تاریخ : 19:08 - 1395/05/03
کد خبر : 54505
سرویس خبری :
 

آمار عجیب از صادرکنندگانی که صادر نمی کنند!

آمار عجیب از صادرکنندگانی که صادر نمی کنند!

معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سهم شرکت‌های خصوصی توانمند در عرصه تجارت خارجی بسیار کم‌رنگ است، اظهار کرد: از ۱۷ هزار و ۵۰۰ صادرکننده حقیقی و حقوقی این بخش فقط هزار صادرکننده فعال هستند و ۸۰ درصد صادرات را در اختیار دارند و حدود ۹۴ درصد از صادرکنندگان غیر فعال هستند.

کارگرآنلاین: محمدرضا مودودی، با اشاره به اینکه کلیه بخش های خصوصی حضور جدی در عرصه تجارت خارجی ندارند، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۷ هزار و ۵۰۰ صادر کننده حقیقی و حقوقی داشته ایم و این در حالی است که فقط هزار صادر کننده فعال جدی در عرصه تجارت خارجی داریم و این یعنی که ۸۰ درصد صادرات در اختیار بخش فعال است که مربوط به این ۱۰۰۰ صادرکننده فعال می شود که نشان دهنده غیر فعال بودن سایر صادر کنندگان در حوزه تجارت خارجی است.

وی ادامه داد: آمار نشان می دهد که شرکت های محدودی در حوزه صادرات فعال هستند در حالی که بسیاری از صادرکنندگان دراین زمینه مدعی بوده اما شاهد فعالیت مطلوب آنها در حوزه تجارت خارجی نیستیم.

معاون کل سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه از سال ۱۳۸۰ که صادرات ایران ۴.۲ میلیارد دلار بود این رقم به ۴۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۴ رسیده است، گفت: این آمار مربوط به بخش صادرات غیر نفتی است و ما معتقدیم تحقق بسیاری از این امار در بخش خصوصی محقق شده و باید در جهت تسهیل فضای توسعه تجارت گام برداریم.

مودودی با اشاره به اینکه سالانه ۸.۵ میلیارد دلار به افغانستان و عراق صادرات کالا داشته ایم، خاطر نشان کرد: از این رقم شش میلیارد دلار صادرات به عراق و ۲.۵ میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشته ایم اما پس از بررسی های انجام شده متوجه می شویم که حضور شرکت های ایرانی در این دو کشور کم رنگ است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی ما معتقد است که در حال حاضر در افغانستان نا امنی وجود دارد و به همین دلیل میزان سرمایه گذاری و حضور در این دو کشور کم رنگ است اما ما معتقدیم که باید جایگاه خودرا درست در همین زمانی که نا امنی وجود دارد تثبیت کنیم، چرا که پس از آن با حضور برند های معتبر به سختی می توانیم سهم بازار خود را به دست آوریم؛ بنابراین نمی گوییم که بخش خصوصی ناتوان است اما معتقدیم که سهم شرکت های توانمند در شرکت های خصوصی بسیار کم رنگ است و به صورت جدی در بازار های خارجی حضور ندارند.

معاون کل سازمان توسعه تجارت در ادامه با گلایه از حضور شرکت های خصوصی در بازار های خارجی عنوان کرد: نکته قابل تامل دیگر این است که تجار ما از طریق تاجران خارجی به عنوان واسطه به فروش می رسانند و خودشان در این بازارها حضور ندارند در صورتی که تعریف ما از تجارت به معنای ریسک است و باید بخش خصوصی ما این مسئله را مد نظر قرار دهد./ایسنا