تاریخ : 13:54 - 1395/04/21
کد خبر : 53812
سرویس خبری :
 

پایان نافرجام خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس

اقدام مجلس نمایندگان آمریکا روح برجام را خدشه دار کرد!

پایان نافرجام خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس

همزمان در تعطیلات عید فطر بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را مصوب کرده است که اجازه نمی دهد نه شرکت هواپیمایی بوئینگ و نه ایرباس هواپیمای مسافربری به ایران بفروشند.

کارگرآنلاین: به جرات می توان گفت که تنها دستاورد توافق هسته ای میان ایران و گروه 5+1 و یا به تعبیری برجام، مهیا شدن شرایط خرید هواپیما از کشورهای اروپایی و همچنین آمریکایی از جمله بویینگ و ایرباس بود. اما غافل از این که مقامات آمریکایی و مجلس نمایندگان این کشور، اجازه حتی فروش هواپیمای مسافربری را به ایران ندادند و بر همین اساس یعنی برجام هیچ!.

در سفر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به فرانسه مقدمات خرید هواپیمای مسافربری از این کشور مهیا شد و مقامات دو کشور توافق کردند که به روزترین هواپیماهای اروپایی را با شرایطی به جمهوری اسلامی تحویل دهند. در همین باره عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گفته بود: «مذاکرات با هواپیماسازی‌های بوئینگ و ایرباس همچنان ادامه دارد. توافقات در این زمینه بر اساس موعد زمانبندی که اعلام کرده‌ام، اجرایی می‌شود. باور کنید قرارداد خیلی خیلی خیلی پیچیده‌ای است و در خصوص زمان تحویل هواپیماها بنده تعیین کننده نیستم ولی کار را انجام می‌دهیم.

بر همین اساس مطابق تفاهمی که با ایرباس شده قرار است 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس و 20 فروند هواپیمای ATR برای هما خریداری شود، از سوی دیگر طی مذاکرات صورت گرفته با بوئینگ نیز قرار بر این شده که این شرکت آمریکایی 109 فروند هواپیما به ایران بفروشد.

بوئینگ ماه گذشته دراین‌باره اعلام کرده بود: «در نظر دارد 80 فروند هواپیمای مسافربری را به‌ازای 17 ممیز شش میلیارد دلار به ایران بفروشد و 29 فروند هواپیمای دیگر را نیز به ایران اجاره دهد که بدین ترتیب مبلغ کل معامله با ایران 25 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است».

این در حالی است که دولت امریکا هم نسبت به توافق خرید هواپیما از ایرباس فرانسه از سوی ایران ابراز تمایل کرد و جان کری، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرده بود: وزارت خارجه امریکا از اطلاعیه مجموعه بویینگ درباره امضای قرارداد با شرکت هواپیمایی ایران که در چارچوب فعالیت‌های ثبت شده در توافق جامع هسته‌ای ایران است استقبال می‌کند.

همزمان در تعطیلات عید فطر بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را مصوب کرده است که اجازه نمی دهد نه شرکت هواپیمایی بوینگ و نه ایرباس هواپیمای مسافربری به ایران بفروشند. استدلال آنها بر این است که ایران از قطعات هواپیماهای مسافربری، استفاده نظامی می کند. یکی از نمایندگان مجلس آمریکا عنوان کرده بود که دادن این نوع هواپیماها به ایران، که هنوز بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان است، به این معنی است که کالایی در اختیار آنها می‌گذاریم که می‌تواند برای مقاصد نظامی استفاده شود.

علیرغم اینکه جمهوری اسلامی با مقامات ایرباس فرانسه به توافق رسیده است، اما به دلیل سهم 10 درصدی آمریکایی ها در شرکت ایرباس، عملا فروش هواپیمای مسافربری به ایران منتفی است. این در حالی است که هنوز مقامات دولتی به خصوص وزارت راه و شهرسازی هیچ گونه واکنشی به این تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا نشان نداده است. باید منتظر ماند و دید آیا مقامات دولتی به این تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا واکنشی نشان می دهند و یا خیر و آیا میتوان نتیجه گرفت که روح برجام به صورت یکطرفه شکست خورده است؟/تهران پرس