تاریخ : 13:56 - 1395/04/19
کد خبر : 53631
سرویس خبری :
 

دور زدن تحریم‌ها با خودکار بیک

بومی‌سازی تابلوی کنترل نیروگاه با یک‌بیستم هزینه نمونه خارجی

دور زدن تحریم‌ها با خودکار بیک

متخصصان داخلی تأمین یک تابلوی میمیک اتاق فرمان نیروگاه حرارتی را که با هزینه ۲۵۰میلیون تومانی از خارج از کشور تأمین می‌شد، با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰میلیون تومان داخلی‌سازی کردند.

کارگرآنلاین:  تابلوهای کنترل در اتاق فرمان نیروگاههای حرارتی برای نشان دادن عناصر فعال خط تولید و ارتباط آنها با یکدیگر به‌صورتی ملموس و چشمی به‌کار می‌روند. اگرچه اکنون تابلوهای کنترل دیجیتال جایگزین تابلوهای کنترل قدیمی شده اما در گذشته‌ای نه‌چندان دور، استفاده از تابلوهای کنترلی که فعال بودن عناصر تولید را با حرکت سنسورهای جوهرفشان روی کاغذهای مخصوصی ثبت می‌کردند، مرسوم بود.

هم‌اکنون نیز در برخی نیروگاههای کشور که زمان آغاز بهره برداری از آنها به بیش از 30 سال پیش می‌رسد استفاده از تابلوهای کنترل با تکنولوژی‌های قدیمی صورت می‌گیرد. در نیروگاه رامین اهواز، که آغاز بهره برداری از آن به سال 1358 شمسی می‌رسد، شرکت Power Machine روسیه تابلوهایی را نصب کرده بود که نیاز به جوهرهای مخصوصی برای ثبت روند فعالیت عناصر تولید داشتند.

این تابلوهای کنترلی که در برخی از واحدهای نیروگاه رامین اهواز هنوز در مدار بهره برداری است، طی سالهای اخیر با تحریم ورود جوهر مخصوص ثبت فرآیند عملکرد عناصر تولید مواجه شد. متخصصان داخلی این نیروگاه که نتیجه انتظار برای خرید جوهر تحریم شده را، اختلال در روند بهره برداری از نیروگاه دیدند؛ با بررسی جوهرهای موجود در بازار ایران، متوجه شدند که جوهر یک خودکار تولید ایران می‌تواند عملکرد مشابه جوهر تحریم شده را داشته باشد، ازاین‌رو جایگزینی مغز حاوی جوهر این خودکار به‌جای مخازن سنسورهای جوهررسان انجام گرفت و آن‌طور که پیش‌بینی شده بود متخصصان داخلی توانستند با جوهر خودکار ایرانی، تحریم غرب را دور بزنند.



در مرحله بعدی، متخصصان نیروگاه رامین به فرآیند به‌روزسازی تجهیزات اتاق فرمان واحدهای این نیروگاه ورود کردند و با استفاده از توان داخلی، به طراحی و ساخت تابلوی کنترل فرمان کاملاً دیجیتال که متناسب با شرایط بومی بهره برداری از نیروگاه باشد، اقدام کردند.

«امید شیرانی» رئیس اداره آزمایشگاه و الکترونیک نیروگاه رامین اهواز در گفت‌وگو با تسنیم در این خصوص گفت: از سه سال پیش ما برنامه ریزی کردیم که در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و حذف وابستگی‌ها قدم برداریم که نتیجه این اقدام این شد که توانستیم چندین کارت الکترونیکی و تابلوی کنترلی را از صفر تا صد در نیروگاه طراحی و بومی سازی کنیم.

وی افزود: طراحی و ساخت تابلوی نشان دهنده پروسه کاری روند نیروگاه که با نام تابلوی کنترل یا تابلوی میمیک شناخته می‌شود، یکی از اقدام‌های اساسی ما بود؛ اگر می‌خواستیم تابلوی قدیمی را که از روسیه وارد شده بود بازسازی کرده و ارتقا دهیم هزینه بسیاری را به نیروگاه تحمیل می‌کرد؛ ازاین‌رو تصمیم گرفتیم با تکیه بر تخصص متخصصان داخلی اقدام به طراحی و ساخت این تابلو کنیم.

 



شیرانی تصریح کرد: اگر می‌خواستیم تابلوی میمیک دیجیتال را از کشورهای خارجی تهیه کنیم، فقط در بخش تأمین تجهیزات باید 250 میلیون تومان هزینه می‌کردیم اما ما توانستیم پس از طراحی یک تابلوی دیجیتال که از المان‌ها و ابزارهای موجود در بازار داخلی تهیه و ساخته شود، رقم طراحی و ساخت این تابلوی حیاتی برای اتاق فرمان نیروگاه را به حدود 10 میلیون تومان برسانیم.

رئیس اداره آزمایشگاه و الکترونیک نیروگاه رامین اهواز با بیان "نمونه اولیه این تابلوی میمیک را در واحد 4 نصب کردیم"، گفت: پس از عملکرد موفقیت آمیز نمونه اولیه، نمونه کامل آن را در واحد 2 نیروگاه نصب کردیم که حدود 6 ماه از نصب آن می‌گذرد و حتی یک مورد خطا نیز در عملکرد آن گزارش نشده است.

وی ادامه داد: از جمله تجهیزات پرکاربرد مصرفی در نیروگاه، کارت‌های الکترونیکی است که برای نشان دهنده درصد باز و بسته بودن ولوها و رگلاتورها به‌تعداد زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد که پیش از این، کارت‌های الکترونیکی با هزینه حدود یک‌میلیون و 500 هزار تومان در هر عدد از کشورهای خارجی وارد می‌شد اما با بازطراحی این کارتها در داخل کشور، توانستیم این تجهیز پرکاربرد را با قیمت 200 تا 300 هزار تومان در هر عدد تأمین کنیم.

 در هر بار راه‌اندازی واحدها معمولاً نیاز به جایگزینی 4 تا 5 کارت الکترونیک مربوط به آن واحد است که با کاهش هزینه تأمین آن به یک‌پنجم، در مجموع در کاهش هزینه‌های بهره برداری نیروگاه تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

شیرانی همچنین از داخلی سازی سنسورهای اندازه‌گیری فاصله و اندازه‌گیری سطح مایع در نیروگاه رامین خبر داد و گفت: تا پیش از این، هر کدام از سنسورها را با قیمت 20 میلیون تومان از کشورهای خارجی وارد می‌کردیم، اکنون با هزینه حدود یک‌میلیون تومان این سنسورها را در داخل می‌سازیم./تسنیم