‌کفایتی برخی مدیران میانی است که اقدام به استخدام و به‌کارگیری بیش‌ از حد نیروی کار در این نهاد خدماتی کرده و اینک با تورم نیرو دست‌ و پنجه نرم کرده تا سخن از افزایش بدون مجوز نیرو نقل محافل انتقادی شهرداری بروجرد شود.

به‌ هر روی ازدیاد نیروی کار در شهرداری بروجرد و یا نداشتن منبع درآمدی پایدار مشکلاتی را برای پرداخت مطالبات کارگران به وجود آورده که توان اعتراض و اظهار نظر از آن‌ها را ستانده است اما با وجود پرداختن متعدد رسانه‌های مختلف به این بحران در شهرداری بروجرد باید دید چه وقت بازوان معجزه‌گر از آستین مسئولان برای رفع این بحران برمی‌آید./تسنیم