تاریخ : 11:20 - 1395/04/25
کد خبر : 54126
سرویس خبری :
 

برنامه بانک مرکزی برای حل مشکل سپرده گذاران ثامن الحجج

برنامه بانک مرکزی برای حل مشکل سپرده گذاران ثامن الحجج

بانک مرکزی در جایی که لازم باشد از همه بانک هایی که دچار کمبود نقدینگی می شوند، حمایت می کند البته بانک پارسیان تاکنون به طور عمده از منابع خود موسسه ثامن الحجج برای پرداخت مطالبات مردم استفاده کرده است.

کارگرآنلاین: قائم مقام بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در جایی که لازم باشد از همه بانک هایی که دچار کمبود نقدینگی می شوند، حمایت می کند.

 لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۳۹۵ کل کشور به تازگی تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است؛ در تبصره ۳۵ آن به دولت اجازه داده می شود حداکثر به میزان ۴۵۰ هزار میلیارد ریال ماطلبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بانک ها را برای تسویه مطالبات بانک ها از دولت و افزایش سرمایه دولت در بانک های دولتی صرف کند به نحوی که اجرای آن منجر به افزایش پایه پولی نشود.


همچنین در تبصره ۳۶ این لایحه به دولت اجازه داده می شود تا معادل ۴۰۰ هزار میلیارد ریال از بدهی های خود را از جمله به بانک ها و پیمانکاران، اوراق مالی اسلامی منتشر و از طریق واگذاری آن به طلبکاران مزبور تمام و یا بخشی از بدهی های خود را تسویه کند.


اکبر کمیجانی که در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با خبرنگاران سخن می گفت، تاکید کرد: این دو تبصره در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی مکمل برنامه اصلاح نظام بانکی کشور خواهد بود.


وی خاطرنشان ساخت: برنامه دولت برای اصلاح نظام بانکی برای کاهش دارایی های غیرجاری بانک ها، افزایش سرمایه بانک ها، بهبود نسبت کفایت سرمایه، ساماندهی بیشتر موسسه های اعتباری غیرمجاز و ساماندهی بدهی های دولت تدوین شده و هدف از آن ایجاد بستر برای تامین منابع مالی نظام بانکی با هدف افزایش تولید و بهبود شرایط سرمایه گذاری است.


قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد: ۴۵۰ هزار میلیارد ریالی که در تبصره ۳۵ لایحه اصلاح قانون بودجه ۹۵ از محل منابع حساب مازاد خالص دارایی های خارجی دیده شده است، صرف بازپرداخت بدهی دولت به بانک ها و افزایش سرمایه دولت در بانک های دولتی می شود.


وی افزود: البته بانک مرکزی برای افزایش سرمایه بانک های غیردولتی نیز هماهنگی هایی با این بخش داشته است.


کمیجانی اظهار داشت: تبصره ۳۶ این لایحه به انتشار اوراق بهادار اسلامی اختصاص دارد که یکی از پیش نیازهای اصلاح نظام بانکی کشور است و اگر تصویب شود، ۴۰۰ هزار میلیارد ریال منابع در اختیار دولت قرار می دهد که از این طریق می تواند بدهی خود را به نظام بانکی، پیمانکاران و طلبکاران ساماندهی کند.


قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم پایبندی خود را به انضباط پولی و مالی اثبات کرده است، افزود: انتظار می رود با این اقدامات منابع بیشتری از بانک ها در اختیار بخش تولید قرار گیرد.
وی به اقدام بانک مرکزی برای تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: آمار دو ماهه نخست امسال نشان می دهد که ۶۶.۳ درصد تسهیلات بانکی صرف تامین سرمایه در گردش بانک ها شده است.

برنامه بانک مرکزی برای حل مشکل سپرده گذاران ثامن الحجج
کمیجانی درباره اینکه آیا بانک مرکزی قصد دارد خط اعتباری ویژه در اختیار بانک پارسیان قرار دهد تا این بانک مشکل سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج را حل کند، گفت: بانک مرکزی در جایی که لازم باشد از همه بانک هایی که دچار کمبود نقدینگی می شوند، حمایت می کند البته بانک پارسیان تاکنون به طور عمده از منابع خود موسسه ثامن الحجج برای پرداخت مطالبات مردم استفاده کرده است. وی تاکید کرد که در مواقعی که لازم باشد حمایت بانک مرکزی هم پیش بینی خواهد شد./پول