تاریخ : 18:27 - 1395/05/02
کد خبر : 54438
سرویس خبری :
 

دربه‌دری سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج ادامه دارد

دربه‌دری سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج ادامه دارد

در به دری سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج ادامه دارد و آشی که برای سپرده‌گذاران پخته شده، شورتر از آنی است که بتوان پرونده آن را بست.

کارگرآنلاین: طی سال‌های اخیر ساماندهی موسسات مالی و اعتباری در حالی در دستور کار قرار گرفته که از شهریورماه سال گذشته، تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج نیز با وجود حدود 500 شعبه در کشور، غیرمجاز شناخته شد.

این در شرایطی است که این موسسه در طول عمر و فعالیت خود، مبالغ کلانی را به عنوان سپرده جذب کرده بود و امروز این سوال برای سپرده‌گذاران مطرح است که چطور در طول مدت این سال‌ها، فعالیت این موسسه با آن حجم تبلیغاتی از چشم تیزبین دستگاه‌های نظارتی بانک مرکزی به دور مانده بوده است؛ به طوری که حتی اسپانسری یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی را داشت و هیچ‌کس صحبتی از غیرمجاز بودن آن نکرد!؟

به‌هرحال بانک مرکزی سوم تیرماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تاکنون (از بهمن‌ماه ۱۳۹۴) بیش از ۹۰ درصد حساب‌های تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج تعیین تکلیف شده است و از بیستم تیرماه حساب‌های تعیین تکلیف نشده سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج تا سقف 100 میلیون تومان به بانک عامل منتقل می‌شود.»

۱۰ روز بعد بانک پارسیان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «تاکنون 2.2 هزار میلیارد تومان به مشتریان تعاونی ثامن‌الحجج پرداخت و یک میلیون و ۳۵۰ هزار حساب آن تعاونی نیز با موفقیت تعیین تکلیف شده است.»

با این وجود، سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج همچنان سردرگم هستند و تاکنون وجوه مشتریان این تعاونی تا سقف مجموع ۳۵ میلیون تومان به ازای هر سپرده‌گذار از سوی بانک پارسیان پرداخت شده است. بسیاری از سپرده‌گذاران سرگردان، منتظر و معترض هر از چندگاهی به برگزاری تجمع دست می‌زنند و اعلام می‌کنند هنوز وجوه خود را از این بانک دریافت نکرده‌اند. این افراد، کسانی هستند که بیش از این رقم موجودی دارند.

یکی از سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج در این خصوص به «افکارنیوز» گفت: «من به‌تازگی به بانک ثامن‌الحجج رفتم. مصوبه جدید این بانک این است که از بهمن ماه 1394 هر کسی که آن‌جا سپرده داشت، به آنها سود تعلق نگیرد.»

وی افزود: «در ضمن ما را به بانک پارسیان فرستادند و قرار بود تا مبلغ 100 میلیون تومان بانک پارسیان به ما بدهد، اما آن‌جا که رفتیم، گفتند ابلاغ شده که 35 میلیون تومان از آن 100 میلیون را به ما بدهند و بقیه آن می‌ماند برای یک‌سال؛ بدون این‌که این یک‌سال پولی که آن‌جاست، هیچ سودی به آن تعلق بگیرد.»

این موضوع در گفت‌وگو با مسوولان بانک پارسیان تکذیب نشد و آنها عنوان کردند این سخن سپرده‌گذار درست است، اما نکته این‌جا که بانک پارسیان به عنوان بانک عامل، پرداخت سپرده‌های خرد را برعهده دارد و اگر هم تصمیمی گرفته شده، به بانک پارسیان مربوط نمی‌شود و تصمیم بانک مرکزی است.

چندی پیش، کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان هم گفت «در تصمیم‌گیری‌ها، اعلان زمان‌بندی، شیوه پرداخت و سقف پرداخت‌ها دخالتی ندارد.»

به گفته وی، «برای اجرای اطلاعیه شماره ۹ بانک مرکزی درباره سپرده‌های تا سقف 100 میلیارد ریال، ۳۵۰ میلیون ریال به سپرده گذاران پرداخت می شود و باقیمانده به عنوان وجوه طلب ١٢ ماهه پرداخت می‌شود که این روند در آینده برای سپرده‌های دو میلیارد و سه میلیارد ریالی نیز اجرا می شود.»

پرویزیان متذکر شد: «پس از آن نوبت به مطالبات بالاتر از سه میلیارد ریال می رسد و سرانجام برای تعیین تکلیف اموال و دارایی ها یک کارشناس از سوی قاضی پرونده و بانک مرکزی انتخاب و اموال برای تعیین تکلیف سپرده های باقیمانده به مزایده گذاشته می شود.»

به گفته وی، «تعیین تکلیف حدود ۹۷ هزار حساب باقی مانده که ۴۰ هزار حساب تا یک میلیارد ریال و حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ حساب بالای ۱۰ میلیارد ریال ارزش دارد.»/افکار نیوز