تاریخ : 11:31 - 1395/04/22
کد خبر : 53881
سرویس خبری :
 

وزیر کار: فیش حقوقی خود و مدیرانم را منتشر می‌کنم

وزیر کار: فیش حقوقی خود و مدیرانم را منتشر می‌کنم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که به زودی فیش حقوقی خود، مدیران و معاونانش و همچنین اعضای هیات‌مدیره تأمین اجتماعی و شرکت شستا را منتشر می‌کند.

کارگرآنلاین: علی ربیعی در همایش بررسی کارنامه تأمین اجتماعی در دولت یازدهم ضمن اعلام این خبر اعلام کرد: باید شفافیت را در همه امور اعمال کنیم.

وی افزود: در سال 92 حقوق هیات مدیره تأمین اجتماعی را 35 درصد کاهش داده و گوشزد کردم که هیچ شخصی نمی‌تواند بیش از یک جا هیات مدیره باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان این که 4 گزارش پیرامون فیش حقوقی از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات منتشر شد که سازمان تأمین اجتماعی در همه این گزارش‌ها روسفید بود، گفت: حدود 730 میلیون تومان از حقوق‌هایی که به هیات مدیره و مدیرعامل بانک رفاه پرداخته شده بود را به بانک رفاه بازگرداندم. باید توجه کرد که بین دولت فسادزا و فسادزی با دولت فسادسوز تفاوت وجود دارد.

ربیعی با تأکید بر این که از اعتمادی که به سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شده است، احساس غرور می‌کند، گفت: این احساس اعتماد رسالت سنگین‌تری را برای ما ایجاد می‌کند و باید پاسخ این اعتماد را با کار و تلاش بیشتری داد.

وی افزود: به تأمین اجتماعی قدرتمند و پایدار نیاز داریم تا جامعه وارد بحران نشود. هیچ برنامه‌ رشد و توسعه‌ای بدون تأمین اجتماعی پایدار موفق نمی‌شود. امروز نیاز به تصمیمات سخت داریم و تحولات عمیق باید با تصمیمات سخت رخ دهد. به عنوان مثال در بیمه‌ بیکاری سالانه 2300 تا 2400 میلیارد تومان هزینه می‌کنیم. یک صندوق بیمه بیکاری قوی می‌تواند به ایجاد اشتغال پایدار و خروج از رکود کمک کند یا یک نظام درمان مناسب می‌تواند از خطر سقوط مستمری‌بگیران به تله‌ فقر جلوگیری کند.

او ادامه داد: روز اولی که به وزارت رفاه آمدم تأکید کردم که تأمین اجتماعی یک صندوق نیست بلکه مکانی برای زندگی اجتماعی مستمری‌بگیر است و باید جایی باشد که امید به آینده در آن شکل بگیرد تا وقتی فرد به سن بازنشستگی رفت همه‌ سختی‌های دوران کار را به فراموشی بسپارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که متأسفانه هنوز عده‌ای نگاه درستی به تأمین اجتماعی ندارند و این پرسش را مطرح می‌کنند که کجای دنیا صندوق‌های بیمه‌ای بنگاه‌داری می‌کنند، گفت: باید از این‌ها پرسید که کجای دنیا صندوق‌ها بنگاه‌داری نمی‌کنند؟ تلاش‌ها باید بر این امر معطوف شود. زمانی دولت یازدهم تأمین اجتماعی را تحویل گرفت که سرمایه‌گذاری‌های شکست‌خورده در آن انجام می‌شود اما ما امروز هیچکس را از کار اخراج نمی‌کنیم حتی تعدیل نیرو در صندوق‌ها نداشتیم. هر گونه سیاست بهره‌وری و رشد اقتصادی بدون توانمندی نیروی کار امکان ندارد و تأمین اجتماعی محلی برای امنیت روانی برای نیروی کار ماست.

ربیعی تأکید کرد: به بنگاه‌های تأمین اجتماعی اجازه ندادیم که به صورت سازمان‌یافته عده‌ای به چشم حیات خلوت به آن نگاه کنند. ما رابطه‌ سالم تصمیم‌گیری در تأمین اجتماعی را تثبیت کردیم و همه‌ تصمیم‌گیری‌ها در این مجموعه سالم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که هیچ وزیر رفاهی بعد از انقلاب نداریم که یک دوره چهارساله را تمام کرده باشد گفت: آیا این موضوع به علت سیاست‌های فقر بوده است؟ باید گفت این برکناری‌ها به علل اقتصادی و بنگاه‌ها مربوط بوده است. امروز در مقابل سوءنظر به بنگاه‌ها محکم ایستاده‌ایم و رئیس‌جمهور از بنده حمایت می‌کند. به عنوان مثال وزیر اول رفاه در کمتر از یک سال برکنار شد یا وزیر دوم رفاه به علت اختلاف در انتصاب مدیرعامل تأمین اجتماعی و وزیر سوم نیز به علت اختلاف با رئیس دفتر رئیس‌جمهور عزل شد. خوشبختانه رئیس‌جمهور دولت یازدهم از استقلال‌خواهی بنده حمایت کرده است و امروز تأمین اجتماعی محل گفت‌وگوی اجتماعی است.

ربیعی ادامه داد: امروز و در هفته‌ تأمین اجتماعی تعهد می‌کنم که از ارکان کارگری و بازنشستگی استفاده کنم و آنها را در ارکان تأمین اجتماعی به عنوان ناظر به کار بگیرم.

وی از هزینه‌کرد 1000 میلیارد تومانی در پروژه‌های بیمه‌ای و درمانی طی سه سال دولت یازدهم خبر داد و گفت: در این سه سال در بخش درمان نیز 45 هزار میلیارد تومان هزینه کردیم و در سال 95 نیز حدود 18 هزار میلیارد تومان در این بخش هزینه خواهیم کرد. در هفته تأمین اجتماعی 40 پروژه‌ مختلف را افتتاح می‌کنیم. همچنین سعی کردیم دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی را در مراکز ملکی خودمان حذف کنیم.

وی همچنین به افزایش حقوق حداقلی‌بگیران به 900 هزار تومان اشاره کرد و گفت: آنها که کف حقوق را دریافت می‌کردند مشمول افزایش 30 درصدی حقوق شدند تا مجموع حقوق آنها به 900 هزار تومان برسد اما افزایش حقوق در سال جاری برای سایر سطوح همان 14 درصد بود. سعی می‌کنیم هر سال ترمیم حقوق را انجام دهیم. متأسفانه به علت اقداماتی که در دولت نهم و دهم انجام شد بین تورم و جبران مزد در هر سال 76 درصد فاصله وجود دارد و قدرت خریدها کاهش پیدا کرده است. ما سعی می‌کنیم به تدریج در هر سال این فاصله را جبران کنیم.

وی ادامه داد: بار مالی ناشی از اجرای بیمه تکمیلی برای بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی را نیز تأمین خواهیم کرد و قرار است این بار مالی از محل سرمایه‌گذاری خود صندوق‌ها تأمین شود.

ربیعی در پایان گفت: به هیچ عنوان درصدد محو کردن مسئله یا ندیدن مسئله نبوده‌ایم و هنوز زندگی بازنشستگی با زندگی با کرامت فاصله بسیاری دارد./ایسنا